Hittade lera på tomten när vi grävde här. Nu ska vi testa att lerklina och har valt träullit som botten. Träulliten 5 cm är uppsatt på väggen och cementad (byggcement) i skarvarna för att allt ska hänga ihop. Huset är byggt av betonghålsten och skruvar o brickor var svårt att hitta på aamma ställe, blev tillslut brickor från woodys och skruvar från xlbygg och byggmax (utan plugg). Vi fuskade lite med omlott-regeln på skivorna och köpte 240x60 och ställde dem på högkant. Forts följer
 
  • Träullitplattor uppsatta på betongvägg med cement i skarvarna, verktyg och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin0⁰ och 2 till
  • Laddar…
Det jag lerklinade igår har spruckit idag, kanske för mycket vatten? men det sitter fast på träulliten, lite sämre på putsad betong. Idag gör jag nytt recept 1 del lera (mix av blålera och sånt vi hittat här på tomten) 2 del sand, 2 del linhack och ca 5 liter vatten. Blir en lite tjockare smet idag. Så får vi se hur det blir imorgon :)
 
  • Sprucken lerklining på träullit och betong med synbara sprickor och ojämn textur på en byggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är de två olika lerorna. Till vänster "fina leran" Blålera o diverse från ett krukmakeri i närheten. Till höger det vi hittade i marken. Hamrar sönder det i mindre delar så det blir helt torrt, mixar det 50/50. Sen blandar med vatten. Blir en finfin smet att putsa med, och sen sand och linhack i det. Man kunde visst ha sågspån också, det blir billigare, eller halmhack.
 
  • Lerig visp med halmhack förberedd för att blanda putssmet, på en betongyta bredvid blommor och spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leran
 
  • Krossad betong och lera med slägga på plywood mot vegetationsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja nu så fick jag till leran. det var för lite sand i den första blandningen, då spricker det. blandningen ska vara 1 del lera, 2,5 del sand, en del halm/linhack och en del sågspån, och vatten. jag körde med trädgårdsslangen nu när jag blandade mer
, men jag blev förvånad att det skulle vara så pass mycket vatten. En sak som jag kom på efterhand var att det var bättre att lägga den torra leran i en hink med vatten och låta det stå en timme - så löser man upp den för sig. det blir lätt klumpar av lera när man kör den i tombolan tillsammans med allt det andra.
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
så här fint blev det. Rum under renovering med väggar grovputsade med lera, träbjälkar i taket och en byggfläkt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och detta är bara grovputsen 1,5 cm. det är såå härligt att jobba med lera. Man kan ta paus utan att det torkar i hinken, verktyg och grejer är lätta att tvätta av, behöver inte ha handskar. och kommer det på golvet bara sopa ihop och lägga i hinken igen. nu ska hela detta rummet lerklinas, om ett par veckor kommer den stora utmaningen - badrummet. Finns någon här i forumet som använt lerklining i badrum? och hur gjorde ni? kanske traditionellt med våtrumsskikt i nederkant/golvet och lerklinat övre delen?
 
  • Gilla
Totte_S och 4 till
  • Laddar…
förtydligande. det är alltså ett hus av byggt av betonghålsten som detta projektet pågår. Väggarna var riktigt fula, med puts som lossnat och sprickor lite överallt, så efter att ha lagat det värsta med cement och knackat bort all lös puts skruvade vi alltså upp träulliten på väggarna. Träullit är ett rätt tungt material, Skivorna på 240 var precis vad jag orkade kånka runt på själv. men det var superlätt att såga i med sticksågen. Här syns träulliten och väggen bakom.
Renoverat rum med nyuppsatt träullit på skadad betongvägg och synlig elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt! Kul att du skriver och visar!
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
evalouise evalouise skrev:
förtydligande. det är alltså ett hus av byggt av betonghålsten som detta projektet pågår. Väggarna var riktigt fula, med puts som lossnat och sprickor lite överallt, så efter att ha lagat det värsta med cement och knackat bort all lös puts skruvade vi alltså upp träulliten på väggarna. Träullit är ett rätt tungt material, Skivorna på 240 var precis vad jag orkade kånka runt på själv. men det var superlätt att såga i med sticksågen. Här syns träulliten och väggen bakom.
[bild]
Hej Evalouise! Vi är i planeringsfas för att göra liknande, just lerklina på träullit. Skulle du vilja dela med dig av erfarenheter skulle vi bli oerhört tacksamma! Antingen här eller i DM? Stort tack på förhand!
 
