Finns det startkablar av bra kvalitet som inte kostar multum?
1500:- för startkablar tycker jag är i överkant...
Kablar på biltema okq8 osv tycker jag inte håller, har 3par som kablarna lossnat från klämmorna, 2par som är av nyare variant med plast runt käftarna och 1par äldre med klämmor med bra tryck och utan plast men där lossnade också en kabel (iof vid start av en trög diesel med slut batteri)
 
Du har inte funderat på att köpa begagnade, typ tradera? Lär kosta mindre än dina svindyra nya kablar.
https://www.tradera.com/search?q=startkabel
Känns som att de va bättre kvalitet på grejerna förr i tiden.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men det är väl bara att sätta fast kablarna i klämmorna igen, ny kabelsko eller hur det nu sitter....

Protte
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Finns det startkablar av bra kvalitet som inte kostar multum?
1500:- för startkablar tycker jag är i överkant...
Kablar på biltema okq8 osv tycker jag inte håller, har 3par som kablarna lossnat från klämmorna, 2par som är av nyare variant med plast runt käftarna och 1par äldre med klämmor med bra tryck och utan plast men där lossnade också en kabel (iof vid start av en trög diesel med slut batteri)
En hjälpstartare funkar också,små och behändiga idag,har en noco genius gb70 själv,startade en traktor med helt tomt batteri häromdagen:) blev impad själv!
Annars kan man väl tillverka egna startkablar av svetskablar med lämplig grovlek.
 
Redigerat:
Hjälpstartare funkar nog om de är laddade, men det vanliga är ju att man behöver den någon gång per år och då kan det vara si och så med laddning.

Sedan kan det vara lite teknik att hjälpstarta en bil, är mottagarbilen någorlunda frisk så låt givarbilen stå och ladda mottagarens batteri en stund så behövs inte så märkvärdiga startkablar.

Protte
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var går gränsen?

Här har du bra klämmor ;
[länk]
(Välj 400A-varianten)

Sen köper du så fin kabel som passar budgeten?
Ja det där var ju bra, dom som finns idag är det ju ingen fläta (och kanske ingen kontakt mellan käftarna
 
T tobben87 skrev:
Du har inte funderat på att köpa begagnade, typ tradera? Lär kosta mindre än dina svindyra nya kablar.
[länk]
Känns som att de va bättre kvalitet på grejerna förr i tiden.
Inte tänkt på, men ska kolla!
 
prototypen prototypen skrev:
Men det är väl bara att sätta fast kablarna i klämmorna igen, ny kabelsko eller hur det nu sitter....

Protte
Jo men har det gått sönder en gång så... sen är det väl bara nå skit egentligen
 
Handyman 1 skrev:
En hjälpstartare funkar också,små och behändiga idag,har en noco genius gb70 själv,startade en traktor med helt tomt batteri häromdagen:) blev impad själv!
Annars kan man väl tillverka egna startkablar av svetskablar med lämplig grovlek.
Har en sån jag startade en Cadillac V8 med men som sagt inte alltid den är med eller laddad
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det där var ju bra, dom som finns idag är det ju ingen fläta (och kanske ingen kontakt mellan käftarna
Har bytt på båda mina svetsar, de är grymt bra för pengarna... Jag blir glad varje gång jag klämmer fast dem.. :D

Har du grövre kablar som inte är alltför korta är det ju värt att byta klämmor.. Lite krympslang i olika färger, sen är du hemma! (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Gjorde i ordning ett par för säkert femton år sedan de och ligger i bilen. 16mm2 cu. mjuk svetskabel ca 4meter långa.
Köpte rejäla klämmor, pressade på ringkabelskor och fäste kabelskorna med M8 skruv och mutter.
Tröttnat redan då på dåliga kablar.
Dessa hemmagjorda har fungerat riktigt bra i alla år....
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.