Ring och kolla med socialtjänsten och omsorgen i kommunen.
 
P
F Frolleee skrev:
Hah! Ja det blev lite fel Det är just det här, vad ska vi göra? Vi kan som sagt inte bara kasta ut han. Han har ingen aning hur han ska söka en bostad. Vart ska han ta vägen? Inga vänner eller dylikt finns. Men ja, man blir irriterad och en del tjafs har det blivit.

Det är trotts allt en bror till min svärmor som har varit en god man en gång i tiden men hamnade i fel umgänge.
Hur kan detta vara ert problem? Ni har meddelat att han ska flytta ut. Sluta dalta och begär handräckning med vräkning hos Kronofogden. Då blir soc inkopplat och de får ordna hjälp eller härbärge. Om ni inte vill göra något - gilla läget och var själva bostadslösa.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar rimligt att en icke dement man med egna tillgångar tar hand om sig själv. Ni kommer inte kunna rulla över ansvaret för honom på det allmänna efter din beskrivning eftersom att det inte finns något större fel på karln.

Äldreboenden är inte några allmänna myshem för gamla människor som lite lagom tröttnat på att ta hand om sig själva, utan en slutstation för de riktigt dåliga. Mediantiden för boende på ålderdomshem är två år. Hälften checkar ut inom ett år. Dör alltså.

Så ser det ut i verkligheten. Vräk karln och hjälp honom sen att hitta ett nytt boende om ni känner det ansvaret. Någon form av akutstöd kan han kanske få från soc., men det här är i grunden hans problem, inte kommunens.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför inte det?
Vad bra isåfall. För då kan jag flytta in hos dig och sedan kan jag inte bli vräkt.. Även om jag varken har kontrakt eller betalar hyra. Kanon!

Cato: "Delenda Cartago est". Vilket fritt översatt till Svenska, betyder; -stäng av vattnet och strömmen, så kommer gubben ut. "Nunc est bibendum"=sedan byter ni lås (och skålar för det).
Redan Romarna hade problem med husockupanter

Biggus Dickus
hur är det där ens relevant och möjligt att fritt översätta till det? Kartago måste brinna och nu är det dags att dricka?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
linneac och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
F Frolleee skrev:
Enligt den svenska lagen, får vi inte kasta ut han på grund av att det inte funnits något hyreskontrakt. Med mitt inlägg hoppades jag att dessa kommentarer inte skulle publiceras. Vi har hört detta tusentals gånger från nära och kära. Men nej det är inte ett alternativ för oss hur än han är. Han är gammal, har säkert någon typ av demens och andra sjukdomar. Han säger saker som han kanske inte menar. Han må vara lite vrickad i skallen men är trots allt en människa som inte förtjänar att bo ute på gatan. Vi vill som sagt att han ska få hjälp, för det behöver han. Även fast han själv inte tror det eller vill det.
Det låter som om du och din svärmor vill vräka honom, men på ett milt sätt! Dvs. Myndigheterna (vi.) skall betala och göra skitgörat, Medans ni säger till honom: -"det är för din skull"!?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är väl KFM enda lagliga sättet? Sverige är lite för lagom fegt ibland...
 
Staffans2000
Johanbogg Johanbogg skrev:
hur är det där ens relevant och möjligt att fritt översätta till det? Kartago måste brinna och nu är det dags att dricka?
Det var ett skämt! Det trodde jag var alldeles uppenbart, eftersom det är väldigt välkändå fraser.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Errare humanum est!
 
Staffans2000
fubar fubar skrev:
Errare humanum est!
Jag med!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ett skämt! Det trodde jag var alldeles uppenbart, eftersom det är väldigt välkändå fraser.

Staffan
haha, jo jag förstod det men ändå
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det kan ju vara så att han inte förstår vad som är på g. Tror man kan kontakta Hälsocentralen och förklara läget för dom, då kan dom förmodligen göra en kallelse i någon allmän undersökning. Skulle det lyckas så ser dom nog ganska fort hur det står till. Förhoppningsvis så får man hjälp att få igång cirkusen med utflyttning till något stödboende eller dylikt. Det tycker jag är den mjuka vägen om han inte är frisk.
Fungerar inte det så kanske det är lite hårdare men lagliga vägar som gäller
STORT LYCKA TILL OCH HOPPAS DET LÖSER SIG
 
F Frolleee skrev:
Min mormor blev skickad till ålderdomshem för att hon var sjuk och inte kunde ta hand om sig själv. Varför har dem inte rapporterat i detta fall för gubben i huset? De kanske inte har något sådant ansvar.

Han har väl sagt att han inte är intresserad av hjälp. Har själv haft en bekant med missbruksproblematik och det enda den personen ville var att bo för sig själv så att missbruket kunde fortsätta.

KFM är inte de snabbaste men det är det enda lagliga sättet. Håller tummarna för att han inte har juridisk rådgivning, då kan det ta rejält lång tid om han håller sig undan ytterligare delgivningar.
 
Under livet tar man en mängd beslut. Som barn blir man som mest kanske tillrättavisad och så får man nya chanser. Ju äldre man blir desto allvarligare blir konsekvenserna av dåliga val. Som vuxen måste det komma tråkiga konsekvenser på dåliga val. Det känns lite småjobbigt att skriva på det här viset (besserwisser-typ) men titta på hur det ser ut i Sverige idag. Att ställa krav på vuxna människor är inte riktigt pk.
Ni försöker hjälpa honom att få en ny bostad, men han är inte intresserad. Valet var väl inte hans om han skulle bo kvar eller ha en ny bostad.
Förstår han inte allvaret i att inte skaffa sig en ny bostad när den gamla försvinner, kanske han är ett fall för en god man.
Förstår att det inte är lätt, men när man inte behandlar vuxna som vuxna tycker jag att man förminskar människan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Gör en orosanmälan till kommunen. Säg som det är gällande hans förmåga att klara sig själv och att han kommer att hamna på gatan när kronofogden bär ut gubben och byter lås. Då måste de agera. Godtag absolut inte att han ska få hemtjänst för han är uppsagd från er svärmors bostad.
 
Skumpe
F Frolleee skrev:
Okej jag förstår vad du menar. Enligt min svärmors advokat är den rätta vägen att kontakta kronofogden. Det har inget med pengar att göra, det har han. Men att han inte flyttar ut, ska tydligen kronofogden ta över dessa ärenden. Inget vi visste om. Men sen är givetvis att han inte har betalat hyran på 6 månader ett bra argument varför han ska flyttas ut.

Ja han är inte helt klar i huvudet. Tyvärr verkar det inte finnas någon äldrelots här om kring enligt google. Frågan är om det går att kontakta i en närliggande region?
Äger din svärmor eller du huset? Om du inte äger huset själv måste jag nog säga att du varit oförsiktig. Finns många osäkra variabler i att göra sig av med sitt eget boende för att via muntlig överenskommelse flytta in i sin svärmors hus där någon annan redan bor. Ledsen men det låter inte bra.
 
  • Gilla
Står.i
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.