mp skrev:
Min erfarenhet är att dom är stolta men flertalet är ögontjänare, hade en snickar kompis hemma då och då
och enligt honom verkade dom vara mästare på att se upptagna ut när man kom hem men inte när man var borta. Och jag har fått samma info från kompisar som provat samma sak, men att dra alla över en kam kanske är att ta i. Men jag tror nog många ser lite mellan fingrarna för att timpengen är låg och den egna kunskapen likaså och sen tror man att man fått det billigt. Men många jobbar med hand verktyg istället för riktiga maskiner pga att kunden oftast står för dessa och inte vill spendera kassan på allt för dyra maskiner
och det tar långt mer tid. Så slut notan kanske inte alltid är så himla bra som man tror. Våra målare blev tillslut bara  3000 kr billigare än om vi hade tagit en firma med kvitto + att det tydligen tog minst 1 vecka längre, tyvärr fick vi reda på det i efter hand. Till resten hade vi svensk firma som var helt ok vad gäller tider,kunskap mm. OK det kostar lite med momsen men jag kan iallafall reklamera om det visar sig vara något tok,misstag kan ju alla nationaliteter göra. Polackerna blir nog svårare att jaga hit om färgen flagnar om ett par år = kontant kort på telefon+ att jag misstänker att dom inte brummar upp med bilen från polen om jag nu lyckas få tag på dom. Men det tillhör väl reglerna vid sådana jobb.
Ville bara passa att höja en liten varnings flagg för dom som ej provat på ännu.
Tack för mig

P.s lite märkligt resonemang av "annaman" måste jag få säga. Lägga ner så mycket pengar på tomt och sen riskera allt på det viktigaste dvs huset. Inte mitt sätt att tänka men det är ju som tur är fritt land.Lycka till iallafall med ditt projekt. Det finns väl inte bara en väg som leder rätt kan jag tro.
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av såväl utländsk som svensk hantverkskraft.

En klar fördel är om Du själv kan vara Din egen kvalitetsansvarige under bygget och kontrollera/se över vad dom gör, så det blir rätt. Det är olika byggnormer, olika kompetenser, etc. Då måste Du ha en viss beställarkompetens själv för att få det bra.

Hade till exempel en kille som vägrade använda armeringen vid ett tillfälle då den inte var rostfri. Gällde vanlig husplatta. Men i någon av Tysklands regioner är det byggnorm.

Att dom är ögontjänare är ju sant ibland. Men det gäller f-n i mig både Svenska och Utländska hantverkare. Den tiden med kortspelande polacker är borta och byggs ofta på med myten från Svenska hantverkare. Haft folk i över tre månader som skött sig helt och hållet själva. Utan några som helst problem och riktigt bra gjort! (Samma killar hyrde den svenska byggledaren och snickaren in för att fixa sina egna hus)

Att måla om ett tak, kanske kostar några tusenlappar. Om färgen flagar efter några år, får Du väl måla om igen då? DET kan hända oavsett hantverkare. Jag hade inte jagat en hantverkare oavsett nationalitet för ett sånt litet jobb.

Sen när det gäller utländsk arbetskraft och material så är det ju du som köper materialet. Vilka i sin tur gör att Du oftast köper bästa kvalitén och rätt grejor. Annars blir det lätt en marginaldiskussion med svenska hantverkare. Samt att jag i alla fall, alltid hittar bättre kvalitet till lägre pris än vad våra Svenska hantverkare får fram.
 
Langbein
OLHA skrev:
Det enda Du kan vara säker på, är att saker och ting går fel ibland samt att det blir dyrare än man tänkt sig.

Har Ni EXTREMT låg fallhöjd, så tänk till. Inget kul att bygga och sen få sälja. Varför inte köpa ett renoveringsobjekt?

Du måste på något sätt kunna kommunicera med dom Du har tagit in samt ha en god relation med dom. Det är svårt om ekonomin är ansträngd till max, då Du garanterat kommer att vara som en hök på dom.
Jovisst man måste alltid ha en massa extra, alla säger att det alltid kostar mer än planerat, så kalkylen måste börja med god marginal.
Vi kollar alltid efter hus som går att ändra men man flyttar inte gärna skortstenstockar och våtdelar är dyrt att flytta.
Gamla hus som ändras blir sällan helt bra, nytt ska bli rätt från början, men man behöver bygga flera sa syrran, innan det blir rätt. Då gäller det att ha rätt kalkyl eller gott om pengar.
Aktuellt nu är en stor centralt belägen svagt sluttande hörntomt med 2 rok, källarlöst och krypvind. Bara att riva eller bygga på då VA och el är klart, fast elen är nog för klen.

 
mp skrev:
Det var ett helt hus vi pratar om idetta fall. Vad gäller mtrl. priser betalar man ju lite mer för att slippa köra hem det + alla avstämningar om rätt och fel
Desto större chans att saker går fel och 15% fördyrning på 1.5 MKR är lite pengar.

