Hej!

Vad är detta för mätare som sitter i mitt elskåp? Se bifogad bild. Står KWH1 ovanför mätaren. Man kan ju lätt tro att detta är själva elmätare som mäter hur mycket el man förbrukar. Men efter samtal med EON idag så kom det fram att detta är inte elmätare. Elmätaren som EON tittar på (och därefter skapar räkning och skickar till dig) sitter i elskåpet som sitter på fasaden (alltså utomhus). Denna mätaren på bilden här sitter alltså i elskåpet inomhus.

Tack!
 
  • Inomhus kWh-mätare med digital display som visar 00507048 och etiketten KWH1 ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en privat mätare som sitter i din central.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Med största sannolikhet värmepanna eller varmvattenberedare eller något annat som drar mycket energi, du kan ju testa slå av dina trefassäkringar och se vilken den ligger över, förhoppningsvis kan du utläsa ur gruppschemat vad den går till.
 
Tidigare ägare har satt in en extra mätare av någon orsak.
Vad den mäter och eventuellt varför går att ta reda på antingen om gruppförteckningen är uppdaterad eller genom att lyfta på locket och se vad som är inkopplat till vad.
Eller genom ett samtal med tidigare ägare.

(Den svarta gummi-ringen indikerar att de hade någon puls-räknare kopplad till den för att få statistik eller liknande)
 
Kan det vara en mätare för något i anläggningen t ex elpatron för uppvärmning?
 
Tack för alla svar. Har ingen varmvattenberedare. Har ingen elpatron. Uppvärmningen av huset sker via gas. Har en gaspanna som värmer vattnet som går runt i elementen o värmer huset. Kan absolut vara så att denna mätare är kopplad till gaspannan för att se hur mycket ström som gaspannan drar. Har tittat i gruppförteckningen men tyvärr står detta inte med. Utan i gruppförteckningen står bara vilken säkring som går till vad.
 
Du har två scenario,

Alt 1 den mäter en enskild grupp, för att få reda på vilken är det bara att dra ner säkring efter säkring, när mätaren slocknar, då vet du vilken grupp som går igenom den-> kolla i gruppschemat

Alt 2. Den undermäter hela centralen ,i så fall troligen någon form av tidigare hemautomation likt Dowser är inne på. Och då slocknar den bara om du drar huvudbrytaren i centralen.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Finns krav på separat elmätare för uppvärmning/varmvatten på nybyggda hus sen ett antal år sedan. Blir lite märkligt för det fall man har förbränning som uppvärmning, men bra att ha för den dagen uppvärmningssystemet ändras.

Kollade min central och konstaterade att värme-el-mätaren saknar märkning och den finns inte med i grupplistan, vet dock vad den är ändå då elektrikern berättade det när vi byggde huset, men det vore rimligt att ställa krav på tydlig uppmärkning utöver att ha krav på att den ska finnas om syftet är att folk ska bli medvetna sin energiförbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Finns krav på separat elmätare för uppvärmning/varmvatten på nybyggda hus sen ett antal år sedan. Blir lite märkligt för det fall man har förbränning som uppvärmning, men bra att ha för den dagen uppvärmningssystemet ändras.

Kollade min central och konstaterade att värme-el-mätaren saknar märkning och den finns inte med i grupplistan, vet dock vad den är ändå då elektrikern berättade det när vi byggde huset, men det vore rimligt att ställa krav på tydlig uppmärkning utöver att ha krav på att den ska finnas om syftet är att folk ska bli medvetna sin energiförbrukning.
Helt rätt slutsats :D
Utan att ha sett hur den är kopplad, så är jag till 99% säker på att den ligger över uppvärmningsystemet för att se hur mycket energi som går åt för detta
Energideklaration är obligatoriskt vid försäljning
I den ska bara energi som går åt för driften tas med
 
Är det inte bara att slå av säkringen för en grupp i taget och se när den slocknar?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Helt rätt slutsats :D
Utan att ha sett hur den är kopplad, så är jag till 99% säker på att den ligger över uppvärmningsystemet för att se hur mycket energi som går åt för detta
Energideklaration är obligatoriskt vid försäljning
I den ska bara energi som går åt för driften tas med

Jag tackar för alla kloka svar jag har fått. Men förstår inte helt syftet med att den ska ligga över uppvärmningssystemet. Alltså ligger den över säkringen till gaspannan gissar jag. Men du skriver här att den ligger där för att se hur mycket energi som går åt för detta. Men jag värmer ju inte upp mitt hus med el utan med gas. Borde det inte varar rimligare att mäta gasmängden än vad gaspannan drar i ström?
 
E
K Kalle777 skrev:
Jag tackar för alla kloka svar jag har fått. Men förstår inte helt syftet med att den ska ligga över uppvärmningssystemet. Alltså ligger den över säkringen till gaspannan gissar jag. Men du skriver här att den ligger där för att se hur mycket energi som går åt för detta. Men jag värmer ju inte upp mitt hus med el utan med gas. Borde det inte varar rimligare att mäta gasmängden än vad gaspannan drar i ström?
Denna mätare har uppmärksammat 5000 kWh. Det måste inte vara att den börjat på. 0 men inte alls otroligt. Hur länge har den suttit där? Verkar som att endast finnes belastning på gas L2 vid fotoögonblicket. Hur ser gruppförteckningen ut och hur påverkar L2 i den gruppen gaspannan?
 
Vad står det på din gruppförteckning?
 
Den har beteckningen KWH1
Kan vara så att den mäter förbrukning på F1 (säkring 1)
Vad går denna säkring till?
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
Här är då gruppförteckningen. Precis som jag nämnt tidigare så finns denna mätare ej med på gruppförteckningen. Förresten vad innebär kolumn Area? kolumn A står för ampere på säkringen antar jag men kolumn area förstår jag inte. Area på vadå?

Säkring 1 går till ugn o häll. Varför skulle någon vara intresserad för att se hur mycket ström ugn o häll drar?

Vi köpte huset 2019. Huset är byggt 2012. Min gissning är att mätaren har suttit där i elskåpet sen huset var nytt.

L2 har jag ingen aning om vad det är.
 
  • En gruppförteckning som visar elektriska kretsar med beteckningar och kolumner för ampere (A) och Area i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.