Har tagit bort en "draperikarm" för att sätta dit en dörrkarm istället.

Öppningen är dock alltför bred, så jag tänkte först sätta dit två 12 cm plankor på varje sida. Och sedan skruva karmen i de två plankorna. Alt. en tjockare på sidan där det är sten och bruk, och skruva karmen i den tjockare plankan på ena sidan och i betongen på den andra.

Skulle man kunna limma fast plankorna mot sten/bruk och mot betongen istället för att kämpa med att borra, plugga och skruva? Plankorna måste dock sitta stadigt då jag ska fästa karmen mot dem.

Vad tror ni?
 
  • Bredd öppning mellan två rum med avlägsnad draperikarm redo för installation av dörrkarm, exponerat tegel och golv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg där draperikarm tagits bort, avsedd för ny dörrkarm, med synligt sten och bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg där gammal draperikarm tagits bort, förberedd för att sätta in en ny dörrkarm, med synlig sten och bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En korrigering.

Öppningen blev 95 cm efter att jag tog bort all puts och bruk. Karmen 89 cm, då de tydligen har en marginal på en cm.

Så då blir det 2,5-3 cm på varje sida att fästa karmen i. Tar den tjocklek som ligger närmast.

Räcker tjockleken att fästa karmen i?

Vad är minimum tjocklek att fästa karmen i? Vill ha lite tunnare planka på ena sidan och tjockare på den andra, så att karmen hamnar lite närmare ena väggen.
 
Redigerat:
Jag skulle inte limma om du skall fästa en karm. Hyr eller låna en riktigt borrhammare så kommer jobbet kännas enkelt. Du kan både limma och skruva fast regeln så kommer dom sitta som berget. Sedan kan du enkelt skruva fast karmen med vanlig karmskruv i träreglarna.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle inte limma om du skall fästa en karm. Hyr eller låna en riktigt borrhammare så kommer jobbet kännas enkelt. Du kan både limma och skruva fast regeln så kommer dom sitta som berget. Sedan kan du enkelt skruva fast karmen med vanlig karmskruv i träreglarna.
Tack.
Nej, karmen tänkte jag skruva fast.

Men om jag förstår dig rätt, så kan jag limma plankorna mot väggarna (ena sidan betong, den andra lösare stenmaterial och bruk). Och sedan skruva karmen mot plankorna.

Då öppningen blev större än jag trodde, limmar jag en planka även mot betongsidan, för att underlätta montering av karm. Istället för att skruva i betongen. Även om jag har slagborrmaskin. Så mycket enklare att skruva i trä.

Räcker en 12 mm planka att skruva fast karmen i? Så kan jag ha tjockare planka på andra sidan för att karmen ska hamna lite mer åt ena sidan.

Något speciellt montagelim som rekommenderas? Är svag för Biltema och Jula för deras priser.
 
Som sagt, jag skulle skruva fast realarna /plankorna i betongen och limma. och sedan skruva fast karmen med träskruv. men definitivt göra detta på den sidan du skall hänga dörren. Folk brukar ju köra PL 400, Skulle nog ta lite tjockare än 12 MM kanske 18 MM plywood..
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Som sagt, jag skulle skruva fast realarna /plankorna i betongen och limma. och sedan skruva fast karmen med träskruv. men definitivt göra detta på den sidan du skall hänga dörren. Folk brukar ju köra PL 400, Skulle nog ta lite tjockare än 12 MM kanske 18 MM plywood..
Aha, missförstod då. Du menar både skruva OCH limma plankorna mot väggarna. Tänker du att limmet kanske inte håller tillräckligt, när man sedan monterar karmen?

Ursäkta frågan. Bara så trött på stenhård betong med småsten i som krånglar till det. Och porös svart sten av okänt slag i väggarna som det är svårt att få någon plugg och skruv att fästa bra i.

Okej, PL400 har jag hört talas om. Tack.
 
Köpte också dessa specialkarmskruv för att först skruva fast i planka/regel/vägg och sedan kunna justera själva karmen.

Fungerar dessa bra? Ser så mycket reklam för dem
 
E
Limma och skruva fast lämpliga träbitar. Borra i grinig betong är inga problem med riktig borrhammare och fyrskärsborr. De andra, porösare, stenarna är troligtvis någon lättbetong eller lättklinker. Där fungerar det alldeles utmärkt med lättbetongskruv med försänkt skalle. För säkerhets skull kan det vara bra att förborra brädan/plankan för att underlätta försänkningen och minimera risken för överdragning i stenen.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Limma och skruva fast lämpliga träbitar. Borra i grinig betong är inga problem med riktig borrhammare och fyrskärsborr. De andra, porösare, stenarna är troligtvis någon lättbetong eller lättklinker. Där fungerar det alldeles utmärkt med lättbetongskruv med försänkt skalle. För säkerhets skull kan det vara bra att förborra brädan/plankan för att underlätta försänkningen och minimera risken för överdragning i stenen.
Precis, det är mest den porösa materialet jag är mest ovän med. Blir aldrig riktigt bra att dra något i detta material. Och betongen innehåller sten som ibland ställt till det när jag har satt upp hyllor mm.

Är risken alltså att limmet inte håller som jag bör skruva för säkerhets skull också?

Hur många skruvar per planka rekommenderas förutom limmet? Plankan är ju motsvarande karmen i höjd, alltså två meter. Räcker det med två eller tre stycken?
 
Försök att ta reda på vad det är för vägg.. Som Emil K skrev så finns det flera olika skruvar för lättbetong som man kan skruva utan plugg. Om det är betong så är det ju så att man pluggar först. När det gäller porösa väggar funkar det vanligtvis att skruva med skruvar med lite grövre gängor om man förborrar. Min TV 55 tum sitter på väggen me 7 träskruvar rätt in i puts. Beroende på hur det fäster väljer du antalet skruvar. men jag skulle uppskatta att 4-5 per sida + lim räcker. Anledningen till lim om det är poröst är att du får extra hållfasthet med lim. En dörr väger ganska mycket på karmsidan om den öppnas och stängs.

Det finns massor olika typer av karmskruvar och karmhylsor. Om du kör som vi säger så säkerställ att skruvarna som du har till karmhylsorna kan skruvas i trä.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
E
Risken med att enbart limma i porösa stenmaterial är ju att limmet enbart fäster i det allra yttersta skiktet av stenen och att det skiktet kan lossna från resten av stenen. Förstärk med lättbetongskruvarna i närheten av där karmskruvarna hamnar i brädan.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack för klargörande. Vill verkligen att det ska sitta ordentligt, då karmen sedan skruvas i plankan och dörren används.

Känner mig dock lite nervös, då en dörrkarm måste sitta bra när användning av dörren skapar vibrationer hela tiden.

Ena väggen är alltså stenhård betong, så där är ingen fara. Slagborrmaskin bara. Men den andra är som sagt någon porös sten. Se bilderna. Bifogar en närbild av sidan med det porösa materialet i ena väggen.

Räcker det med 50 mm bred planka? Betongväggen har en liten klack, så det är bara plant 50 mm. På andra väggen kan jag dock sätta en 70 mm.
 
  • Närbild på en porös stenvägg som är tänkt för fastsättning av dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa karmskruv är det. Köpte två längder för säkerhets skull. 70 respektive 90 mm.
 
  • Förpackning med åtta Hard Head-karmskruvar M7x90 mm på en bordsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, vilken diameter på skruven skulle ni köra på för att skruva fast plankorna i väggsidorna?
 
Skulle det kanske räcka med att använda tre kortare plankbitar som jag placerar mellan väggen och de tre förborrade hålen på karmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.