Hej,

Lägger 22mm golvspån med 16 mm spår för golvvärme. Skivorna är 180cm breda och lägges på tvären mot nivell reglar som ligger cc30. Skivor är spontade.

På detta lägger jag golvgips och sedan klinker.

Behöver jag kortla anser du?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Nivell har ju en anvisning som säger att du inte behöver det, men sover du bättre med kortreglar på plats är det ju bara att skruva dit, merjobbet är ju försumbart.
 
Tomture61
G gaspedal skrev:
Hej,

Lägger 22mm golvspån med 16 mm spår för golvvärme. Skivorna är 180cm breda och lägges på tvären mot nivell reglar som ligger cc30. Skivor är spontade.

På detta lägger jag golvgips och sedan klinker.

Behöver jag kortla anser du?
Golvet / bjälklaget blir stadigare / styvare om du kortlar .
I mitt eget (Trivselhus) så monterades kryss kortlingar .
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nivell har ju en anvisning som säger att du inte behöver det, men sover du bättre med kortreglar på plats är det ju bara att skruva dit, merjobbet är ju försumbart.
Ok. Inte helt lätt att dra dit med cc30. Vinkel Chuck är ju rätt osmidigt
 
G gaspedal skrev:
Ok. Inte helt lätt att dra dit med cc30. Vinkel Chuck är ju rätt osmidigt
hmm...men är det verkligen ett problem? Trots att jag har en vinkelchuck skulle jag nog bara skråskruva två skruvar. En med maskinen precis ovan regeln bredvid och en under. Det kommer gå bra!

En viktigare sak att fundera på vad gäller stabilitet är kanske om man limmar skivorna eller inte i reglarna? Det kommer göra mycket for stabiliteten. Om inte nivell avråder från det skulle jag göra det. Lim stärker konstruktionen oerhört.
 
MathiasS MathiasS skrev:
hmm...men är det verkligen ett problem? Trots att jag har en vinkelchuck skulle jag nog bara skråskruva två skruvar. En med maskinen precis ovan regeln bredvid och en under. Det kommer gå bra!

En viktigare sak att fundera på vad gäller stabilitet är kanske om man limmar skivorna eller inte i reglarna? Det kommer göra mycket for stabiliteten. Om inte nivell avråder från det skulle jag göra det. Lim stärker konstruktionen oerhört.
Limma är viktigt helt rätt!
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Golvet / bjälklaget blir stadigare / styvare om du kortlar .
I mitt eget (Trivselhus) så monterades kryss kortlingar .
Krysskolva heter det och är mycket bättre / enklare än att kortla.
Svårt att såga till kortlingar och få rätt mått , en krysskolving bankar man dit så det blir tajt .
Se till att virket är supertorrt , är det direkt från brädgården så krymper virket över tid .
 
....fast det är lite svårt att få dit kryss på en 70-regel i ett nivellgolv....?
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Nu vet jag också vad nivellgolv är .
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.