Hej ja vad kul att fler ska ge sig på detta! haha. det viktigaste var att man måste få träulliten att sitta ihop för det räcker inte med leran. Jag cementade som sagt skarvarna, (byggcement för jag tänkte att murbruk blir väl för klent? vet inte om det var rätt dock) men missade på ett ställe så där har det ju blivit en spricka i leran. Annars är det väldigt enkelt att lerklina på träulliten eftersom den är lite hålig. har ni också betonghålsten i huset?
Om ett par veckor tar jag mig an badrummet men just där sviktar mitt mod nu och jag vågar inte lerklina eller vattenglasa och ha tegelgolv som jag tänkte först, så nu blir det putsning på träulliten i badrummet och sen traditionellt våtrumsskikt i duschhörnet och kakel/klinker på det. Tar hjälp av hantverkare där. Men det retar mig att jag inte vågade, jag menar vad kan hända i ett hus byggt av betong? Jag kommer att ha träspont i taket iallafall med ångspärr, träullit och huntonisolering och kanske lera också. plus en elfläkt på väggen. Berätta hur ni tänkt! :) eller DM? som jag inte vet vad det är?
 
  • Gilla
hennybenny och 1 till
  • Laddar…
evalouise evalouise skrev:
Hej ja vad kul att fler ska ge sig på detta! haha. det viktigaste var att man måste få träulliten att sitta ihop för det räcker inte med leran. Jag cementade som sagt skarvarna, (byggcement för jag tänkte att murbruk blir väl för klent? vet inte om det var rätt dock) men missade på ett ställe så där har det ju blivit en spricka i leran. Annars är det väldigt enkelt att lerklina på träulliten eftersom den är lite hålig. har ni också betonghålsten i huset?
Om ett par veckor tar jag mig an badrummet men just där sviktar mitt mod nu och jag vågar inte lerklina eller vattenglasa och ha tegelgolv som jag tänkte först, så nu blir det putsning på träulliten i badrummet och sen traditionellt våtrumsskikt i duschhörnet och kakel/klinker på det. Tar hjälp av hantverkare där. Men det retar mig att jag inte vågade, jag menar vad kan hända i ett hus byggt av betong? Jag kommer att ha träspont i taket iallafall med ångspärr, träullit och huntonisolering och kanske lera också. plus en elfläkt på väggen. Berätta hur ni tänkt! :) eller DM? som jag inte vet vad det är?
Här kan jag meddela att en murare fick komma och göra badrummet traditionellt med tätskikt och hela baletten, vågade inte annat, men Sten i Laholm har lerklinat ett badrum som jag var och tittade på så jag tror nog det går. Det ska till nåt som heter Tadelakt och jag tror det är nåt med bivax som är nån flera tusen år gammal teknik - så det är nog inte omöjligt. Men mitt badrum fick iallfall huntonisolering ovanför taket med ångbroms. och träpanel på det som målades med äggoljetemperan och det har hållt bra.
 
  • toalett_dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tadelakt, japp.
Träffade en tjej som höll på med sådant, trodde hon skojade först och jag var ytterst tveksam till att göra badrum i lera, typ.....
Men satan vilka jobb hon gjorde, helt fantastiskt.
Personligen tycker jag du valde rätt, och snyggt blev det.

/W
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tadelakt är ju i princip ett ytlager av kalktvål på lera, ett riktigt svårlösligt och vattenavvisande ämne. Men nog blir det ett pyssligt badrum att hålla rent med åren? Inte bara att spruta på starka badrumsrengöringsmedel ioch skrubba som i ett vanligt badrum tänker jag. Lite som att ha kolstålspannor i köket, kräver omsorg och kunskap i skötseln.
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.