Det där var en riktigt dålig planlösning. Vardagsrummet är ju i praktiken ca 6 kvm.
Ritade in döda ytor som inte går att möblera med ljusblått och röda ytor som är för smala passager med rött:
Planritning av hus med markerade döda ytor i ljusblått och trånga passager i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lilla kontoret som du så förtvivlat vill få in stör siktlinjen och gör hallen väldigt mörk.
Dörrarna till sovrummen vid köket och vid vardagsrummet stjäl väldigt mycket yta då de kräver passage.
Dubbeldörrarna vid matplatsen går inte att använda eftersom det är för trångt vid matplatsen, du måst placera matbordet i hörnet mellan den lilla dörren och köksön.

Badrummen är en historia för sig:
Det mindre badrummet kommer du inte in i om någon sitter vid matbordet, och du kommer inte in i dubbelduschen eftersom toalett och tvättställ är i vägen, det finns inte heller någonstans att stå och torka sig, så den ena tvingas stå kvar i duschen medan den andra torkar sig. Helt orimligt att inte ha dubbelduschen och bastun i samma badrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
gullegrizen och 3 till
  • Laddar…
Det finns i mina ögon många brister i den planlösningen som dels Las upp först men även i den senaste.

Det största problemet jag ser är att ni har för avsikt att bygga ett hus för att sedan sälja.
Eftersom det är avsikten så hade jag inte konstlat till det en massa. Tex bastu, dubbeldusch osv.

Försök istället ta in en så stor målgrupp som möjligt och rita ett flexibelt hus!

Dusch i ena badrummet och badkar i det andra, kanske även där med en dusch om möjligt. Då har ni täckt upp alla målgrupper. Bastu är lyx och det är långt ifrån alla som faktiskt använder det. Har själv bott i hus med bastu i 11 år och den nyttjades nog 3 ggr under de åren, farsan har också bastu men den agerar förråd till utemöbler..

Sen skulle jag säga att i ett hus likt detta tycker jag ett allrum är att föredra. Hellre lite mindre sovrum (10-11m²) och få in ett allrum. Med så många sovrum som planeras här så är ju uppenbarligen avsikten barnfamiljer och då är ett allrum ett stort plus i mångas böcker.

Lika så en väl tilltagen tvättstuga.
Till sist brukar förvaring vara viktigt.

Det ni kunnat göra är att rita ett hus där master har en större klädkammare, som med enkla medel kunnat göras om till ett kontor. Så har ni skapat en flexibilitet. Har ni då dessutom ett förråd i anslutning till tvättstugan så kommer det inte kännas som världens undergång om klädkammaren skulle byta användningsområde.

Köket hade jag pga 150m² storleken gjort i direkt anslutning med vardagsrummet, dvs öppen pla lösning.

Så på er planlösning hade jag lagt tvättstugan direkt till vänster när man kommer in i entrén. Därefter ligger en wc/dusch på halva tvättstugan djup. Bakom wc/dusch ryms då ett förråd med dörr mot tvättstugan.
Master längst ner så som ni ritat idag. Kök/vrum i mitten av huset.

I den högra änden hade jag gjort ett badrum, 2 sovrum mot baksidan samt ett allrum. :)

Handritad skiss av en husplanlösning med markerade utrymmen som garage, vardagsrum, master sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ såhär
 
  • Gilla
  • Älska
TechChad och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med!
Skulle inte vilja bo i det huset, än mindre hade jag velat köpa det.
Och säger som @Jonatan79, titta på en planlösning invändigt hos hustillverkare istället.
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Bra jobbat, Jarlsgård!
KLK mellan WC och garage går även att bygga om till bastu om man så skulle vilja.
 
Tack @Anna_H ! Bra tänkt där med bastun :)

En till sak jag fundera över.
Jag hade nog struntat i vidbyggt garage också och istället satsat på en fristående dubbelcarport med förråd.


För jag tänker om såhär:
Keep it simple. Att rita ett specialhus och hoppas på att det ska attrahera mängden och generera en massa pesetas känns om ett farligt spel.
Bygg istället enkelt, likt många kataloghus.
Krångla inte till det en massa med lyx så som bastu etc. som jag nämnde tidigare.

För en familj som vill ha ett unikt och originellt hus är troligen inte den familj som går och köper ett färdigbyggt hus, utan de vill bygga det själva enligt sina egna visioner. Därmed är det bättre att tänka på den breda målgruppen och istället göra huset kompatibelt för så många som möjligt :)
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Nu ser jag att man i mitt förslag även kunnat göra om allrummet till ett till sovrum om man velat :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu har jag en ny version! :D
En mäklare jag diskuterat med tidigare har nämnt att bygger man hus idag och någon gång planerar att få ”enkelt” att sälja så är det 4sovrum (minst), bastu och även dubbelgarage som är meriterna idag där han är verksam. Så vi försöker hålla oss till de. Huset kommer placeras i Norrbotten, så det blir mycket snö och kalla vintrar (y)
 
