Nu behöver jag verkligen goda råd.

Min leverantör av panna + ack.tank har gjort fel och skickat mig en 1000L tank (Borö) med 10m solslinga, 10m förvärmningsslinga och 10m varmvattenslinga. Men det skulle egentligen ha varit 15m varmvattenslinga enl. ordererkännande och faktura...

Leverantören garanterar dock att 5m kortare varmvattenslinga inte har någon betydelse. (Och så tar det ju 9 veckor att få en ny tank...)

Nu undrar jag vad ni tror. Kommer jag att märka någon skillnad? Jag kommer att elda med ved på vintern (30kW) och använda solen på sommaren. (Det finns en slavtank på 1000L också, som kan stängas av på sommaren. Totala ack.volymen är alltså 2000L.)

Ska jag behålla tanken med bara 10m vv-slinga?

Tacksam för goda råd.
/ulf
 
Pruta nåt för felleveransen och behåll den.

Jag har 9,5 + 15 meter till varmvattnet, 15 meter till solen. Precis som du skulle haft. Det har en bättre kapacitet än vad jag hade vågat hoppas på, innan vi satte in möjängen. Hustrun är lyrisk över hur det är att duscha numera. Det blir hon inte utan anledning.

Jag tror också att de där fem meterna inte kommer att märkas mer än i det extremfall, där temperaturen i tanken har sjunkit just så mycket, att du inte klarar dig med den längd som sitter i tanken du har fått. Sjunker det sen lite till, så går det inte med fem meter extra heller.
 
Jag som just börjat luta åt att skicka tillbaka den...

Anledningen till att jag oroar mig är att solvärme ofta inte ger så höga temperaturer (under vår o höst t ex) och att en 10m vv-slinga därför ganska ofta skulle visa sig vara otillräcklig.

Kan man förresten "kompensera" för en kortare vv-slinga med att minska flödet på varmvattnet något (alltså fylla badet lite långsammare) så att vattnet hinner värmas upp?

/ulf
 
Solvärme, så som du har det, värmer hela tanken lika mycket. Då jämför du alltså totallängderna med varandra, 20 meter kontra 25. Du har tappat 1/5, inte 1/3 i totallängd.

Visst kan man tappa upp långsammare. Men det är också termiska rörelser i vattnet, runt slingorna, som pumpar fram nytt varmvatten till dem, när du kör in kylande kallvatten inuti slingorna. I vilken grad det presterar med lite kortare slinga vet jag inte.
 
Va det 2x15 meters vv slingor du tänkt o fick 2x10 så tycker jag du ska be om byte av tank slingor med 20 istället för 30 meter bör göra att du måste ha betydligt högre temp för att få ut vv..

3 st 15 meters utdragna slingor ska du ha.. ;)
 
3 slingor på 15 m (!?). Det blir ju 45 m totalt. Och jag som beställde 25m (men fick bara 20m).

-- Har jag alltså gjort bort mig helt o hållet redan från början?

/ulf
 
Hej ulf
Nej då, du har inte gjort bort dej.
Men om jag vore i ditt läge skulle jag tvinga leverantören att byta.
Rätt ska vara rätt.

Min tank beställde jag med 2 st 10 Meters Vv slingor, idag hade jag inte gjort det. Jag hade definitivt tagit 15m iaf till förvärmnings-slingan, jag menar det är inte ofta man byter värme system så när man väl gör det så kan man kosta på sej dom där extra tusingarna....

/Johan
 
Jag har en borö tank med 15m toppslinga och en 10 m förvärmningslinga.
Se till så du får en frontmonterad vv topp slinga.Annars så får du slingan uppe på tanken.
 
Det är alltså så att med mina två slingor, 10 meter mitt i tanken och 15 meter i toppen, får jag fullt njutbart duschvatten även när den översta termometern, som sitter precis under den översta slingan, bara visar 40°C.

Det går att duscha när den visar strax under 35°C också, men då är det inte varmt och gott längre, bara varmt och användbart.

Nu är det förmodligen lite varmare längst upp, där slingan sitter, än vad termometern visar, men det är i alla fall klart att det där med att slingorna inte kommer upp i någon vettig temperatur, om det inte är rejält varmt i tanken, det är bara trams. Slingorna fungerar utmärkt.
 
palun skrev:
3 slingor på 15 m (!?). Det blir ju 45 m totalt. Och jag som beställde 25m (men fick bara 20m).

-- Har jag alltså gjort bort mig helt o hållet redan från början?

/ulf
Jepp 45 meter totalt.. :cool:

2x15 meter för vv (botten o toppen) som ska vara utdragna o en 15 meters solslinga i botten..

Ju längre slinga/or dessto bättre/mer uttag av vv..
 
2an skrev:
Jepp 45 meter totalt.. :cool:

2x15 meter för vv (botten o toppen) som ska vara utdragna o en 15 meters solslinga i botten..

Ju längre slinga/or dessto bättre/mer uttag av vv..
Två solslingor är bättre. En i botten och en strax under den övre VV-slingan.
Detta för att snabbare få VV-temperatur på vattnet i tanken. Gäller då större acktankar. Detta gäller då främst vår och höst eller vid stora uttag av VV. Har man endast en solslinga i botten så måste HELA acktanken värmas upp innan man kan ta ut bra tempererat varmvatten. Men om man har dubbla solslingor så prioriteras den över slingan tills man har nått lämplig temp där, sedan fortsätter man att ladda i botten på tanken. I min anläggning så ligger andelen då den övre slingan laddar på ungefär 10% av total tid då cirkulationspumpen är i drift.
Om man sedan skall kalla en 1000-liters för större vet jag inte men jag tycker den ligger på gränsen till att vara större.

Själv har jag en 1800-liters acktank med 4-slingor, hur långa dessa är kommer jag faktiskt inte ihåg. 2 slingor används till VV produktion med dubbla blandningsventiler för att krama ur så mycket som möjligt ur tanken. Och 2 slingor för solfångarna placerade lågt och vid elpatronen med ungefär 300-400 liter vatten ovanför.

Ett fel som jag har kommit på med min acktank är att den nedre VV-slingan borde varit utdragen på en större del i tanken. Min slinga har en "höjd" på ca. 30 cm vilket borde varit minst det dubbla gärna mer. Exakt mått beror på hur hög tanken är och hur andra saker är placerade. 3-slingor med tre blandningsventiler för VV kanske hade varit det optimala om man inte behöver tänka på det ekonomiska eller en extern VVX men då tillkommer ytterligare en c-pump med styrning.
 
Vadå 9 veckor?
Har dom gjort fel, så kan dom göra en ny tank åt dig i morgon och du har den hemma hos dig på Måndag.

Som kompensation kan dom sätta i 15 metersslingor på alla ställen.
 
Hur gick det? Har precis fått pris på tank med 2x10m slingor, men funderar på att ta 15 istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.