Vad har jag gjort för fel ? Får det inte att fungera. Är det fel kopplat?
 
  • Hand håller eltändare med synliga elektriska ledningar och kontakt kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har väl ingen ström in, bara tändtrådar ut
 
Bronken
Ny strömbrytare? Vad satt där innan?
Du behöver ström i "L".


EDIT:
Om nytt system så borde väl brun vara fas o och svart tändtråd.

Men mät först!

Brun på L och svart på någon av de övre.

/Inte elektriker
 
Redigerat:
Bronken UGG skrev:
Ny strömbrytare? Vad satt där innan?
Du behöver ström i "L".
En gammal strömbrytare. Jag tror den bruna är ström men vet inte riktig vart den svarta ska va. Ska den in där kanske ?
 
  • Hand håller en gammal strömbrytare med synliga bruna och svarta ledningar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta en av sladdarna till L. Inte jättenoga vilken av dem. Fast helst den med ström i om du kan mäta det på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Inte för att vara elak, men du har lite för dålig koll för att göra det här jobbet. På just den här strömbrytaren kan det inte hända så mycket, men du kommer få problem när det börjar vara trappkopplingar, vidarekopplingar osv. Antingen läser du på en hel del, eller så får du någon annan att byta resten av dina strömbrytare.
För att få just den där att fungera sätter du brun på L och svart på en av pilarna. I just det här fallet kan det inte bli fel att göra så, men i många andra fall som du kan stöta på kan det bli fel.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Nej, då händer inget. X-hålen har ingen funktion i själva strömbrytaren.
Brun till "L" och Svart till en av de övre med pil ut.
Beroende på vilken av de övre du använder så kommer det tändas antingen när du trycker ner eller upp knappen.
 
P PatrikJo skrev:
Inte för att vara elak, men du har lite för dålig koll för att göra det här jobbet. På just den här strömbrytaren kan det inte hända så mycket, men du kommer få problem när det börjar vara trappkopplingar, vidarekopplingar osv. Antingen läser du på en hel del, eller så får du någon annan att byta resten av dina strömbrytare.
För att få just den där att fungera sätter du brun på L och svart på en av pilarna. I just det här fallet kan det inte bli fel att göra så, men i många andra fall som du kan stöta på kan det bli fel.
Haha de e lugnt. De finns en anledning att jag inte e elektriker men en strömbrytare orkade jag inte vänta på elektrikern för
 
Är man osäker på en strömbrytares funktion och att följa kopplingsschemat på baksidan, dvs vilka uttag i den som gör vad så kan jag tipsa om ett enkelt test med en multimeter. Se till att lampknappen inte är monterad, utan den är helt löst i din hand. Sätt multimetern på kontinuitetsmätning och stoppa in proberna i valfria uttag i knappen. Tryck sedan på knappen och flytta proberna tills du får en ihållande tjut från multimetern, då vet du vilka uttag som sammanlänkas när man trycker på knappen. Då vet du hur du ska koppla in tåtarna.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Hur har du fått loss själva strömbrytaren ur monteringsramen?

Om du flyttar brun till anslutningen "L" och sätter tillbaka strömbrytaren med texten läsbar (inte upponer) så tänder det när du trycker på övre delen av vippan.

Protte
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Mack1234 Mack1234 skrev:
Haha de e lugnt. De finns en anledning att jag inte e elektriker men en strömbrytare orkade jag inte vänta på elektrikern för
Eftersom du inte har nödvändig kunskap så är det olagligt att utföra jobbet...
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
De löste sig kanon. Jag som missuppfattade vart L va.
 
Kanske behöver gå till Specsavers
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.