har köpt ett förråd som ska sättas upp men det finns ingen info om plintning, grund e dyl.
Det är ett enkelt skjul på 2.2 x 3.4 och jag antog lite enkelt att en plint i varje hörn och två på mitten kunde räcka. Men vad säger samlade expertisen här?

Själva plintarna köper jag färdiga på byggmax och gräver ner ca 60 och ställer på en grusbädd i hålet, hoppas det håller.
https://www.skanskabyggvaror.se/stugor och förråd/förråd/jakob_7,5_m²-266612
 
L
Förrådet är ju inte stort , så det duger med vad säger , kanske om du vill få lite bättre fot och bärning under plintarna , en betongplatta 300X300 i botten ovan gruset att ställa plintarna på , packa bra och hårt utanför plintarna
 
Byggbeskrivningen på din länk ger tyvärr inte mycket vägledning. De rekommenderar plintar med 1 meters centrumavstånd längs långsidorna, men regelverkets dimensioner framgår inte. Vad som däremot framgår är att byggnaden är avsedd för en maximal snölast om 2 kN/kvm. Du bor väl inte i Norrland?
 
Bumpar denna tråden lite.

Jag har försökt att förstå hur jag ska beräkna dimmensionering av plintar för ett skjul jag tänkte bygga, men inte säker på att jag får det rätt.

Skjulet kommer till stor del följa beskrivningen från beijerbygg, länk nedanför. Men kommer öka dimmensioneringen till att bli 4.2m x 5.2m, samt att taket kommer fortsätta 1m för att ge skydd åt cyklar som vi ska parkera där. Det kommer ju dock inte att bli något golv eller liknande där så endast reglar och en kortsida vägg upp till taket. Totalt blir det således 4.2m x 6.2m, men endast bärlina/golv på 4.2m x 5.2m då.

Vi kommer använda 45x145 reglar var tanken.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/inspiration/byggbeskrivningar/bygg-en-bod-byggbeskrivning

På beskrivningen på beijerbygg är ju nästan alla plintar längsmed kortsidan, men som jag har förstått det på andra trådar så bör jag ju ha fler längsmed långsidan.
Undrar således tre saker, hur många plintar hade ni satt ut och är det värt/bör man ha en mitten bärlina såsom på andra bilden? Slutligen - tänkte köpa färdiga plintar från något av de stora varuhusen, ska man köra på 500m eller 700mm?

Längst till vänster är där det blir cykelförråd, därav öppningen högst upp.

Schematisk bild av grundplintar och reglar för byggprojekt av ett skjul, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av översikt för plintar och reglar till skjul, dimensioner 4.2m x 6.2m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade definitivt satt en rad i mitten också. När jag byggde mitt vedskjul så testade jag först utan stöd i mitten när jag skruvat ihop bottenramen. Hade 3x5m och 45x120-reglar. Sviktade friskt när man gick på mitten. Med stöd på mitten blev det helt stumt, kan hoppa där utan en millimeters svikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.