T
Har denna planritning som idé till ett husbygge.
Ska prata med ett "proffs" senare men nu är vi i idé-stadiet och vill vet om vi är helt ute och cyklar..
Tycker att H-form på hus är en trevligt då man kan dela av mellan sig.
Huset enligt ritning är ca 190kvm, men önskade att jag kunde krympa det lite men ändå ha kvar funktionerna, eller i värsta fall göra det större...
Kanske finns utrymmen som går att ha mindre? Skulle vilja få plats med en groventré, men vet inte hur det ska få plats? vad har jag missat att ta med?

Kom först och främst med dissar, men finns det något som är riktigt bra så säg gärna det med ;)

Det här är en första idé och tanken är att den förhoppningsvis ska utvecklas l en del!

Planritning av ett H-format hus på ca 190 kvm visar rumsindelningar och mått, inkluderande sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Några synpunkter:
Köket är enligt min åsikt för smalt och för långt, det blir trångt att passera mellan Ö och högskåp/kyl/frys. Minst 120 cm måste det vara där. Sedan är det dumt att ha matplatsen så långt från köket. Fundera på ett u-kök med matplats direkt bredvid istället för L-kök med Ö.

Grovingång har du ju, det är bara att byta fönstret i tvättstugan mot en dörr.

Förrådet i "barnavdelningen" är för smalt. Skjortor och sådant som hänger är (drygt) 50 cm breda. Om det ska vara så smalt måste dörren vara mitt på långväggen så att man har förvaringen på kortsidorna.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Håller med Anna.Vardagsrummet ser också svårmöblerat ut - TV:n hamnar nere i hörnet och sofforna ser väldigt "inklämda" ut. Du kanske har använt befintliga möbler, men måtten är lite konstiga. En soffa som är så djup som 100 cm kommer också vara bredare än en vanlig soffa. Ett vanligt mått på en tresittssoffa är ca 210 bred, 85-90 djup; en tvåsitsig nog oftast minst 160 bred.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Jag skulle kika på Capella (eller vad det heter nu för tiden) hos Myresjöhus. Den planlösningen ser ut ungefär som den i tråden, fast aningen luftigare. Kanske något att söka inspiration från?

/S
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Dissning beställd ;)

fyra saker jag reagerade på.
1. Väldigt långt från entre till en toalett. Detta är opraktiskt om du tex håller på i trädgården med smutsiga arbetskläder och sen måste gå igenom flera rum för att komma till toaletten
2. Köket används som korridor/genomgångsrum
3. Toalett/badrum som mynnar i vardagsrum är kanske inte helt roligt
4. Tvättstuga direkt mot sovrum. Kan bli störande ljudnivå i det sovrummet från en centrifugerande tvättmaskin tex
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Några synpunkter:
Köket är enligt min åsikt för smalt och för långt, det blir trångt att passera mellan Ö och högskåp/kyl/frys. Minst 120 cm måste det vara där. Sedan är det dumt att ha matplatsen så långt från köket. Fundera på ett u-kök med matplats direkt bredvid istället för L-kök med Ö.

Grovingång har du ju, det är bara att byta fönstret i tvättstugan mot en dörr.

Förrådet i "barnavdelningen" är för smalt. Skjortor och sådant som hänger är (drygt) 50 cm breda. Om det ska vara så smalt måste dörren vara mitt på långväggen så att man har förvaringen på kortsidorna.

Gjort justering med att gör ön smalare. Det gör att det blir 120cm mellan Ö och kyl/frys. Övrigt runt ön är inte försmalt i min mening (har det så idag).
Har matplatsen idag ganska långt ifrån och ser det inte som ett jätte problem, men förstår vad du säger..

Groventré, att jag inte tänkte på det! Lätt fixat, tack!

Förrådet ska inte vara för klädförvaring på galgar o dylikt, men flyttar dörren i alla fall då det troligen blir bättre som du säger.

