A andersmc skrev:
Du menar att man rent fysiskt ska bära ut mannen ur huset? Alltså att någon som är markant starkare ska använda våld och mot mannens vilja hålla fast honom och bära ut honom och sedan hålla fast honom ute medan någon annan som har med sig verktyg och låscylinder byter den? Sedan släpper man mannen och skyndar sig in och slår igen dörren och reglar den? Och sedan står han därute och kan inte öppna dörren?
Det är det kronofogden kommer göra till slut. Har man fått den hjälp TS beskriver och där efter börjat hota och bete sig anser jag man har förverkat sin rätt till vänlig behandling.

Man har eget ansvar för sitt eget beteende och konsekvenserna av sitt handlande. Före detta missbrukare eller ej, gammal som ung (barn borträknade om någon skulle bli upprörd) .
 
  • Gilla
PNI och 5 till
  • Laddar…
Soc bryr sig inte mycket om denna typen, vi är i samma sits med alkoholist svärfar. Ingenting hjälper. Han måste ha ihjäl någon först, sen kanske det blir åtgärder.
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Karlia
A AndersS skrev:
Beroende av ålder och psykiskt/fysisk hälsa kan det också bli en fråga för socialtjänst eller äldreomsorg att hantera.
Därav mitt förslag att kontakta äldrelotsen, de har koll på vilken instans ts kan kontakta. Det är inte alls ovanligt att kronofogden samarbetar med socialtjänst och dylika.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Staffans2000
Är det inte minusgrader, så stäng av ström och vatten. Är det frost, bara vattnet.

Man eller mus?

Staffan
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Soc bryr sig inte mycket om denna typen, vi är i samma sits med alkoholist svärfar. Ingenting hjälper. Han måste ha ihjäl någon först, sen kanske det blir åtgärder.
Det vet vi inget om, varje fall är unikt och prövas. Man ska undvika att generalisera utifrån ett enskilt fall.
Syftet är att ge ts förslag för att lösa problemet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Klarar han knappt att ta hand om sig själv efter fem strokar och missbruk bör man koppla in en biståndsbedömare och göra en vårdplanering. Kanske ungefär vad ovannämnda äldrelots hjälper till med.
Efter ett antal strokar är det inte konstigt om han utvecklat en vaskulär demens eller iaf en kognitiv svikt. Så en läkarundersökning och ev en demensutredning vore bra. Tyvärr kommer han nog inte tycka det själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Jo, ungefär så jag tänkte. Är man ovan vid vården är äldrelotsen ett bra ställe att börja på, de har erfarenhet av liknande situationer och vet var man kan börja, vart man kan ringa, vilka steg och i vilken ordning. Rättigheter och skyldigheter.

Det kan vara en djungel även för den insatte, utan erfarenhet är det svårt.

Råd om att byta lås och slänga ut är inte så bra, så får man inte göra. TS säger ju också att hen känner visst ansvar, då är det den officiella vägen som ska tas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Kan ni utnyttja att han inte har något hyreskontrakt? Låtsas att han inte bor där och bara städa ur huset och flytta in. Byta lås har redan nämnts. Eller har han någon sorts besittningsrätt för att bott där länge? Kan han i då fall bevisa det. Är han tex skriven på adressen.

Det blir inte bättre av att vänta, han blir inte friskare, så tag i det nu. Alternativet vore väl att han själv köpte huset och då bor kvar och sedan struntar ni i honom men det låter som att han inte har råd med det.
 
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Råd om att byta lås och slänga ut är inte så bra, så får man inte göra.
Varför inte det?
Vad bra isåfall. För då kan jag flytta in hos dig och sedan kan jag inte bli vräkt.. Även om jag varken har kontrakt eller betalar hyra. Kanon!

Cato: "Delenda Cartago est". Vilket fritt översatt till Svenska, betyder; -stäng av vattnet och strömmen, så kommer gubben ut. "Nunc est bibendum"=sedan byter ni lås (och skålar för det).
Redan Romarna hade problem med husockupanter

Biggus Dickus
 
  • Gilla
M.Bergman och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill han ha god man, för det är grunden till att sådan utses och beslutas av tingsrätt om rätten till det?
Det är inget ni kan göra utan hans medverkan och vilja!
Beroende på mannens hälsa finns ju även alternativet förvaltare. Då behöver inte mannen i fråga samtycka.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det är många som har problem med hyresgäster, inneboenden, expartners och andrahandshyresgäster. Ibland får de rådet att byta lås och slänga ut dem. Juridiken säger alltid att så inte får göras utan kronofogden ska anlitas. Det är krångligare och tar tid men är det korrekta sättet.

Kanske kan TS utgå från att den anhörige inte skulle veta vart han skulle anmäla det hela, förmodligen har den anhörige inte heller några ligistvänner som kan jäklas tillbaka.. Men är det inte lite tokigt att ge råd som inte är lagliga?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Karlia
fubar fubar skrev:
Beroende på mannens hälsa finns ju även alternativet förvaltare. Då behöver inte mannen i fråga samtycka.
Förvaltare kan hjälpa till med boende också till skillnad mot god man. Men det tar lång tid innan god man eller förvaltare kan utses. Högre krav för att den senare ska beviljas.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Det kan ta tid. Brukar inte vara nån kö för att åta sig de uppdragen heller.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Men är det inte lite tokigt att ge råd som inte är lagliga?
Det görs det titt som tätt här i Byggahus. Så varför inte i denna tråd också? Dessutom. Är det verkligen olagligt att kasta ut en ockupant, för i praktiken är han en tjuv! Nåväl. Utan ström och vatten, blir han inte långvarig.

Staffan
 
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Därav mitt förslag att kontakta äldrelotsen, de har koll på vilken instans ts kan kontakta. Det är inte alls ovanligt att kronofogden samarbetar med socialtjänst och dylika.
fubar fubar skrev:
Beroende på mannens hälsa finns ju även alternativet förvaltare. Då behöver inte mannen i fråga samtycka.
Då har man tagit steget ännu längre, att begära utredning och få rättsbeslut utan en persons eget medgivande.
Mitt svar var utifrån ts funderingar om god man och ts egen beskrivning av personen ifråga.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.