Vi funderar på att bygga nytt hus, men undrar kan man få huset designat som man själv vill av en hustillverkare? Vi har hittat en hustillverkare namn Ross. (www.ross.se) som designar väldigt vackra hus, tycker vi. Men känner att det kanske är tryggare med Willa Nordic, Sävsjöträhus, Myresjöhus, Trivselhus, med totalentreprenad. Är det någon som har erfarenhet om att fått sitt hus designat lite roligare än standard? :D
 
Ååh, de är fantatsiska, dessa hus från Ross! Men smakar det så kostar det... Bor man dessutom inte i de allra mest exklusiva områdena är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett alltför dyrt hus, det ska ju gå att sälja en dag och de som kan lägga dessa pengar söker sig oftast till vissa postnummer.

Vi ska bygga med Götenehus eller Trivselhus, vi står i valet och kvalet. Vi har hittat varsitt hus hos respektive husleverantör och har sedan förstorat och modifierat lite. Sedan har ju förstås planlösningen blivit ritad helt från "scratch" av oss i samråd med husleverantören. Det hus vi valt från Götenehus är Hällevik, men mycket större, vit puts, inga spröjs, mer och större fönster samt svarta smidesräcken på balkongerna. På taket lägger vi svarta pannor. Detta blir ett helt annat hus än det man ser i katalogen, ett mycket stramare och elegantare formspråk. Det vi föll för hos det huset var att taket är vänt åt "fel" håll. Vi tyckte det var spännande. Vi har nämligen lite svårt för pulpettak, men ville samtidigt inte ha ett traditionellt hus med "vanligt" tak, det skulle kännas tråkigt.

Trivsel hus har ett hus med liknande takutformning, skiss Downhill 411. Vi har där gjort om det till ett sluttningshus samt förstorat det och satt på en balkong med burspråk under som finns på skiss 413. Även här gäller förstås vit puts, svart tak, inga spröjs samt svart smide.

Så jag tycker det går att göra mycket av de hus som leverantörerna presenterar.

Lycka till!
P.S Trivselhus har inte totalentrepenad, men det har Götenehus.
 
Hello!
Vilka härliga hus de hade på sin hemsida, jag har faktist aldrig sett Ross förrut.
Du pratar om roligare design än standard ser jag, och även nämnar Sävsjöträhus. Vi ska bygga med Sävsjö och har helt och hållet ritat huset tillsammans med säljaren och arkitekten. Vårt hus är inget, inte ens i närheten, av något de har på sin hemsida. Sävsjö jobbar så att de har katalog bara för att ge idéer men vill gärna rita personliga hus. Det är därför vi har inte släppt våra ritningar på en hemsida än, vill vara lite privat ett tag till.
Det finns många företag som ritar efter önskemål, Karlsson är ett annat exempel.

Jag har ingen erfarenhet av de andra bolagen du nämnar, vi har jobbat närmast med Sävsjö och Karlsson, och så har jag lite erfarenhet av Sjödahl då min svåger byggde med dem.

Lycka till, hoppas ni hittar det ni söker!!

Missen
 
Tack för informationen från er båda Missb74 och lbg, som tack kan ni också titta på www.gripsholmshus.se där finns också lite roligare hus. Och lycka till med era hus. ;D
 
Ja, de är också våra favoriter! Har man rätt tomt och ska bygga 2-plan är det så fina hus!! Vi ska ju bygga sluttningshus, så det föll på det.

Lycka till, berätta gärna hur det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.