Jag är extremt novis inom byggahus området...
Har iallafall räknat lite på om man ska mura ett hus...om man gör det 180kvm...allså 10*15 meter stort...kostar murstenen 48000kr. (enplansvilla)Detta tycker jag låter väldigt billigt. Vad är det då som gör att en villa går på flera miljoner? (inte för att jag är så dum så jag tror att jag får ett hus för 500 tusen men... ::))

Nån som vet en bra sida där det står lite om vad man behöver till grunden mm...till att bygga ett hus helt enkelt, så man kan räkna lite.
Tycker inte man kan räkna på att huset kostar så å så mycket på kvm för det beror ju helt på vad man har för virke å vem som gör det...

Är i extremt nödfall av hjälp.
 
Kvadratmeterpriser är ändå en ganska bra riktvisare. Se på hus med någorlunda samma standard och hör efter vad de kostat. Notera även om de räknar totalkvadrater eller boyta.

Själva skalet är en mindre kostnad. Med elementhus brukar man räkna att själva elementen är 30-40% av totalkostnaden. Resten är övriga material, arbete och åter arbete, el&vvs etc..

Då vi budgeterade använde vi liknande hus som var byggda samtidigt samt ett fisnkt program som heter Koti-optimi. Du matar in alla parametrar för huset och det ger dig ett ca-pris, uppdelat på grund, stomme, el&vvS etc..
 
Emelie, du är inte ute och cyklar. Kvadratmeterpriset är inte ett jämförbart mått eftersom det innehåller för många faktorer. Framförallt handlar det om hur mycket du gör själv. Det är bara om man köper nyckelfärdigt som kvadratmeterpriset blir intressant. Personligen anser jag att husleverantörer gärna hänvisar till det för att dölja var de faktiska kostnaderna ligger.

På stenhus är den här skillnaden ännu tydligare. Själva stenen är försumbar, 80-90% av kostnaden för stomrest är murningen av huset. Är man hyffsat händig så är det fullt möjligt att mura ett hus själv. Stenkostnaden för ett 2-planshus på 280 kvm har vi uppskattat till 120 000 kr.

En annan hög kostnad för stenhus är rördragning. För att få in rören så måste man fräsa spår i väggarna, som sedan skall muras igen. Det är tidskrävande med inte speciellt svårt.
Kostnaden för övrigt innehåll har du oberoende av om du bygger sten eller trä.
Vill du veta mer om stenhus så rekommenderar jag lättbetongshandboken: http://www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html

Det finns fler leverantörer än Ytong. Vi har bland annat tittat på H+H Celcon.

Det finns många som bygger stenhus med träbjälklag, där anser vi att man skall vara försiktig. De stora fördelarna med sten är dess förmåga att magasinera och andas vilket ger ett bättre inomhusklimat. Konsekvensen av det är att stenen alltid är fuktig. Hur fuktskyddat man lägger ett träbjälklag så kommer det förr eller senare alltid att ta skada av den konstanta fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.