Karlia Karlia skrev:
Jag utgick från att kontakten med kronofogden gick ut på att få in pengarna han är skyldig/vräka honom. Vet inte riktigt vad kronofogden är inblandad för annars.

Jag reagerade på att du säger att han har haft flera strokes och drogproblem. I min stad är äldrelotsen ett bra ställe att börja på, de vet vart man kan vända sig och vilka möjligheter till omsorg som finns.
Okej jag förstår vad du menar. Enligt min svärmors advokat är den rätta vägen att kontakta kronofogden. Det har inget med pengar att göra, det har han. Men att han inte flyttar ut, ska tydligen kronofogden ta över dessa ärenden. Inget vi visste om. Men sen är givetvis att han inte har betalat hyran på 6 månader ett bra argument varför han ska flyttas ut.

Ja han är inte helt klar i huvudet. Tyvärr verkar det inte finnas någon äldrelots här om kring enligt google. Frågan är om det går att kontakta i en närliggande region?
 
  • Gilla
Ivana och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill han ha god man, för det är grunden till att sådan utses och beslutas av tingsrätt om rätten till det?
Det är inget ni kan göra utan hans medverkan och vilja!
Okej trist! Han är inte samarbetsvillig men man kan hoppas på det i alla fall.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag antar att ni har ekonomin klar för att köpa hus. Möjligheten finns ju även att titta vad mer som ligger på marknaden och låta svärmors få chansen på marknaden. Då kan inte brodern heller påstå att han inre fått chans att köpa.

Trist när man är inställd såklart och ni är så väldigt nära. Men om huset inte är av pepparkaksdeg är det kanske minsta motståndets väg.

De flesta hade nog valt att fortsätta kämpa, men bara en tanke. Lycka till!
Ja så är det. Huset är till ett väldigt lågt pris för att vara här omkring och gården har funnits inom släkten sedan länge. Det är det som är lite tråkigt. Mycket pengar har lagts ner sedan tidigare på jordvärme, ny borrat vatten, ny isolering i huset, nytt och godkänt avlopp och mycket mer. Men svärmors bror har tyvärr inte tagit hand om detta hus på grund av att han inte klarar av det. Men det finns möjligheter till en väldigt fin gård.

Vi kommer förmodligen kolla på andra alternativ ifall det dröjer allt för länge. Tack!
 
P Pin skrev:
Kan ni utnyttja att han inte har något hyreskontrakt? Låtsas att han inte bor där och bara städa ur huset och flytta in. Byta lås har redan nämnts. Eller har han någon sorts besittningsrätt för att bott där länge? Kan han i då fall bevisa det. Är han tex skriven på adressen.

Det blir inte bättre av att vänta, han blir inte friskare, så tag i det nu. Alternativet vore väl att han själv köpte huset och då bor kvar och sedan struntar ni i honom men det låter som att han inte har råd med det.
Han har bott i huset cirka 8 år med sin mamma. Men efter att mamman blev så gammal flyttades hon till äldreboende och han har bott där själv i 2 år och hyrt huset. Mamman dog nu i somras och det kände hon på sig och därför sålde det redan ett halv år innan.

Vi har skickat uppsägning papper eller vad man nu kallar det till han som vi fick från vår advokat. Gubben i huset har skrivit på dessa och vi har skickat in det till kronofogden. Tycker att det är märkligt att dessa papper behöver bli signerade, tänk om han vägrade. Men snart har vi all rätt till att han inte får bo där.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det görs det titt som tätt här i Byggahus. Så varför inte i denna tråd också? Dessutom. Är det verkligen olagligt att kasta ut en ockupant, för i praktiken är han en tjuv! Nåväl. Utan ström och vatten, blir han inte långvarig.

Staffan
Enligt den svenska lagen, får vi inte kasta ut han på grund av att det inte funnits något hyreskontrakt. Med mitt inlägg hoppades jag att dessa kommentarer inte skulle publiceras. Vi har hört detta tusentals gånger från nära och kära. Men nej det är inte ett alternativ för oss hur än han är. Han är gammal, har säkert någon typ av demens och andra sjukdomar. Han säger saker som han kanske inte menar. Han må vara lite vrickad i skallen men är trots allt en människa som inte förtjänar att bo ute på gatan. Vi vill som sagt att han ska få hjälp, för det behöver han. Även fast han själv inte tror det eller vill det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Karlia
Så bra att ni har en advokat på er sida! Har arvskiftet efter mamman gjorts?

Äldrelotsen är bra då de har kunskaper. Håller med ovan som pratade om handläggare osv. Kan ni helt enkelt kontakta kommunen och be dem lotsa er till rätt instans? Nu är ju kronofogden inblandad det gör att kommunen borde ta er på allvar när ni säger att han behöver hjälp.

Mitt förslag om korttidsboende var ett exempel på vad kommunen kan vara skyldiga att ordna. Ingen ska ju hamna på gatan. Och det kan vara ett bra sätt att komma vidare och få den hjälp han behöver.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Tror inte vi har nån äldrelots heller.
Enklast är: ring kommunens växel och fråga efter en biståndshandläggare.

