Min syster har köpt hus och det sitter ett kodlås modell äldre på ytterdörren. Förra ägaren vet varken modell eller hur man återställer det. Sökt instruktionsbok på nätet och även kontaktat återförsäljare av liknande lås (Dom 2200 FPE) men utan framgång.

Har någon annan samma eller liknande lås som kan berätta hur man kan återställa det? Bifogar en bild på låset.

Edit: Jag skulle uttryckt mig lite tydligare. Vi vet nuvarande kod och kan låsa upp utan problem men vill byta kod. Så det är inga problem att komma åt låset med öppen dörr. Har man ett kodlås från samma tillverkare är nog metoden för återställning väldigt lik/densamma säger min erfarenhet av teknik.
 
  • Äldre modell av kodlås med knappsats på en ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Utan att veta, men har fått uppfattningen att återställning av elektroniska lås sker genom att fysiskt öppna det och då få åtkomst till någon brytare el. dyl.
Att ha en återställningsfunktion tillgängligt från utsidan och på tangentbord hade öppnat ett rejält säkerhetshål.

En manual lär nog behövas om du ska återställa och def. egen kod.
 
E etompau skrev:
Utan att veta ...
Var inte helt tydlig, förtydligade frågan.
 
B b.lindahl skrev:
Var inte helt tydlig, förtydligade frågan.
OK, då är jag med. Trist att förra ägaren inte har tagit vara på manualen. Just hur man ändrar koder mm är ju viktigt och glöms snabbt bort.
Kanske får du napp från någon annan ägare av samma typ av lås.
 
  • Gilla
b.lindahl
  • Laddar…
J
Lyckades med lite googlande. Ha en pincett till hands och akta fjädrarna. Man får lyfta upp de små brickorna och sätta i rätt hål. De heter visst Lockey.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Lyckades med lite googlande. Ha en pincett till hands och akta fjädrarna. Man får lyfta upp de små brickorna och sätta i rätt hål. De heter visst Lockey.
[media]
Ah, du har bättre google-färdigheter uppenbarligen. Tack. Det ser väldigt likt ut låset min syster har. Toppen!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Du får berätta hur det gick sedan!
 
J Jocke Best skrev:
Du får berätta hur det gick sedan!
Glömde svara. Enligt videofilmer och efter samråd med en lokal låsfirma föreföll det som att vi gjorde rätt men hur vi än gjorde gick det inte att byta kod. Lite andra saker med klart var rätt illa åtgånget så det slutade med att vi kastade ut det och köpte en Yale doorman-lås istället.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.