Se nya ritningen:
 
T
1 16386 skrev:
Håller med Anna.Vardagsrummet ser också svårmöblerat ut - TV:n hamnar nere i hörnet och sofforna ser väldigt "inklämda" ut. Du kanske har använt befintliga möbler, men måtten är lite konstiga. En soffa som är så djup som 100 cm kommer också vara bredare än en vanlig soffa. Ett vanligt mått på en tresittssoffa är ca 210 bred, 85-90 djup; en tvåsitsig nog oftast minst 160 bred.
Jo, kan hålla med om att det blir lite svårmöblerat men har inte lyckats få till det riktigt, det är därför jag ber om råd :D

Har gjort ett försök tidigare med att sätta sovrummet där köket är, men då blev det rummet inte alls så bra..
Men börjar känna mer och mer att det kanske är så det får bli.

Har dock en medpart i bygget och denna vill att när man kommer in så ska man få det "luftiga" känslan, när jag flytta sovrummet blev det inte så. Man kanske kan flytta köket till där sovrummet 4 är och även flytta ytterdörren så man kommer in i köket nästan..
Denna medpart i bygget vill också ha denna storlek på kök, då vi idag har ett ganska stort kök..

Måtten på soffan var typ taget ur luften :seenoevil:
 
T
S steve5432 skrev:
Jag skulle kika på Capella (eller vad det heter nu för tiden) hos Myresjöhus. Den planlösningen ser ut ungefär som den i tråden, fast aningen luftigare. Kanske något att söka inspiration från?

/S
Har nu kollat lite på den (ska göra en djupare granskning av den!). Det som "faller" lite där är att köket är för litet enligt min medpart.. Men som sagt ska jag kolla lite mer på den då det troligen är någon med lite mer erfarenhet som gjort den planritningen!
 
T
M Mats skrev:
Dissning beställd ;)

fyra saker jag reagerade på.
1. Väldigt långt från entre till en toalett. Detta är opraktiskt om du tex håller på i trädgården med smutsiga arbetskläder och sen måste gå igenom flera rum för att komma till toaletten
2. Köket används som korridor/genomgångsrum
3. Toalett/badrum som mynnar i vardagsrum är kanske inte helt roligt
4. Tvättstuga direkt mot sovrum. Kan bli störande ljudnivå i det sovrummet från en centrifugerande tvättmaskin tex
Tack för dissen, den var dock ganska mild. Lite som att jämföra amerikanska roast med svenska. :)

1. Har det så idag och haft det så förut och inte kännt att det är ett stort problem. Har kompletterat med en ytterdörr till tvättstugan och tror det kan hjälpa lite.
Är troligen inte tillräckligt mycket ute och fixar...
2. Ja, det blir lite träligt kan jag hålla med om. Men på något vis måste ett rum bli det(?) då jag absolut inte vill ha som en korridor i hela huset.
3. instämmer, men tänker att den ändå är lite avsides och måste man klämma en boa så får man välja en annan toa...
4. Detta är inga problem för oss, vi är vana och ser det nästan mer som en fördel med lite ljud (barnen kan sova när man står och hamrar i samma rum).
 
BirgitS
T TechChad skrev:
Övrigt runt ön är inte försmalt i min mening (har det så idag).
Nu är det ett nybygge och då måste det uppfylla alla tillgänglighetskrav och det innebär att det ska vara 120 cm mellan bänken vid fönstret och köksön t.ex. för det ska gå att sitta i en rullstol, vrida den 90 grader och öppna lådor etc. Det innebär också att minst ett badrum måste uppfylla kraven och det ser inte ut så på din senaste ritning.
https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

När det gäller tvätt och teknik så vill jag ha det så att det man använder ofta som tvättmaskin och städskåp är närmast dörren men det som man sällan kollar på som värmepumpen ska vara längst bort. Dörren till det rummet måste också vara modul 9 eftersom även den som råkar bli rörelsehandikappad ska kunna tvätta. Utrymmet framför garderoberna i hallen måste vara 130 cm brett.
 
Har du tänkt på att fönster i garderobsrummet inte kommer att vara användbart? Antar att garderoberna är fullstora.
 
N nicklas73 skrev:
Har du tänkt på att fönster i garderobsrummet inte kommer att vara användbart? Antar att garderoberna är fullstora.
Jag tror att man tänker sig en lägre bänk där. Vanligt i lyxiga WIC numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.