Tre bitar av skadat vindsgolv med mögeltillväxt och misstänkt blånadsvamp visas i olika stadier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det här är 3 bitar spånt från samma skada på ett vindsgolv närmast vindslucka. För mig är detta svartmögel men har börjat fundera om det ser ut som den längst ner, när det blir helfärgat kan det vara nån form av blånadsvamp (även om det är mörkbrunt) och det röda har jag aldrig sett förut vad är det?
 
Bilder från vinden ? Läckage i tak eller vad ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder från vinden ? Läckage i tak eller vad ?
Dom där bitarna är från ett spontat golv på vind, då det har läkt luft runt karmen på takluckan och kondenserat på undersidan av detta golv. Jag rev bort alltihopa när jag upptäckte det men är nyfiken på vad det är då jag har liknande på undersida spont yttertak
 
Ser ut som svartmögel, växer enbart om det tillförs fukt. Är det lagat och torrt på vinden nu?
 
O
Japp svartmögel ser det ut som
 
O
Det finns många olika anledningar till att detta uppstår.
Du bör ta kontakt med någon som kommer och gör en kontroll.
Kan vara allt från läckage till ventilation
 
Det är väl som du skriver helt vanligt svartmögel.
Se till att ny fukt inte uppkommer så kommer skadan ”självdö”
Att virket sedan är svart på ytan spelar ingen större roll. Jag har själv lite svarta bräder i yttertaket på min vind. Huset är från 1946, inget mer med det då det är torrt och inte i bostaden.
Svartmögel uppkommer vid för mögelsvampen gynnsamma förhållanden, och håller det sig utanför bostadsytan så behöver man inte oroa sig för det.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
O
GoC GoC skrev:
Det är väl som du skriver helt vanligt svartmögel.
Se till att ny fukt inte uppkommer så kommer skadan ”självdö”
Att virket sedan är svart på ytan spelar ingen större roll. Jag har själv lite svarta bräder i yttertaket på min vind. Huset är från 1946, inget mer med det då det är torrt och inte i bostaden.
Svartmögel uppkommer vid för mögelsvampen gynnsamma förhållanden, och håller det sig utanför bostadsytan så behöver man inte oroa sig för det.
Så länge huset inte har för mycket undertryck i ventilationen...
 
O Ovation skrev:
Så länge huset inte har för mycket undertryck i ventilationen...
Och ingen tilluft....
 
Som sagt jag tog bort alltihop, fanns antagligen där redan då jag köpte kåken för 14år sen, hittade det av en slump då jag skulle dra en kabel. Att den svartfläckiga är nån form av svartmögel var jag nästan säker på men det var det röda och den helmörka nästan sotade jag var fundersam på
Tack för svar!
 
Om du har dåligt undertryck i bostaden pga ingen mekanisk ventilation så har jag sett att det antingen ovanför eller i glipa vid en otät vindslucka läcker upp fuktig luft från bostaden. Den kondenserar på den kallare råsponten, efter tid uppkommer mögel, oftast vitmögel, ibland svart.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Anledningen jag bryr mig om detta är att jag fått för mig att vi blir sjuk i huset och vill försöka hitta en orsak. Huset är byggt 1960 12x7m med källare och kallvind, det finns ingen pågående angrep i huset och ingen avvikande doft. det enda jag vet om är den där jävla svarta råsponten mot taket på vinden som var där när vi köpte huset och de 2 oberoende av varandra besiktningsmän som såg det sa det inte var nån fara vilket jag på efterhand har fått veta är skitsnack. Har sen vi köpte huset börjat elda som uppvärmning igen, installerat frånluftfläkt i badrum och tvättstuga och friskluftsventiler i alla rum på bovåning, sprutat hela vinden med mögelfri och haft en fotokatalytisk luftrenare med 35mg ozon gående 1.5år efter råd av lfs. Nu har jag bestämt att riva av hela taket och byta råspont samt att jag överväger att byta all panel på huset för att kolla igenom väggarna, men känner mig ändå lite osäker om detta är galenskap så min fråga är: Är det nån som blivit sjuk av dött mögel på vind eller i ytterpanel och blivit frisk av att bytt ut den?? eller ska jag söka nåt närmare boende miljö?
 
Visst finns det otroligt känsliga människor men jag ser det som otroligt långsökt att gamla angrepp som kanske är döda ska avge sådana mängder att man blir sjuk av det. Det som talar för detta är ju att det i all luft finns mögelsporer helt naturligt som ännu inte hittat fäste nånstans. Den volymen av sporer är ändå troligen mångdubbelt av vad du ev har på vinden.
Det är lätt att stirra sig blind på saker man hittat men i en del hus kan man verkligen hitta det mesta i väggar och golv när man river.
Även konstruktioner med tryckimpregnerat och gamla instängda linoleummattor kan avge mycket konstigt och har huset tidigare ägare av äldre "hobbysnickare" så kan man som sagt hitta allt möjligt olämpligt.

Att spruta nånting med mögelfri påverkar ingenting. Blir det fuktigt nånstans och de naturliga sporerna i luften hittar nånstans att växa på så gör de det.
 
hoppas du har rätt, och så kan man ju läsa texter som denna https://www.fokus.se/2017/09/sjuk-teori-om-sjuka-hus/
å andra sidan kan man ju läsa texter som får en att tro man ska hamna i rullstol och inte komma ihåg sina barns namn typ:) önskar det fanns riktlinjer för detta eller vad de som bevisligen blivit sjuk av mögel blivit utsatt för volymer
 
  • Gilla
LPD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.