  • Ritning av enplanshus med fyra sovrum, vardagsrum, kök, dubbelgarage och bastu, anpassat för kalla klimat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Caroline543 cardan01 skrev:
Nu har jag en ny version! :D
En mäklare jag diskuterat med tidigare har nämnt att bygger man hus idag och någon gång planerar att få ”enkelt” att sälja så är det 4sovrum (minst), bastu och även dubbelgarage som är meriterna idag där han är verksam. Så vi försöker hålla oss till de. Huset kommer placeras i Norrbotten, så det blir mycket snö och kalla vintrar (y)
Nja, fortfarande en märklig planlösning.
- Alldeles för litet vardagsrum
- Ingångarna till det största sovrummet och badrummet borde vara mer diskret placerade. Om någon i det sovrummet behöver gå på dass måste man gå ut i "sociala havet".
- De 16 m2 till höger är väl oanvändbara. Med 5 dörrar och en "korridor" för att komma ut blir det inte mycket över till annat.
- Dubbelgarage på 37 m2?
- Köket blir en gångväg mellan husets övriga ytor
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Jaha det är I Norrland, ja då kan jag nog vara beredd att hålla med mäklaren.

Hade det varit typ Sthlm eller söderut så hade jag stått fast vid mina råd, men jag vet med mig att bastu har en annan innebör i norr och bekvämligheten med garage förstår jag då till fullo.

Tycker det ser bättre ut!

Några smågrejer bara, badrum/sovrumsväggen från allrummet hade jag gjort rak, ni vinner inget på den lilla knäcken. Hade även snott lite utrymme från sovrummet där för att kunna få in ett badkar i badrummet.

I det andra badrummet hade jag struntat i dubbeldusch en och gjort det lite mindre.

Jag hade även minskat lite på klk i entré samt bastun, detta för att kunna dra in köket i väggen. Det ger dessutom lite mer yta åt samvaron.

Slutligen hade jag sett över dörr placeringarna, i synnerhet i allrummet. Där vill man få ut så mkt sammanhängande väggyta som möjligt för att göra det lättmöblerat :)
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Åsa Lund
Se där ja! Klockan är för mycket för att granska detaljer nu, men verkligen stor skillnad!
Kollar imorgon.
 
K Kane skrev:
Nja, fortfarande en märklig planlösning.
- Alldeles för litet vardagsrum
- Ingångarna till det största sovrummet och badrummet borde vara mer diskret placerade. Om någon i det sovrummet behöver gå på dass måste man gå ut i "sociala havet".
- De 16 m2 till höger är väl oanvändbara. Med 5 dörrar och en "korridor" för att komma ut blir det inte mycket över till annat.
- Dubbelgarage på 37 m2?
- Köket blir en gångväg mellan husets övriga ytor
Har du något tips hur vi kan tänka med dörrplaceringen? Tycker det är svårt att hitta bra placeringar! Dörrarna blir alltid i vägen :crysmile:
Vad skulle du tycka garaget ska vara på för kvm?
 
J Jarlsgård skrev:
Jaha det är I Norrland, ja då kan jag nog vara beredd att hålla med mäklaren.

Hade det varit typ Sthlm eller söderut så hade jag stått fast vid mina råd, men jag vet med mig att bastu har en annan innebör i norr och bekvämligheten med garage förstår jag då till fullo.

Tycker det ser bättre ut!

Några smågrejer bara, badrum/sovrumsväggen från allrummet hade jag gjort rak, ni vinner inget på den lilla knäcken. Hade även snott lite utrymme från sovrummet där för att kunna få in ett badkar i badrummet.

I det andra badrummet hade jag struntat i dubbeldusch en och gjort det lite mindre.

Jag hade även minskat lite på klk i entré samt bastun, detta för att kunna dra in köket i väggen. Det ger dessutom lite mer yta åt samvaron.

Slutligen hade jag sett över dörr placeringarna, i synnerhet i allrummet. Där vill man få ut så mkt sammanhängande väggyta som möjligt för att göra det lättmöblerat :)
Tack för dina tips, dom är till bra hjälp. Kommer rita om lite igen när tiden räcker till (y)
 
Caroline543 cardan01 skrev:
Har du något tips hur vi kan tänka med dörrplaceringen? Tycker det är svårt att hitta bra placeringar! Dörrarna blir alltid i vägen :crysmile:
Vad skulle du tycka garaget ska vara på för kvm?
Detta garage är 6.3x7.3 meter invändigt. Blir inte mycket yta runtom för förvaring och gång etc. om man har mindre.
Ritning av garage med mått som visar två bilar parkerade invändigt med begränsat utrymme runtom.
 
Redigerat:
Åsa Lund
I hallen hade jag velat ha helt öppet in till kapprummet. När gäster kommer blir det trångt att hänga ytterkläder.
Varför två duschar i badrummet på 6 m2? Hade hellre haft lite förvaring där inne.
I stora sovrummet blir det snyggare om fronten på garderoberna ligger i samma linje som väggstumpen som gränsar mot garaget.
Sovrummet på 9,07 m2 bör ha dörren hängd åt andra hållet.
Vad gäller bastun så häng dörren åt andra hållet. Sedan tycker jag duschen ska vara så nära dörren till bastun som möjligt så man inte blöter ner hela golvet. Toa nära fönstret kan vara bra om man har fin utsikt?
Spännande att se nästa uppdatering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.