Jag jobbar inte med SOL (socialtjänstlagen), men har sett en del beslut där det står att anhöriga har sökt särskiltboende enligt föräldrabalken och de personerna har inte haft någon förmyndare, men en demensdiagnos.

Googlade lite och hittade en kort sammanfattning: https://www.mark.se/invanare/stod-o...rvaltare/anhorigbehorighet-foraldrabalken-17/
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vid en demensdiagnos blir allt enklare men i det här fallet finns ju inte det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vid en demensdiagnos blir allt enklare men i det här fallet finns ju inte det.
Precis. Är lite osäker på vad som gäller att fatta beslut enl föräldrabalken. När jag googlade runt lite står det inte rakt ut när det gäller utan mest när någon inte kan företräda sig själv.

Men jag har bara stött på formuleringen vid demens, men vet inte om det är ett krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Så bra att ni har en advokat på er sida! Har arvskiftet efter mamman gjorts?

Äldrelotsen är bra då de har kunskaper. Håller med ovan som pratade om handläggare osv. Kan ni helt enkelt kontakta kommunen och be dem lotsa er till rätt instans? Nu är ju kronofogden inblandad det gör att kommunen borde ta er på allvar när ni säger att han behöver hjälp.

Mitt förslag om korttidsboende var ett exempel på vad kommunen kan vara skyldiga att ordna. Ingen ska ju hamna på gatan. Och det kan vara ett bra sätt att komma vidare och få den hjälp han behöver.
Arvskiftet är utfört och klar. Ja vi kände att vi behövde en advokat och det är tur att min svärmor driver eget företag och har en advokat vid sin sida.

Precis det är detta vi vill ska ske. Ett korttidsboende så att han inser att han måste söka något annat under tiden och förmodligen kanske får till och med hjälp att söka. Ska ligga på kommunen återigen och fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Precis. Är lite osäker på vad som gäller att fatta beslut enl föräldrabalken. När jag googlade runt lite står det inte rakt ut när det gäller utan mest när någon inte kan företräda sig själv.

Men jag har bara stött på formuleringen vid demens, men vet inte om det är ett krav.
Intressant ska kolla vidare på det. Ja han är dessvärre inte diagnoserad. Sjukvården tycker jag dock bör ha uppmärksammat att han inte kan ta hand om sig själv. Halva kroppen har han knappt någon styrka i på grund av stroken. Han har varit inne på sjukhuset fyra gånger under förloppet av tre månader på grund av att han fått vatten i lungorna. Misstänker att det har med hjärtat att göra. Han är svag och kan knappt gå upp ur soffan.

Min mormor blev skickad till ålderdomshem för att hon var sjuk och inte kunde ta hand om sig själv. Varför har dem inte rapporterat i detta fall för gubben i huset? De kanske inte har något sådant ansvar.
 
Karlia
På ett korttidsboende får han träffa läkare, han har personal som kan hjälpa honom och utvärdera hur han fungerar. Där får han också en handläggare som ansvarar för vårdplanering när han kommer dit och när han ska därifrån. Så det vore bra för er alla.

Ligg på kommunen, var bestämda, underdriv inte hans problem. Kronofogden är allvarligt, vräkning och hans problem gör att det verkar nödvändigt med hjälp.

Kanske du kan kontakta hans ansvariga läkare och be dem att också kontakta kommunen? Då det är olika beroende på hans ålder och kommun kan jag inte råda dig exakt vem i kommunen som ska kontaktas. Men när sjukvård/hemtjänst intygar väger det tyngre än när någon orolig anhörig vill ha hjälp.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
F Frolleee skrev:
Halva kroppen har han knappt någon styrka i på grund av stroken. Han har varit inne på sjukhuset fyra gånger under förloppet av tre månader på grund av att han fått vatten i lungorna. Misstänker att det har med hjärtat att göra. Han är svag och kan knappt gå upp ur soffan.
B boohoo skrev:
Lyft ut gubben och byt lås.
Då kanske din plan kan fungera. Är han så pass svag bör det inte vara några större problem ens för en medelmåttigt stark person att lyfta ut honom.

Det jag är mer nyfiken på i din plan (som jag förmodar att du lagt mycket jobb på och är så pass nöjd med att du valt att förmedla den till hela världen) är varför du tycker att man ska kasta ut honom MED sina nycklar. När man nu ändå ska använda våld kan man väl lika gärna ta ifrån honom nycklarna på samma gång? Då slipper man byta lås.
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Karlia
Och jo, de har ansvar. Men utan demensdiagnos är han själv ansvarig. Människor får leva i misär om de anses att själva kunna ta beslut om sina liv. Om han säger att allt fungerar bra och att det inte är några problem är det mycket svårare för dem, de kan inte tvinga. Och orosanmälan ska det nästan till att det är barn som drabbas någonstans.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan ju ha varit så att han hållit sig undan när det kom folk. Så om hemtjänsten gjort det de haft i uppdrag att göra och sedan skyndat vidare har de inte haft så stor kännedom om honom.
Mest att ”det är han som bor med sin mamma”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.