Hej, Vi flyttat i ett 50-talshus som har kommunalt fjärrvärme. Idag såg vi en gammal strömbrytare i källaren (se bilden). Någon som vet vad används den till eller om vi får ta bort den?
 
  • Gammal strömbrytare med röd vred på grå betongvägg i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en liknande i källaren, den var kopplad till tvättmaskinen. Har de funnits en tvättmaskin eller liknande i närheten?
 
Kabeln som är klippt ovanför, var tar den vägen?
Det skulle kunna vara till en fd oljebrännare, står ju "Oljekonsumenterna" på?
Det är inte säkert att den är bortkopplad bara för att oljeeldningen är borta, kan vara ström på!
Titta var kablarna tar vägen.
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
E
Den högra kabeln är troligtvis matningen från centralen, och den vänstra, avklippta, är f.d matning från strömbrytaren till oljeeldningen.

För att den ska kunna tas bort på ett säkert sätt så ska matningen kopplas bort från centralen, så att den inte oavsiktligt kan spänningssättas.
 
ja det kan mycket troligt vara en strömbrytare för en gammal oljeeldning i huset -- det skulle gå att bryta strömmen till oljebrännaren med en strömbrytare utanför pannrummet utifall hela härligheten stod i brand

gissningsvis går därför den kapade kabeln in till det gamla pannrummet (avhuggen för att inte kunna spänningssättas av misstag) medan den matande kabeln går hel in i strömbrytaren -- gissningsvis är säkringen urplockad i elcentralen

detta är bara antaganden gjorda på distans -- för att övertyga sig om att det är rätt behöver man mäta och/eller optiskt inspektera; behöver man inte tillgång till el i strömbrytarens omgivning kan den och dess kablage rivas, ända bort till matande elcentral
 
  • Gilla
AWJJ
  • Laddar…
Kabeln är kapade vid både sidor men jag spårade den på taket o den gick till gamla pannrummet som ni sa (y) (hittade pluggar i taket som leder till pannrumment).
Bra att veta vad användes strömbrytaren för så tar vi bort den vid framtida renovering.
Tack för förklaringen! :)
 
Sitter den direkt innanför dörren? Det var brukligt med en säkerhetsbrytare till oljepannan direkt innanför dörr (har jag hört).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.