Hej.
Köpte 5.1 aktiva högtalare till Dotterns smart tv.
Men kan inte koppla in och få 5,1 ljud utan att använda den optiska ljudutgången från tvn.
Problemet är att Högtalarna bara klara analogt, systemet har ingen digital ingång.:thinking:
Behöver en omvandlare eller kanske bättre att köpa en billig förstärkare med optisk ingång ?
 
T
Vad är det för kontakt till dom?
 
Men vad har du köpt för högtalare som varken kan ta emot HDMI eller Optisk signal för 5.1 ljud.
RCA finns väl knappt längre förutom på ”bättre” förstärkare.
 
GoC GoC skrev:
Men vad har du köpt för högtalare som varken kan ta emot HDMI eller Optisk signal för 5.1 ljud.
RCA finns väl knappt längre förutom på ”bättre” förstärkare.
Vet inte riktigt vad du är ute efter ?
Hon ville ha 5.1 aktiva högtalare (egentligen för PC) där det då enbart finns RCA input.
Så här ser det ut...
Bakpanel av 5.1 aktiva högtalare med RCA-ingångar och inkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ärligt talat så är det bättre att byta till en modell med optisk ingång.
Den omvandlare du länkade hade väl förövrigt bara HDMI ingång. Men det kan man också oftast få ut 5.1 ljud från TV:n via.
 
tommib
Nja, det beror på om du kan övertala TVn till att skicka ut ljudet via ARC vilket jag inte är övertygad om att du kan om det inte sitter en reciever i andra änden av sladden. Den produkten du länkar från Conrad är tänkt att sitta mellan en AV-källa och TVn och plocka ut signalen.

Vad GoC är ute efter, på ett vänligare sätt än jag, är varför du har köpt en produkt som är uppenbart olämplig för det du vill göra. Det du behöver är en 5.1 decoder som tar en optisk S/PDIF in och ger dig 6 RCA ut. Dessa finns det gott om på typ wish, aliexpress, ebay mm.

Här är ett par exempel

https://www.wish.com/product/5b1e79...0&campaign_id=9527731155&exclude_install=true

https://www.aliexpress.com/popular/5.1-decoder.html
 
GoC GoC skrev:
Ärligt talat så är det bättre att byta till en modell med optisk ingång.
Den omvandlare du länkade hade väl förövrigt bara HDMI ingång. Men det kan man också oftast få ut 5.1 ljud från TV:n via.
Japp det är HDMI , tänkte då prova att köra med den. Ljudet har inte jättebetydelse för henne, men det får ju låta i alla högtalarna.;)
 
tommib
Jag skulle som sagt inte vara övertygad om att du kan övertala TVn till att mata ut ljud via ARC om du inte har något annat anslutet där. Men testa för all del, glöm inte att berätta hur det gick för oss som undrar.
 

Bästa svaret

tommib tommib skrev:
Jag skulle som sagt inte vara övertygad om att du kan övertala TVn till att mata ut ljud via ARC om du inte har något annat anslutet där. Men testa för all del, glöm inte att berätta hur det gick för oss som undrar.
Det fungerar i alla fall på min TV, endast ljudlimpan ansluten via HDMI (ARC) och den fungerar ypperligt med den. Bara att ställa in i TV-apparaten,
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det fungerar i alla fall på min TV, endast ljudlimpan ansluten via HDMI (ARC) och den fungerar ypperligt med den. Bara att ställa in i TV-apparaten,
Men det beror så klart på vilken TV-apparat man har.
Bäst är så klart att kolla först i ljudinställningsmenyn om möjligheten finns. Men funktionen med ljud ut via HDMI eller Toslink har funnits ganska länge. Men det är först den nyste tv:n jag har som har ARC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.