Hej,

Jag söker lite tips på hur jag kan förvandla denna krypvind till ett förvaringsutrymme, mestadels plastbackar och skrymmande trämöbler. Jag når utrymmet genom en 60x60 lucka. Det ligger lösull som isolering i nuläget, denna tänkte jag låta bero.

Jag tänker lägga golv, skivor eller plank? Lägger jag golvet ända ut till takfoten? Bygger jag väggar?
 
  • En ouppvärmd krypvind med träbjälkar, isolering av lösull och delvis lagt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
En riktig trappa upp är en bra början, t ex denna:

https://www.k-rauta.se/produkt/vindstrappa-byggera-royalpolar-690x1130mm/9004875301621

Och sätt upp lite funktionell belysning. Sen finns det ett antal trådar om hur man lämpligen lägger golvet. På min vind hade jag inte så mycket isolering så jag använde råspont direkt på takstolarnas underram (underlättade också att jag bara har 90 cm mellan takstolarna). Men jag såg ingen mening med att lägga ända ut till takfoten utan bara för användbar takhöjd (ungefär motsvarande till dina stödben).
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
En lucka utifrån tycker jag är enkelt och bra.
Och förstör inte bostadsdelens värme- och ventilationsbalans.
Gör den så stor det går, t. ex. så här:
Stor rektangulär lucka på en vit träläktvägg med gångjärn och försäkringsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och man når luckan med samma stege som man ändå har för sotaren, som kommer vart tredje år:
Öppen lucka i en husgavel med en stege lutad mot väggen, vilket visar tillgång till vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och till golv är ett enkelt plankgolv bra och stabilt, som detta:
Plankgolv med synliga träådringar och trappsteg av vit PVC-rör, hörn av vit trasa i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product

Men om man vill ha ingången rejälare är ju detta en lösning:
Trappa i trä leder upp till en öppningsbar lucka i en husvägg för enkel åtkomst till vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Skulle lagt golvspån ut till stödbenen och på stödbenen slagit på OSB skivor så får du en bra rumskänsla som känns robust.

Stor dörr och extern trappa som KoW visade
 
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
I så fall ingång både inifrån och utifrån. Jag skulle inte vilja ge mig ut i ösregnet och mörkret när jag upptäcker att det droppar vatten från kökstaket eller bara kommer på att jag behöver något från vinden när jag sitter i soffan efter midnatt. Gillar dock utseendet med en dörr/lucka uppe i luften.
 
  • Gilla
Lajlaj
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle lagt golvspån ut till stödbenen
Instämmer! Golv ut till stödbenen, och gärna några brädor/skivor som avgränsar kattvindarna lite grand.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stor dörr och extern trappa som KoW visade
Ja, fick idén från en fritidsstuga inte långt bort.
Och faktum est, att de som har köpt vårt hus för inflyttning nu i februari, uppskattade arrangemanget.
De har en nästan vuxen dotter, som bor "hemma" och som genom att bo på vinden får en avskild bostad, och inte behöver gå genom föräldrarnas på väg ut och in.
Men annars har vi ordnat vår entréhall och takstolar så att det går att sätta en vanlig trappa i hallen om man vill.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tack för svaren jag fått! Luckan som gränsar till detta utrymme når jag invändigt. Så det blir inget större ingrepp.

Tänker lägga spontade plankor som golv. Vad tror ni om tjocklek och bredd? Är det beroende på bjälklaget? Och vart hittar jag detta till bästa pris? Snabbt räknat behöver jag ca 30kvm golv.
 
Råspont håller att gå på typ 18x95 men är det 1200mm cc på takstolarna sviktar det lite obehagligt. Spontade skivor blir lite stabilare och man får ett slätare golv.

Hornbach är alltid ett bra alternativ men även Byggmax är billigt
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har (som jag nämnde ovan) cc 900 och då funkar det åtminstone med 20-21 mm tjock råspont. Det blir inte stabilt nog att ha som bostadsgolv men duger för vinden. Med cc 1200 blir det nog på gränsen till (o)acceptabelt. Om det inte gör något att golvet blir åt "fel" håll är nog enklaste sättet då att först lägga reglar (osäker på om det duger med 45x45 eller om det är lämpligast med 45x70) längs med nocken på lämpligt avstånd (gör avvägning mellan stabilitet och materialåtgång) och sen spika råsponten i dem. En fördel med det är även att det ryms mer isolering om man vill ha det; nackdelen utöver mer material att det försvinner lite takhöjd.

Alternativt försök hitta tjockare råspont; runt 30 mm borde absolut bli bra. Eller slå på stort och använd reglar (så breda som går att få upp) som golv.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Jag har råspont 20x120 med på takstolar med 1200cc. Det funkar bra, jag hade inte byggt väggar, det kan va trevligt att komma åt sitt undertak utan att behöva skruva ner en massa saker.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
L linvige skrev:
Tänker lägga spontade plankor som golv. Vad tror ni om tjocklek och bredd? Är det beroende på bjälklaget? Och vart hittar jag detta till bästa pris?
Det golvet jag visade och länkade till i inlägg #3 ovan är
FURU GOLVTRÄ B-KVALITE, 26X190 MM ÄNDSPONTAD 169:-/M2
ÅTGÅNG PER M2 CA 5,56 LM
SÄLJES I PAKETVIS 3 BRÄDOR/PAKET, TÄCKANDE BREDD PER PAKET=540 MM
FINNS I FÖLJANDE LÄNGDER: 3,54 M, 4,14 M, 4,44 M, 4,74 M.

Stabilt och väldigt snyggt!
Var du köper det beror ju så klart på var i landet du bor.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.