Hej, har fått offert på takstolar till vårt garage idag. Garaget mäter 13x8meter. Så takstolarna enligt fariken är anningens för långa, eller spännvidden är för stor så att säga. Garaget byggs med loft och har en nockhöjd på ca 6.2meter. Loftet sträcker sig dock bara 8.4meter av byggets längd då det är planerat med billyft på de resterande 4.6metrarna. Offerten är iaf som följer:

8st Fribärande assymetriska ramverk med förstärkt överram. spännvid 7570mm
14st mellanbjälklag L=7570mm
4st Saxtakstolar spännvidd 7570mm

18500:- plus mervärdesskatt (mervärdesskatt=moms??)


Jag tyckte det kändes dyrt, men har ingen aning om vad de ska kosta. Detta pris är leverat på plats inkl.

Kom med synpunkter!!



 
Det tycker jag inte var så farligt.

det är ju tolv takstolar plus bjälklaget samt frakten för någonstans runt 22000 inklusive moms.

Det är minst två släpvagnslass virke att köra hem om man börjar i den änden så räkna med 500-1000 i transportkostnader för att hyra släp plus milkostnader för att handla matrialet.

Sen ska du ha en massa spikplåtar och ankarspik och det är minst 2-3 dagars jobb att bygga ihop takstolarna sen
 
Bara som en jämförelse.
Bygger ett 9,9x15,6 med 4m takhöjd (för billyft) samt inredd vind.
14st takstolar med 2 mellanbjälkar mellan varje takstol 50000kr. Allt är tvådelat.
Detta kräver även en bärande mittbalk och metallintresserad som man är var första tanken en H-balk med 3st pelare. 63000kr.
Nu får det bli en limträbalk för under 20000kr. Är ju faktiskt lite snyggare också.
 
Det är ju i princip samma storlek på bygge då. Vi ska ju oxå ha inrett loft på 8.4x8meter. Där blir de bara 2.4 takhöjd bottenvåningen. Sedan blir det fullhöjd vid billyft...

De låter dyrt de du fått...
 
Tegheim skrev:
De låter dyrt de du fått...
Jo, det verkar så!
Får kolla upp varför. Det är ju redan beställt men en förklaring är ju bra att ha.
 
Ja, jag har ju oxå mellanbjälkllag osv... risken är att din långa spännvidd gör dem mycket tjockare. Det innebär ju mer virke o dyrare stolar.

Vart är dom beställda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.