Året började bra med flera uppdrag i januari och februari, sen kom ju covid.
Fick några uppdrag under hösten, inom EU. Det kändes ok med rutinerna på flyget. Mask på. Man fick en dusch med handsprit när man boardade och spritservetter delades ut. Radvis boarding och deboarding och det fungerade bra (flög SAS, KLM, Lufthansa och Brussels).
Dock viktigt att lämna in hälsodeklaration online, både till flygbolaget för att få ut boardingkort men även till hälsovårdsmyndigheterna i landet man reser in i. Blev uttagen till extra kontroll vid ankomst båda gångerna.
Mask på överallt förutom på hotellrummet.
Istället för frukostbuffé så fick man peka genom en glasruta vad man ville ha och så fick man allt på en bricka.
Stängda lounger på vissa flygplatser eller öppet med mycket begränsat utbud med inplastade smörgåsar och liknande.
Ingen alkoholservering.
Nästan alla butiker och matställen stängda på flygplatserna, mest kiosker och enklare caféer var öppna.

Inte jättekul att flyga nu med andra ord.
 
engs engs skrev:
Ute och jobbar som vanligt, eller ja, helt som vanligt är det naturligtvis inte.
Men haft minst lika mycket uppdrag som innan, kanske mer tom.

Undviker hotellnätter där jag kan, är det ett endagsjobb jag tidigare skulle åkt och lagt mig på hotell kvällen innan för att vara på plats på morgonen. Startar jag numera ofta (väldigt) tidigt hemifrån stället.

Bokar helst hotell jag vet är stora / luftiga, med trappor som alternativ osv. Hotell jag vet har trånga hissar utan vettiga alternativ, små lobbys etc undviker jag i största möjliga mån. Hittat några väldigt mycket roligare alternativ än lokala stadshotellet på div småorter, som jag kommer fortsätta bo på även när detta är över.

En liten fördel i allt detta är dock att man aldrig behöver vara bekymrad om att det ev. är fullbokat... behöver aldrig lämna brasklapp att jag kommer ”bara jag hittar boende” till kunden. För att sen upptäcka att det är en läkarkonferens i Göteborg och varenda sängplats på 150km omkrets är bokat
Intressant vad är det för alternativ?
 
Lite OT kanske. Men i år gjorde de som jag tidigare sagt "Låt mig komma upp innan säsongen börjar, och jobba förebyggande, isf för att åka upp akut när det är minus 25 och en meter snö"
Så i september åkte jag Sth-Lappland, checkade in på ett av Sveriges största hotell. Vanligtvis är man där tillsammans med några tusen Tyska ingenjörer, men nu var jag helt ensam !!!

Man fick nästan lite vibbar av nån skräckfilm, eller nån film när värden har gått under, och man är en av få kvar :surprised::seenoevil:
 
Själv så var jag i full gång med resande och hade tre resor inplanerade till Kina under våren... Sista resveckan vart 5-dagars Göteborg-Köpenhamn-London precis innan sportlovsveckan. I London träffade jag 5 kollegor från Milano...vi skojade bara om corona etc under vår workshop. På vägen hem från London kom mail om resestopp skulle börja införas i företaget. Det var sista flygresan. Och nu är det teams o zoom dygnet runt istället..
Fick brev från Richard Gustavsson med ett SAS LTG... vad det nu är värt i framtiden...

Kommer helt klart inte återgå till den nivån av resande i framtiden.
 
  • Gilla
Euphoria
  • Laddar…
Hur har det gått för alla, reser ni något nu? Speciellt @crazytok ?

Jag slutade också resa under Covid som alla andra. Under tiden kom andra barnet och vi köpte hus osv och nu när barnen är 6 & 2 år så är suget efter att resa mycket och långt helt borta och kommer nog inte komma tillbaka. Sedan är såklart en hotellnatt i Sverige välkommen då och då men riktigt skönt att slippa flygplatserna, ensamresorna och alla förseningar. Alltid trött när man kom hem efter lång resa och då skulle man "steppa upp" hemmavid eftersom frun varit själv med (då ett) barnet. Min slutsats är också att även om jag fått se jättemycket och rest över hela världen till ställen jag aldrig skulle rest till annars, är de minnena väldigt lite värda eftersom jag i de allra flesta fall inte kunnat dela dem med någon.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Hur har det gått för alla, reser ni något nu? Speciellt @crazytok ?

Jag slutade också resa under Covid som alla andra. Under tiden kom andra barnet och vi köpte hus osv och nu när barnen är 6 & 2 år så är suget efter att resa mycket och långt helt borta och kommer nog inte komma tillbaka. Sedan är såklart en hotellnatt i Sverige välkommen då och då men riktigt skönt att slippa flygplatserna, ensamresorna och alla förseningar. Alltid trött när man kom hem efter lång resa och då skulle man "steppa upp" hemmavid eftersom frun varit själv med (då ett) barnet. Min slutsats är också att även om jag fått se jättemycket och rest över hela världen till ställen jag aldrig skulle rest till annars, är de minnena väldigt lite värda eftersom jag i de allra flesta fall inte kunnat dela dem med någon.
Att läsa delar av detta inlägg är som mina egna ord.
Just delen med, nu har du varit ute och rest, jag har tagit hand om två barn medans du glassat runt.
Vips så stod jag med 1st 1,5åring i famnen innanför dörren, iklädd kostym fortfarande. :crysmile:

Det väcker minnen.

