Hej,
Jag har precis köpt ett hus där det finns en gammal vedpanna med ackumulatortank, troligtvis installerad byggåret 1980. Planen är att uppgradera antingen till bergvärme eller modern vedpanna, men kortsiktigt för de närmaste månaderna så skulle det vara super om jag kunde få igång pannan, och som nybörjare skulle jag vara tacksam för alla råd om hur jag ska göra och vad jag bör tänka på!

Pannan användes enligt uppgift senast för ett år sedan, men vi har köpt huset av ett skogsbolag som hade köpt det från tidigare ägaren så jag har inte kunnat få någon instruktion av tidigare användaren. Inte heller lyckats hitta någon manual varken i huset eller på nätet, förmodligen för att den är så omodern. För tillfället värmer vi med elpatron, men det blir ju dyrt och risken är kanske att den inte klarar att hålla värmen bra om det skulle blir smällkallt.

Se bilder nedan.
Så, till frågorna:
- Är det någonting i installationen som ni reagerar på från bilderna?

- Antar att jag borde kolla om sotning är gjord innan jag sätter igång, har tänkt ringa sotaren i morgon. Men vad jag förstått när jag läst här så bör man även sota en panna själv regelbundet - hur gör jag det på en sån här panna?

- Om jag vill testa att elda, finns det något speciellt jag måste tänka på att kolla - några vred eller inställningar som borde finnas och som ska vara inställda på något speciellt sätt? Jag borde väl till exempel se till att vattnet till tanken cirkulerar? Finns det någon fläkt på en sån här panna som ska slås på? Hur ska jag ställa de små luckorna på framsidan, gissar att de ska hjälpa till att få drag?

- Hur gör jag när jag börjar - tänder jag bara en liten brasa i pannan och ser hur det går?

- Jag kan lura ut att de isolerade rören till vänster är vatten till och från ackumulatortanken, och metallröret längt bak som försvinner in i väggen är till skorstenen. Från röret som går till ackumulatortanken går det även ett rosa rör rakt upp i taket, vad kan det vara?

- Där vattenrören ansluter till tanken finns ett vred som är graderat 50, 60, 70, 80 osv, se bild. Vad är det för något och vad är en vettig inställning på vredet?

Alla kommentarer och råd uppskattas mycket!!
Gammal vedpanna i ett pannrum med ackumulatortank, isolerade rör och justerbara vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vedpanna med synliga sotavlagringar och aska, troligen från 1980, i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedpanna med ackumulatortank i ett pannrum, synliga vattenrör och reglervred, ingen digital teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedpanna med röranslutningar och graderat vred för vattentemperaturinställningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vedpanna med ackumulatortank, rörkopplingar och mätinstrument i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedpanna med ackumulatortank och rörinstallationer i ett pannrum, några verktyg och ved framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en gammal vedpanna med teknisk information och modellnummer, troligtvis från 1980, i ett nyköpt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Har du testat att kontakta passatenrgy(som jag antar är vad företaget heter nu). De kanske kan skicka en manual. Går att kontakta via deras hemsida. Passatenergy.com.

mvh
 
  • Gilla
Mulllvaden
  • Laddar…
L lob skrev:
Hej
Har du testat att kontakta passatenrgy(som jag antar är vad företaget heter nu). De kanske kan skicka en manual. Går att kontakta via deras hemsida. Passatenergy.com.

mvh
Hej, jag mailade dem men de kände inte igen beteckningen (Passat dk 8833 läste jag från märkningen), och hade inga manualer för så pass gamla pannor. Så tyvärr..
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vredet kan vara en rökgastermostat som styrar pannans pump. Det rosa röret kan vara ledning till ett öppet expansionskärl. Finns i loft kanske?
 
De små luckorna ska hängas upp i kedjorna från den svarta spiralen.
Med kall panna ska båda vara öppna.
Spiralen utvidgas av värmen i pannan och stryper luften när temperaturen går upp.
Båda luckorna ska bli helt stängda innan pannan kokar.

Nu är de avhängda så att luckorna är helt stängda när det inte eldas för att minska förlusterna via skorstenen.
 
  • Gilla
Mulllvaden
  • Laddar…
Vilken pjäs! Som gammal ångbåtseldare påminner den om en sådan panna men med avsaknad av tuber.
Det som dock slår mig är att det ser ut att saknas roster, ett gjutjärnsgaller att lägga fast bränsle på så att man får in luft under till förbränningen.
 
  • Gilla
Mulllvaden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.