Ännu en Ikea topic.

Jag VILL ha en förhöjd diskmaskin. Ikea gillar golvvarianter. Måste nog hitta en egen lösning. Kombinera med någon annan tillverkares förhöjningsskåp? Har någon gjort detta? Anmärkningsvärt att det finns otaliga varianter för att förhöja en ugn som man öppnar endast några gånger i veckan. Hellre bra ergonomi vid diskmaskinen som jag besöker flera gånger varje dag!

Jag vill också ha en utdragbar källsorteringsvagn, helst en vagn i ett 80 cm diskbänkskåp och ytterligare en i ett vanligt 30 cm skåp. (Jag måste producera ovanligt mycket avfall. Jag får omöjligen plats för mina kärl i 80-skåpet. Och jag vägrar ha flera uppsamlingsplatser än köket). Går det att kombinera Ikea-stomme och lucka med andra tillverkares källsorteringsvagnar?

Tips emottages gärna!
 
Hej Lillbjorn

Vi har köpt vårat kök från IKEA och kommer att ha förhöjd diskmaskin. Vi tycker det var viktigare än förhöjd ugn då man står längre tid och lyfter från diskmaskinen...

Det finns en lösning hos IKEA men tyvärr har jag inte våra papper här så jag får återkomma på måndag.

///H
 
Låter tröstfullt! Väntar med spänning på er lösning.

När man bor 80 mil till närmaste Ikea-butik, är man hänvisad till katalogerna och inte så uppdaterad... Avsikten är att vara väldigt förberedd innan vi (dyrt) besöker deras köksutställning för att diskutera med en försäljare. Den här sajten är en guldgruva för allehanda (Ikea)tips!
 
Vi håller just på att sätta upp vårt IKEA-kök. Har gjort en lösning med upphöjd diskmaskin. Vi använder överskåpet till frys (35 cm högt) för att ställa diskmaskinen på. Sen kommer snickaren att få fixa så det blir snyggt. Nästa vecka ska allt vara klart så jag kan återkomma med bilder då om du vill.
 
IKEA har åtminstone två olika men snarlika lösningar på hur du enkelt bygger om deras skåp för att få till en förhöjd diskmaskin. Jag har kopia på dessa. Vill du att jag skall maila eller faxa dem till dig så skicka ett direktmedeland till mig med adress eller faxnr.

Eller om någon annan kan lägga ut dem här på forumet så säg till så skickar jag dem.

Tompa
 
Jag har också använt IKEAs 35cm överskåp för förhöjd diskmaskin. Fungerar väldigt bra, blir bra höjd.
Skåpet är för klent för tyngden, men du förstärker det enkelt genom att skruva fast några reglar inne i skåpet. Jag satte 45X45 i varje hörn.
 
35 överskåp + sockel = 51 cm förhöjning. Då hamnar överkorgen något högre än vad som rekommenderas och vad jag provat som bekvämt. Jag hade förderagit 10 cm lägre, men ert alternativ verkar vara billigt, enkelt och bra.

Hmmm, det kanske går att vid monteringen sänka överskåpstaket med 10 cm, förstärka med vinkeljärn och låta överkanten av skåpsdörren gömma diskmaskinssockeln!
 
Det finns en lösning för upphöjd diskmaskin som IKEA har ritningar på. Basen som maskinen ska stå på består av ett 35 cm högt K/f överskåp som kapas ned till 15-16 cm.

I skåpet monteras en fullutdragslåda, vars front utgörs av den större av storlådsfronterna (säljs enbart tillsammans). Fronten täcker diskmaskinens underdel. Lösningen placerar maskinens lucka på ca 50 cm höjd från golvet.

// WM
 
Exakt en lösning som jag söker! Problemet är bortblåst. Kvarstår källsortering, utdragbar sådan med en hel front...
 
F
De ritningar som ni nämnar ovanför här är jag mycket intresserad av! ;)
 
Jag har sparat dem och kan skicka till er. Meddela e-postadress via direktmeddelande!
Lillbjorn
 
Ett par kompisar har ett Ikea kök och dom har också sin diskmaskin upphöjd. Dom har den i ett microskåp tror jag. Så det avslutas med en hylla på toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.