Vår lösning blev, även frun reser i jobbet. Upplevelsen av att komma hem och vara helt slut efter 4dagar på resande fot, komma hem till som vanligt trötta numera 5år och 7år stora barn, det är en nyttig upplevelse. Nu växeldrar vi på ett mycket bra och hälsosamt sätt. Båda har tuffare veckor med resor, sen lugnare veckor hemma med barnen och det övriga, aktiviteter 4ggr/vecka och sen kommer fredagen. Dagen då alla är jättetrötta och tålamodet inte riktigt är lika långt som på en tisdag tex ;)

Livet är faktiskt bra roligt när man tänker på dessa små saker :cool:
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Aldrig riktigt förstått folk som tycker det är nice resa i jobbet. visst konferens några gånger per år är ju kul osv. Men att resa i vardagen är grovt överskattat.
 
engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aldrig riktigt förstått folk som tycker det är nice resa i jobbet. visst konferens några gånger per år är ju kul osv. Men att resa i vardagen är grovt överskattat.
Överskattat vet jag inte, det är svårt hitta folk som är villiga att resa i jobbet och många som tror de klarar det hoppar av ganska snart. Vilket gör att det inte känns som något eftersträvansvärt bland folk i stort och därmed inte direkt överskattat. För att någon ska vara överskattat måste väl rimligen många sträva efter det?

Jag skulle ha svårt att gå till en svenssonrutin med vanligt kontorsjobb / fast arbetsplats varje dag och 8-17 jobb, när man är van vid den frihet man har idag, (du som egenföretagare har ju ändå större frihet än många löneslavar, trots kontorsjobb) men givetvis finns det många nackdelar också.

Edit, just konferenser brukar jag hoppa över. Reser nog mycket ändå, ska jag resa får det vara för något vettigt.
 
Redigerat:
Något jag iof fått av att resa mycket och till massa olika länder världen runt, är att på riktigt förstå hur fantastiskt Sverige är och hur ”det mesta” ändå fungerar hyfsat. I jämförelse med många andra länder där mycket av det vi tar för givet här inte över huvudtaget existerar där.

Kanske man tröttnar på nuvarande 8-5-jobbet men efter att barnen är utflugna i sådana fall, men kan glömma att jag sitter i ekonomiklass då iaf:rofl:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Överskattat vet jag inte, det är svårt hitta folk som är villiga att resa i jobbet och många som tror de klarar det hoppar av ganska snart. Vilket gör att det inte känns som något eftersträvansvärt bland folk i stort och därmed inte direkt överskattat. För att någon ska vara överskattat måste väl rimligen många sträva efter det?

Jag skulle ha svårt att gå till en svenssonrutin med vanligt kontorsjobb / fast arbetsplats varje dag och 8-17 jobb, när man är van vid den frihet man har idag, (du som egenföretagare har ju ändå större frihet än många löneslavar, trots kontorsjobb) men givetvis finns det många nackdelar också.

Edit, just konferenser brukar jag hoppa över. Reser nog mycket ändå, ska jag resa får det vara för något vettigt.
Det är ju konferenserna som är viktiga, teambuilding med trevliga kollegor.
 
Gjorde min första tjänsteflygresa på 3år i veckan. Kan inte säga att jag saknat det. Det är sig likt.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Gjorde min första tjänsteflygresa på 3år i veckan. Kan inte säga att jag saknat det. Det är sig likt.
Håller med, hade mina första resor runt förra sommaren, flyga är fortfarande tråkigt. Och på två år glömmer folk hur en säkerhetskontroll funkar :crysmile:
 
4 4väggarochtak skrev:
Hur har det gått för alla, reser ni något nu? Speciellt @crazytok ?

Jag slutade också resa under Covid som alla andra. Under tiden kom andra barnet och vi köpte hus osv och nu när barnen är 6 & 2 år så är suget efter att resa mycket och långt helt borta och kommer nog inte komma tillbaka. Sedan är såklart en hotellnatt i Sverige välkommen då och då men riktigt skönt att slippa flygplatserna, ensamresorna och alla förseningar. Alltid trött när man kom hem efter lång resa och då skulle man "steppa upp" hemmavid eftersom frun varit själv med (då ett) barnet. Min slutsats är också att även om jag fått se jättemycket och rest över hela världen till ställen jag aldrig skulle rest till annars, är de minnena väldigt lite värda eftersom jag i de allra flesta fall inte kunnat dela dem med någon.
Hehe, ja det blev ett spännande byte av jobb jag gjorde. Efter att ha varit på ett stabilt företag i 15år så ville jag testa att röra lite på mig och få tillfället att resa runt på lite spännande platser omkring i världen!

Började februari 2020, precis då corona drog igång på riktigt. Började med att resan till Indien inte blev av, skulle därför ta en resa till Texas, inte heller denna blev av, då skulle det istället bli Köpenhamn…. Men icke. Sverige…. Icke…. Till slut fick jag inte ens åka till jobbet utan jobba hemifrån!

Så från att resa jorden runt till att gå in o sätta mig på kontoret! Inte alls som jag hade tänkt!

Men oavsett var det rätt val att byta jobb och prova något annat. Trivdes bra men det höll bara i strax över ett och ett halvt år sedan varslade dom folk och la ner verksamheten! Jag tog det chill och sökte jobb med is i magen om att hitta RÄTT jobb framför att hitta ett nytt jobb snabbt! Tog 3-4mån sedan hittade jag den arbetsplats jag är på idag. Vilket blev en fullträff där jag trivs helt fantastiskt bra och får jobba i ett häftigt tech bolag med stora möjligheter till utveckling. Även detta är dock ett risk bolag men det vet jag om…

För att göra en lång historia kort. Så var det bästa jag gjort att gå vidare och allt blev bra till slut! :D
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.