P PatrikJo skrev:
Du menar "ISO 2903:2016(en) ISO metric trapezoidal screw threads" samt "ISO 68-1:1998(en) ISO general purpose screw threads"?
"ISO 2903:2016 handlar inte om vanliga metriska gängor utan enkelt förklarat toleranser för metriska trapetsgängor 8-300mm med en stigning mellan 1,5-44mm vilket t.ex kan användas som skruv i ditt skruvstäd, tving eller andra verktyg det avser inte vanliga metriska maskinskruv.
Jag ifrågasatte inte om man kan göra trapetsgängor metriska utan jag håller bara inte med om att metrisk maskinskruv är en trapetsgänga.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Sitter då en variant av vantskruv på "bromswiren" på min släpvagn, för att justera bromsen.
Ja, men vad har en bromwire med ett vant att göra?
 
Cheesen
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men vad har en bromwire med ett vant att göra?
Nej, det var mer skruven användning jag åsyftar.. Inser att jag misstolkat din mening.
 
F fixarpelle skrev:
"ISO 2903:2016 handlar inte om vanliga metriska gängor utan enkelt förklarat toleranser för metriska trapetsgängor 8-300mm med en stigning mellan 1,5-44mm vilket t.ex kan användas som skruv i ditt skruvstäd, tving eller andra verktyg det avser inte vanliga metriska maskinskruv.
Jag ifrågasatte inte om man kan göra trapetsgängor metriska utan jag håller bara inte med om att metrisk maskinskruv är en trapetsgänga.
Fair enough.
Vad vill du säga att en M-gänga har för gängform?
Det påstås lite här och var att M-gängor är V-formade, vilket jag misstänker stämde när man tog fram dem för hundra år sedan. Men åtminstone på en modern skruv är både toppar och dalar kapade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M-gänga#/media/Fil:ISO_and_UTS_Thread_Dimensions-sv.svg
https://en.wikipedia.org/wiki/Trapezoidal_thread_form#/media/File:Acme_thread.svg

Här är två bilder, en på en ACME-gänga (trapetsformad) och en på en M-gänga. Jag klarar inte av att se hur den här gängformen skiljer sig något väsensskilt.
 
9 av 10
Jag trodde att Egyptierna var smartare och skruvat ihop pyramiderna.:crysmile::geek:
 
Cheesen
L Leif i Skåne skrev:
9 av 10
Jag trodde att Egyptierna var smartare och skruvat ihop pyramiderna.:crysmile::geek:
Nej, pyramiderna är tyvärr bultade
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.