Jag kan ha missat något men finns det något som hindrar att göra stugan ytterligare lite längre? Nuvarande sovrum skulle kunna bli ny tvättstuga och badrum, då avlopp och vatten redan finns i den delen av stugan.

Ritning av en stuga visande kök, vardagsrum, badrum/tvättstuga och sovrum som föreslås bli tvättstuga/badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
astolf och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite knepigt att se på TV kanske?

Säkerhetsmässigt är det inte så bra att ha diskhon och spis/häll i olika bänklängder. Många barn har blivit skållade av hett pasta- och potatisvatten när deras förälder snubblar på dem eller en leksak medan de bär kastrullen över golvet.
Absolut knepigt med Tvn, det var det min fru och jag avsåg tidigare i tråden med svårt att möblera. Avseende köket så har du helt rätt i riskerna kring parallellkök.
 
Centano Centano skrev:
Jag kan ha missat något men finns det något som hindrar att göra stugan ytterligare lite längre? Nuvarande sovrum skulle kunna bli ny tvättstuga och badrum, då avlopp och vatten redan finns i den delen av stugan.

[bild]
Nej, du har inte missat något! Vi har diskuterat den lösningen och den är attraktiv på ett antal sätt. Min något krystade anledning att inte gilla den planlösningen är dels utsikten mot sjön i söder vilken jag gärna har i sovrummen dels altandäcket utanför fönstret vilket gör att vi skulle behöva frosta större delen av fönstret.
 
Centano Centano skrev:
Jag kan ha missat något men finns det något som hindrar att göra stugan ytterligare lite längre? Nuvarande sovrum skulle kunna bli ny tvättstuga och badrum, då avlopp och vatten redan finns i den delen av stugan.

[bild]
Min hustru ritade upp ett förslag i din anda. Lockande med ett rejält badrum, kanske ska man även vända på bänkarna i köket för att underlätta dragning av vatten och avlopp

Ritad planlösning av ett hem med kök, vardagsrum, badrum, sovrum och tillbyggnad, orienterad från norr till söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var är entrén? Enbart via köket?

Vi har nyligen byggt ut vårt fritidshus m ca 20 kvm och gjorde det som en vinkel på bef hus. Tycker huset blir trevligare så.

Rekommenderar att även tänka på väderstrecken - t ex bra att ha sovrum mot norr tycker jag.

Generellt tycker jag också det blir mer möblerbart med ett hus i vinkel - här går alla dörrar från samma rum och det blir svårt m möbleringen tänker jag.

Om väggarna inte är bärande så var inte rädd att flytta dem (förstås beroende på hur kul ni tycker det är att fixa och orkar leva i byggkaos :)) - jag skulle t ex inte prioritera att ha så stort badrum i ett fritidshus.

Håller med övriga om att sovrum inte behöver vara så stora. Och att förvaringsutrymmen alltid är bra att ha mer än man tror...
 
sommarstuga är ju en sommarstuga och man ska förnuftiga krav på ett sånt litet och charmigt hus. En tvätt/tork lösning är perfekt. Man torkar ute vid bra väder eller väljer tvättprogram med tork. Man sparar utrymme på att ha bara en pryl. Har själv en elektrolux kombi i stugan och är nöjd.
Sovrum ska endast rymma säng att söva och förvaring tycker jag som alla andra . Man spenderar tiden tillsammans ute på verandan eller i vardagsrummet som bör vara det största rum. Kök behöver inte vara stor som hemma i villan om man grillar mycket. Om man övermöblerar med alla tekniska prylar så försvinner ju stugans mysighet .... eller?
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Finns det planer på fler barn?
Jag hade med mina behov (2st lite äldre ungar) lätt gått på ditt första förslag med 2 extra sovrum.
I vår stuga delar ungarna på ett litet sovrum på 1,8x2.50m och storleken är inget problem utan det att de vill ha eget rum.
Vuxensovrummet är en dubbelsäng, 2garderober och 1x1,5m fri golvyta.
Vi är typ aldrig i sovrummet utan i storstugan, ute etc.
Dock ska man tänka på att vatten och avlopp låter så man planerar för det.
Men 1,8x2,3m sovrum på varje sida om toan är en bra kompromiss. smäll in varsin våningssäng så kan ungarna ta med en kompis.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Lite uppdatering av läget. Vi har skickat in bygglovshandlingar baserat på den här planlösningen
Ritning av en planlösning med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och disponibelt utrymme markerat i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för alla kommentarer, otroligt värdefullt att få vädra sina tankar och få lite mothugg!

Vi har som synes valt ett förhållandevis stort badrum, vi tänker att ska man hjälpa barn att duscha, använda utrymmet även som tvättstuga och spola av skitiga hundar så är det skönt med lite svängrum! Sovrummet är tänkt att vara delbart i två genom att sätta upp en enkel vägg, förbereder för en dörr i den nord-sydliga innerväggen.

Något som inte syns på planlösningen är att det finns en liten källare på 2x1,25m under det nord östra hörnet av det befintliga huset. Funderar på om man inte kan montera Varmvattenberedaren där....
 
Lånar din tråd för att jag har ett nästan exakt likadant projekt på gång och vill....
i) få tips på vilket verktyg du har använt för att rita/testmöblera
ii) och när jag ritat få lite feedback på hur man gör det mesta av ett extra sovrum på 15m2,

Ritning av husplan med markerade rum som kök, vardagsrum, sovrum och toalett, samt dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet är 4.2 x 3.4 invändigt

Har skissat på fönster men de är inte beslutade. Utgång från egen altan dörr är nog det enda som är spikat. Vill gärna få in ljus i köket via detta rummet.
 
  • Planritning av en bostad med markerade rum: sovrum, kök, toa/dusch, hall, allrum och en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera över vad du vill ha för funktioner i rummet - ska det finnas garderober? Hur många ska kunna sova där - ska det vara en dubbelsäng, våningssängar, enkelsängar? Åt vilket väderstreck vill man gå ut?

Det går kanske att sätta ett litet fönster i köket också om man vill ha in mer ljus där?

Ju fler fönster du har i sovrummet desto mindre flexibelt att möblera...
 
Tack för svar.
Ja, jag hade tänkt 3-4 garderober på någon sida, ev den vägg som möter kök/toalett.
Sova tänker jag mig en 160 dubbel säng (ev med en våningssäng överdel på tväran), som visserligen begränsar nyttjandet till några som är sugna på att dela säng.I det andra sovrummet har jag en våningssäng + bäddsoffa.

Dina tankar om fönster är som jag själv tänker. Men jag tror det bör vara ett fönster på långsidan för att undvika att huset ser ut som en hangar.
 
Jag lyckades att prestera en Sketchup ritning :)
Nu har jag bara fria licensen så jag kan inte rita in kök toa mm men det ger en ok bild över utbyggnaden för planering.

3D-Sketchup ritning av en husutbyggnad med dimensioner och grundmöblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite uppdatering kanske kan vara roligt, så här blev tillbyggnaden på ritningsstadiet
Ritningsplan för en tillbyggnad med kök, vardagsrum, sovrum och badrum, samt dimensioner och kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommande vecka kommer en grävare ner för att göra lite markarbeten och sedan är det tänkt att bygget börjar i början av juni. Orsaken till förskjutningen är två, dels att bygglov inte krävdes och vi därför är friare i utformning (kommunen här är.....lite besvärliga att ha att göra med). Dels att den lilla källaren numera huserar en varmvattenberedare som kan vara bra att komma åt!
 
  • Gilla
Wila
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.