Hej har en kompressor på 10bar som inte håller trycket när jag håller in blås munstycket... Det sjunker snabbt från 6-8bar ner till 1 så fort jag lättar på handtaget. Använder jag klocka till däck så funkar det felfritt. Någon som har en idé va det kan vara? Har testat att skruva ur och åt kopplingarna med ny gängpasta. Kan inte höra att det läcker någonstans. Har även öppnat kondens ventilen men kom inge vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Du får ändra reduceringsventilen. Men renblåsning drar ganska mycket luft så vill du få fullt flås så bör du sätta en snabbkoppling i gaveln på tanken. Det brukar finnas en plugg där på småkompressorer.
 
Ventilen är det röda vredet? Han ökar bara utgångstrycket men går snabbt ner på 2 bar då om jag tex ökar till 8bar. Farsan har en lika som jag har och kan blåsa rent.
 
K
Vad händer om du skruvar på den röda ventilen samtidigt som du blåser luft?
 
Du har inte tillräckligt stort flöde genom regulatorn för att bibehålla trycket med blåspistolen. Så som någon sa, koppla in dig direkt i tanken, och/eller i kombination med blåspistol med mindre munstycke.
 
Redigerat:
Okej nä händer inte mycket jag jag vrider på den när jag väl blåser.

Okej och vad beror det på?
 
Den ska nog dras upp/tryckas ner först för att ändra inställning.
Men som vi tidigare påpekat så får du mycket tryckförluster i den där. Därför är det bra med ett uttag direkt på tanken.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Konstigt... Då farsan har en lika och han kan blåsa rent...
 
K
Skruvar du den till ändläge utan att det händer något?
 
Kan lägga ut en ny video om en stund.
 
Är du säker på hur reduceringsventilen fungerar? Som jag skrev nyss så krävs det på en del varianter att man drar upp den eller trycker ner den röda ratten för att ändra trycket. Gör man inte det så händer det inget trots att du vrider på ratten.
 
Skitnils Skitnils skrev:
Ventilen är det röda vredet? Han ökar bara utgångstrycket men går snabbt ner på 2 bar då om jag tex ökar till 8bar. Farsan har en lika som jag har och kan blåsa rent.
Har han en likadan luftpistol, och lika lång luftslang av samma dimension? Min poäng är att om han har samma luftförbrukning med en likadan kompressor utan att hans sjunker som din gör så är det något fel på din regulator, t ex skräp i den.
 
Ny regulator så blir den nog som ny igen. Det handlar ju inte om att kompressorn är för liten eller klen....
 
Regulator är? Den mindre klockan sistut till slangen?
 
K
Kan ju också vara så enkelt att plastratten slirar på axeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.