Jag har köpt ett hus från -81 som har en värmeregulator av märke Billman. Jag hade problem med att få värmen på övervåningen att sätta igång, så jag testade att skruva lite på min Billman. Nu har jag ingen värme alls och det är slutet av september, med två små tjejer som bor i huset.
Någon som vet hur jag ställer in denna?
 
  • Värmeregulator av märket Billman med flera justeringsrattar och en energibesparingsskurva på panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget uppenbart fel med inställningarna på de olika vreden. Har du kontrollerat säkringarna? Ser ut som det kan vara porslinssäkringar och ibland kan de lösa ut utan att det lilla färgade märket lossnar. Man måste skruva ur säkringen och inspektera den. Det är ett gammalt system och det står "mjuk-el" så det kan också vara gamla halvledarkomponenter som inte fungerar så bra längre.
 
  • Gilla
Stoanja
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan tydligen kontakta ett företag som heter "Hajpa" i Kalix som kanske kan svara på frågor om gamla Abelko produkter. [länk]
Tusen tack!! Det ska jag göra på en gång!
 
Återkom gärna sedan och rapportera hur det gick? Kan vara fler med gamla "Mjuk-el" värmesystem som undrar över möjligheterna att t.ex. reparera numera om det gått sönder.
 
J Josth skrev:
Återkom gärna sedan och rapportera hur det gick? Kan vara fler med gamla "Mjuk-el" värmesystem som undrar över möjligheterna att t.ex. reparera numera om det gått sönder.
Ja det ska jag göra! Har testat att byta proppar, men det resulterade tyvärr inte i någon skillnad. Återkommer när jag pratat med företaget.
 
Hej! Efter mycket bekymmer insåg jag att värmesystemet var trasigt. Anlitade en elektriker som nu gjort en enkel lösning genom att koppla förbi systemet så att varje element får styras individuellt.
 
Stoanja Stoanja skrev:
Hej! Efter mycket bekymmer insåg jag att värmesystemet var trasigt. Anlitade en elektriker som nu gjort en enkel lösning genom att koppla förbi systemet så att varje element får styras individuellt.
OH vad jag hade velat se den förbikopplingen. Sitter i exakt samma sits med nya wifi-styrda element som tycker det är trist att bli av- och påkopplade hela tiden. Har försökt ställa in Billman att bränna på så mycket det bara går och låta elementen göra jobbet. Men herr Billman envisas...
 
M Möbelsnickar´n skrev:
OH vad jag hade velat se den förbikopplingen. Sitter i exakt samma sits med nya wifi-styrda element som tycker det är trist att bli av- och påkopplade hela tiden. Har försökt ställa in Billman att bränna på så mycket det bara går och låta elementen göra jobbet. Men herr Billman envisas...
Ja det förstår jag :). Kan tyvärr inte hjälpa, lagade mat när elektrikern gjorde det. Lycka till!
 
Stoanja Stoanja skrev:
Ja det förstår jag :). Kan tyvärr inte hjälpa, lagade mat när elektrikern gjorde det. Lycka till!
Tack
Blir ett besök av elektriker här också efter nyår. Gott Nytt År BTW
 
  • Gilla
Stoanja
  • Laddar…
Stoanja Stoanja skrev:
Jag har köpt ett hus från -81 som har en värmeregulator av märke Billman. Jag hade problem med att få värmen på övervåningen att sätta igång, så jag testade att skruva lite på min Billman. Nu har jag ingen värme alls och det är slutet av september, med två små tjejer som bor i huset.
Någon som vet hur jag ställer in denna?
Stoanja Stoanja skrev:
Jag har köpt ett hus från -81 som har en värmeregulator av märke Billman. Jag hade problem med att få värmen på övervåningen att sätta igång, så jag testade att skruva lite på min Billman. Nu har jag ingen värme alls och det är slutet av september, med två små tjejer som bor i huset.
Någon som vet hur jag ställer in denna?
Hej!
Startpunkten skall stå på 20g. Kurvans lutning på ungefär 4-5. Nattsänkningen på 2g. om den används.
Kontrolera kabeln till termostaten i övervåningen att den är hel till centralen.
MVH

RoyH
 
  • Gilla
Stoanja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.