Har min och är nöjd inget flex och spånsuget funkar skit bra med min gamla volta dammsugare.
 
  • Gilla
Niksil
  • Laddar…
Jag renoverade en Dewalt 773 igår och minns att jag störde mig på hur trög den var att föra neråt... Så när jag ändå varit o smort lagret i axeln som för sågen upp och ned valde jag att inte skruva i muttern på den genomgående bulten lika hårt. Då blev rörelsen neråt betydligt mycket lättare. MEN då flexade allt ungefär som ni beskriver Gcm 8 sjl. Min fråga är nu... kan ni försöka lokalisera den bult som går igenom axeln som får sågen att tilta? Kan ni prova skruva in muttern/bulten ett halvt varv och återkomma med om det blev styvare? :)
Tack på förhand! mvh
 
nikasp
Ska se om jag kommer ihåg men är det gängat så heter det skruv och mutter. Bult = ej gängat. /Rickard Rättrådig (Ja, jag vet att många säger bult om grövre skruvar men ändå inte rätt. Särskilt vanligt att skruv med sexkantskalle får heta bult)
 
  • Gilla
bara en sån sak och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
nikasp nikasp skrev:
Ska se om jag kommer ihåg men är det gängat så heter det skruv och mutter. Bult = ej gängat.

Språk utvecklas, på vilket sätt blir svenska språket bättre av att vi ska hålla kvar ett separat namn för en infästningsmetod som knappt används längre(överdrift) när nästan alla människor i sin vardag behöver skilja på skruvar och bultar (med gängor).
 
Redigerat:
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Språk utvecklas, på vilket sätt blir svenska språket bättre av att vi ska hålla kvar ett separat namn för en infästningsmetod som knappt används längre(överdrift) när nästan alla människor i sin vardag behöver skilja på skruvar och bultar (med gängor).
Jag är civilingenjör i maskinteknik men jobbar inte med det längre så kanske lite nördigare. Läser du branschkataloger så är bult bult och skruv skruv och ingen glidande skala.
Jag kan hålla med om att det är klurigt, av någon jäkla aning har det blivit så att även vuxna män tror att en skruv blir en bult bara för att den växt i storlek. När övergår en skruv till att bli en bult för dig? Jag tror att många börjar kalla skruvar för bult kring M10 och sexkantskalle. Inte många som skulle kalla en skruv med spår för bult oavsett grovlek tror jag.

Bultförband används ju så den överdriften var grov tycker jag. Men den typen av förband är inte vanlig bland hemmapulare.

PS. Vad menar du med att skilja på bultar och skruvar förresten? En skruv är en skruv och sen finns det varianter. Samma som bryggkaffe, espresso, latte osv.
 
Redigerat:
Rickard.
Beror helt på vem jag pratar med och sammanhang. Vangsbult, hjulbult och pinnbult är alltid bult trots att dom helt klart är skruvar.

Sexkantskruv och sexkanthålskruv är inga roliga namn så dom får nog heta bult ur min mun om jag inte av någon anledning behöver beskriva dom noggrannare oavsett storlek. Maskinskruv kallar jag dock fortfarande rätt :thinking: kanske pga att huvet liknar en "vanlig skruv" eller för att det helt enkelt är ett bra namn, vem vet.

Kort sagt så tycker jag och många andra som aldrig lagt en tanke på det här att bult är ett bra ospecificerat samlingsnamn. Särskilt användbart när det inte behöver vara mer specifikt eller att motparten inte vet det rätta namnet.

Jag säger inte att exakt min användning är rätt utan att det är fel och framförallt onödigt att rätta när alla förstår vad det handlar om.
 
  • Gilla
Naggge
  • Laddar…
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Beror helt på vem jag pratar med och sammanhang. Vangsbult, hjulbult och pinnbult är alltid bult trots att dom helt klart är skruvar.

Sexkantskruv och sexkanthålskruv är inga roliga namn så dom får nog heta bult ur min mun om jag inte av någon anledning behöver beskriva dom noggrannare oavsett storlek. Maskinskruv kallar jag dock fortfarande rätt :thinking: kanske pga att huvet liknar en vanlig skruv eller för att det helt enkelt är ett bra namn, vem vet.

