Hej, undrar om andra har erfarenhet av att endast ha en duschdörr pga litet badrum. Detta är standardritningen på en ny lägenhet vi köpt. Det är antingen det eller draperi (vilket jag tycker illa om). På bilden ser man planen över badrummet där varje vägg är ca 2,45m och avståndet mellan tolett och duschmunstycket är ca 1,5m. Vad tror ni, kommer det inte stänka en hel del på toan? Sett andra nyare lägenheter där de löser det på samma vis men undrar om det är en bra idé.
 
  • Ritning av ett litet badrum med toalett, duschutrymme med en enda duschdörr, handfat och platsbegränsningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hotell brukar ha denna lösningen. Bäst effekt bör va att ha dörren mittemot duschstång/blandare, det stänker såklart mest åt det hållet.
 
O
Det finns vikbara väggar som passar för ändamålet.
Annars får du vänja dig med drapperi.
Funkar ej att inte ha nått mot toan
 
Det kommer garanterat att stänka på toan.
 
Vad är viktigast för er, funktion eller utseende. Är det funktion så ska hela duschutrymmet vara avskärmat om ni inte efter varje dusch vill torka torrt i badrummet.
Väljer ni duschdörrar som kan fällas inåt så nyttjar ni utrymmet optimalt.
 
Bronken
Hej, jag har nästan exakt så i friggan.
Funkar bra, men lite trångt, med två dörrar.

Ritningar som visar olika layouter för badrum med två dörrar, porslin och duschutrymme.
 
Vi har det så i vårt sommarhus, alltså två duschväggar 90x90 där vc stol är på ena sidan och en kommod är på andra sidan och det är inte trångt
Så sätt två duschväggar som går att fälla in mot vägg så blir det kanon
 
Har sett förslag på två duschdörrar men vårt enda val är en välvd dörr så det är öppet mot toan eller att välja bort dörren helt och själva sätta upp draperi i efterhand. Är alltså en nyproducerad lägenhet som ska byggas med vissa standardval vi har att välja på.
 
Då har du bara att välja utifrån hur blött du vill hade det, bättre svar kan jag inte ge då du inte får välja den bästa lösningen med två infällbara dörrar.
Heltokigt tänkt av de som bygger, men det svaret blir du inte hjälpt av.
För det är väl inte en Brf, då väljer du draperi och monterar själv dörrar.
 
Om det stänker på toaletten utan duschdörr mot den beror även på de som duschar. I föräldrahemmet duschade familjen i ett badkar utan duschdraperi framför. Då jag ogillade att behöva torka satte jag aldrig duschslangen i fästet ovanför huvudet utan höll i den och riktade den snett mot mig själv och höll ett kort avstånd. Tog nog några gånger att fullända tekniken, och lite stänk på golvet blev det ändå, men minimalt och max 30cm utanför ungefär. För vissa andra var det väldigt mycket stänk över en meter från badkaret.
Så rådet ändå blir att ha något skydd om inte annat för att slippa anpassa sig :)
Beroende på hur mycket plats man har i övrigt kan en fördel med draperi vara att det då finns ytterligare ett ställe att hänga handdukar och galgar med torkande tvätt på då duschdraperiet efter dusch inte behöver hela stången för att kunna torka. En kraftig stång är därför bra.
 
A AndersS skrev:
Då har du bara att välja utifrån hur blött du vill hade det, bättre svar kan jag inte ge då du inte får välja den bästa lösningen med två infällbara dörrar.
Heltokigt tänkt av de som bygger, men det svaret blir du inte hjälpt av.
För det är väl inte en Brf, då väljer du draperi och monterar själv dörrar.
Det är JM som bygger en byggnad med 65 lägenheter i med 1-4 rok. Tycker också att det är en udda lösning. Kom även på att jag skrivit måtten fel. Är 1m från väggen där blandaren sitter ut till toan; råkade ta rumsmåtten från andra badrummet.
Ja att alltså välja bort att de inte monterar sin duschdörr och sätta in två egna eller draperi?
Har funderat på att låta dörren bara där med endast en kort bit draperi mot toan för att undvika stänk.
 
Var det Brf?
 
A AndersS skrev:
Var det Brf?
Vad menar du? Om det är bostadsrättsförening som sätter in dörrarna? Det byggs nytt nu och är byggbolaget som låter en välja mellan några olika alternativ nu innan.
 
Ja, bildas det en Brf?
Om så är fallet kan du efter köp och inflyttning montera en infällbar dubbeldörr om du nu väljet bort enkeldörren.
Visst, du får betala för den men får en bättre lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.