Öppnade manöverluckan til vår el/oljebrännare (strömmen avslagen) då jag försökt bli klok på var kablarna från väggen tar vägen.

Går dels en tjockare kabel från 3-fas säkerhetsbrytare som är märkt ström till panna på proppskåpet (3 säkringar), sen en kabel via en kabeldosa som om jag förstått rätt är "strömtransformatorer" enligt ritningen i manualen. Någon som kan förklara vad detta är?

Det där var de bästa bilderna jag kunde komma åt just nu.


Sen fick jag ett tips från en kollega på jobbet att byta ut nuvarande manuella shunt mot en automatisk, med temp.givare utsides. Lär väl dock kräva både elektriker och rörmokare för att montera, plus kostnad för själva shunt och givare. Kan det löna sig att installera en sådan, eller är pannan för gammal för att det ska vara värt eländet?

Kanske ska tillägga att oljedelen är avställd.
 
  • Elpannas manöverlucka med 3-fas säkerhetsbrytare och öppen kabeldosa som visar kabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av inkopplingsplint och strömtransformatorer markerade med rött på en elpannas manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
 
G Granström2 skrev:
Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Så här långt finns bara en termostat på elementen, fick det när de bytte en fastkilad ventil (fast på stängd...). Med tanke på att enbart materialet kostade ca 5-600 lär byte på de övriga ca 20 elementen bli rätt dyrt...
 
G Granström2 skrev:
Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Tänkte på det förresten, 3500 för materialet cirkus då? Lär ju ha minst en elektriker för att montera detta.
 
Esbe har en shuntautomat som ansluts med stickpropp. Behövs ingen elektriker.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Jag monterade själv shunt automatik på samma panna. Finns ett litet dykrör för ena termostaten, den andra strapsar man på röret. Mortorn drivs med tranformator via stickpropp. Prylarna finns kvar och är till salu
 
slaskman slaskman skrev:
Jag monterade själv shunt automatik på samma panna. Finns ett litet dykrör för ena termostaten, den andra strapsar man på röret. Mortorn drivs med tranformator via stickpropp. Prylarna finns kvar och är till salu
Hur mycket beräknade du att du sparade på shuntautomatiken? Bytte du bort pannan senare?
 
Största fördelen var att jag fick jämn inne temperatur, körde utan termostater på elementen samt pelletseldning. Har nu skrotat ut allt och satt in luft/vatten värmepump
 
Shuntautomatiken KAN göra 10-20%, men ger framförallt ett bra inomhusklimat.
 
L lat skrev:
Shuntautomatiken KAN göra 10-20%, men ger framförallt ett bra inomhusklimat.
Knappast så stor besparing men skruva på mässingventiler hela tiden är inte roligt
"Inomhusklimatet" blir ju klart sämre med större värmeförbrukning om alla rum skall hållas vid samma höga temperatur. Med elementtermostater kan man lätt ha rätt temperatur i varje rum för sig och därigenom spara energi. Tyvärr måste vattnet tömmas ur om man i lugn och ro ska byta alla ventiler på elementen till termostatdrivna. Härligt när det blir gjort och mässingen hamnat på skroten. Då kan man samtidigt plocka bort elementen och spola ur dem och värmeledningarna allt gammalt mörj.
 
Redigerat:
G Granström2 skrev:
Med elementtermostater kan man lätt ha rätt temperatur i varje rum för sig och
Vet inte hur många ggr det har sagts, termostarventiler KAN INTE reglera rumstemperaturen, deras funktion är endast att ta bort övertemperaturer. Shuntautomatiken kör ut lämply temperatur, termostatventilen stryper i tex köket om man tex bakar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Så rent spontant, vore det en bra investering att skaffa en shunt-automatik eller hellre investera i en luft-värme pump (alternativt ersätta pannan med luft-vatten-värmepump?)
 
slaskman slaskman skrev:
Största fördelen var att jag fick jämn inne temperatur, körde utan termostater på elementen samt pelletseldning. Har nu skrotat ut allt och satt in luft/vatten värmepump
Vi har också funderat på att sätta in luft-vatten-värme. En tanke var FJV men insåg att det skulle bli på tok för dyrt och i stort sett samma uppvärmningskostnad, plus då avbetalning för installation på 60-70 000.

Om då luft-vatten är billigare på sikt så är ju det mer intressant. 80-100 000 för installation? Mer? Kanske bättre spara pengarna till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.