Kort sagt så tycker jag och många andra som aldrig lagt en tanke på det här att bult är ett bra ospecificerat samlingsnamn. Särskilt användbart när det inte behöver vara mer specifikt eller att motparten inte vet det rätta namnet.
Visst är det lurigt, just hjulbult och pinnbult är ju så rotat i folkmun så där har jag svårt själv. Men är man upplyst så känns det otroligt svårt att ”OK, vi kallar en åsna för häst för det är ju typ samma”. Dvs. en sak som är svår att ”unsee” när man väl lärt sig skillnaden.
Har en annan sak jag inte kan ”unsee” när jag väl lärt mig det. En ex-svärfar som jobbade med paneler och dörrar inom bygg nämnde det där med att vredet på toalettdörrar såklart ska peka horisontellt vid låst dörr och skylten röd. Det är så vanligt att de är felmonterade och ofta visar även skylten grönt eller vitt vid låst dörr. Kollar alltid när jag går på nya toaletter :D
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Rickard.
nikasp nikasp skrev:
Men är man upplyst så känns det otroligt svårt att ”OK, vi kallar en åsna för häst för det är ju typ samma”. Dvs. en sak som är svår att ”unsee” när man väl lärt sig skillnaden.
Här håller jag inte alls med jag har inga problem att hitta på eller använda redan påhittade namn om dom är bättre/enklare :)

Ska vi gå in på några personliga så använder jag nästan aldrig order slagskruvdragare utan jag använder sid (efter hilti sid) eller bara knack/knacken .

En annan jag kom på direkt är ordet staps som jag använder för typ alla olika sorter skruvar (förutom Sexkantskruven såklart ;)) med 8 eller 10mm sexkantigt huvud.

Givetvis med viss känsla över vem jag pratar med.

Låt oss agree to disagree och lämna OT här ;)
 
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Här håller jag inte alls med jag har inga problem att hitta på eller använda redan påhittade namn om dom är bättre/enklare :)

Ska vi gå in på några personliga så använder jag nästan aldrig order slagskruvdragare utan jag använder sid (efter hilti sid) eller bara knack/knacken .

En annan jag kom på direkt är ordet staps som jag använder för typ alla olika sorter skruvar (förutom Sexkantskruven såklart ;)) med 8 eller 10mm sexkantigt huvud.

Givetvis med viss känsla över vem jag pratar med.

Låt oss agree to disagree och lämna OT här ;)
Yes, ska inte sabba tråden mer. Och disagree för mig är här att använda fel ord av okunskap och sen fortsätta med det fast man lärt sig. Det är inte nyord i stil med lesserwisser som jag hörde idag. Dvs. nån som inte kan som ändå förklarar hur det ligger till. Obs, ingen pik men bra ord för att beskriva Trump som är otroligt kunnig på det mesta, enligt sig själv :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Rickard. Rickard.ag skrev:
En annan jag kom på direkt är ordet staps som jag använder för typ alla olika sorter skruvar (förutom Sexkantskruven såklart ;)) med 8 eller 10mm sexkantigt huvud.
Staps är ju en sorts pik....man stappar med den.
 
Rickard.
nikasp nikasp skrev:
fel ord av okunskap
Alla fel är inte av okunskap och språk är sådana att om tillräckligt många gör fel så blir det rätt :)
Stålbult med sexkantigt huvud och fintgängad skruv, UNF tum, storlek 1/4 till 5/8 tum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(ja jag blev lite provocerad ;))
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Bult är det man häller i apparaten som blir sprit när den är kokad och klar
 
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Alla fel är inte av okunskap. Och språk är sådana att om tillräckligt många gör fel så blir det rätt :)
[bild]

(ja jag blev lite provocerad ;))
Haha, fast bara för att Nilssons Järnhandels IT-kille/tjej listar fel så blir det inte rätt ändå. Bättre att kolla här https://www.sifvert-skruv.se/ där skruv listas som skruv och bult ligger i underkategorin ”ogängade fästelement”. Ursäkta att jag förstört hela tråden. Ska försöka kolla sågen senare :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Rickard.
Arvid Nilsson då? En av dom stora leverantörerna i Sverige. Produktblad för 'Bultpaket M6 - M10 FZB' från Arvid Nilsson med bilder och lista på skruvar, muttrar och brickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Cheesen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Arvid Nilsson då? En av dom störta leverantörerna i Sverige. [bild]
DEn bilden är ju så kul.... "Bultpaket" står det och sedan finns det inte en enda bult i listan under.
 
  • Gilla
bara en sån sak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.