Sen handlar det om hur man upphandlar saker och ting. Behöver inte bli dyrare bara för att man får det hemkört.
 
Langbein
En byggare sa nu att svenska kostar 10-13.000/kvm och Baltiska ska kosta hälften, det närmar sig 8)
 
Ja, ja....

Glöm inte att lägga ut dagbok på bygget med lite byggkalkyler! :) Det är billigare, men inte så mkt billigare. Efter 4 hus som renoverats och byggts, vågar jag lova Dig en sak:

Shit happens!

Än en gång, räkna på Svenska byggare och följ mina råd innan, så blir du kanske inte så oerhört irriterad framöver.

Innan Du börjar, sätt Dig in i allt först. Och att du kollar siten här, är ju en kanonbörjan!
 
Langbein
OLHA skrev:
Ja, ja....

Glöm inte att lägga ut dagbok på bygget med lite byggkalkyler! :) Det är billigare, men inte så mkt billigare. Efter 4 hus som renoverats och byggts, vågar jag lova Dig en sak:

Shit happens!

Än en gång, räkna på Svenska byggare och följ mina råd innan, så blir du kanske inte så oerhört irriterad framöver.

Innan Du börjar, sätt Dig in i allt först. Och att du kollar siten här, är ju en kanonbörjan!
Ja det är ok för 90/timme, nu har vi kört ett stort bolag för 400.
 
För att få ner kostnaderna och samtidigt hålla en god kvalitet så bör du noga sätta dig in i varje moment innan det påbörjas. På ett förstagångsbygge och utan tidigare erfarenhet tror jag att det kan bli svårt att nå ner i de kostnader du vill nå.
Men friskt vågat, hälften vunnet. Jag brukar säga att bygga hus är som att skaffa barn. Visste man hur jobbigt det var skulle man nog tänkt sig för två gånger innan man börjat gräva i hålet.  ;)
Vi har varit i samma situation med vårt första hus. Budgeten sprang iväg som bara fan. Som tur var sprang värderingen åt samma håll.  8)

mvh
David
 
Langbein
robert skrev:
Stora projekt= ansvar!
Det handlar inte om att riva tapeter och bredspackla en kvart på öfvre! när det kostar så kan man också vara gnällig konsument! Allt skall skötas enligt ök och ritningar och specifikationer, det får man med en reko svensk firma om man har skött upphandlingen proffsigt. Kan vara bra att anlita en byggkonsult som piskar på! Känns som en onödig kostnad, men man sover gott! Bor man nära/ i Stockholm så finns det ett incitament att ha ett gediget hus som man vet behåller och ev. ökar i värde. Jag har sett många renoveringar som bara varit skit och det har varit både östkraft och "grovisar" som lekt snickare, bara att riva ut och räta ut och fixa rakt och enligt normer. Anlita med kontrakt och specifikationer så fixar allt sig, men visst kan man vinna i rysk roulette....kanske!
Ja jag hoppas det, Anna är från Ryssland ;D ::) ;) :p
 
Annaman skrev:
Ja jag hoppas det, Anna är från Ryssland ;D ::) ;) :p

Hoppas hon är duktig på bygg också då! :) Att förstå språket underlättar något så våldsamt. Att man sen får tag i folk som VERKLIGEN är proffs är kanon. Eftersom Ryssland inte tillhör EU lär Du få köra allt svart, vilket kan vara lite dumt. Äldre polacker är dock ganska duktiga på rysska.

Skall bli kul att följa Ditt projekt så lägg gärna upp en webb!



 
Märkligt att jag får ett mess om att jag inte får använda min vanliga epostadress här på forumet, men vissa andra tydligen får lov att skriva inlägg och skicka pm med reklam för svartarbetande polacker.

Seriöst, nivån på forumet blir bara lägre och lägre
 
Det finns precis lika många bra polacker som svenskar. Självklart finns det polacker som gör kanonjobb och andra som har en del att önska. Då får man sparka ut dom.

Har faktiskt mött en och annan svensk hantverkare med samma utgångsläge. Och polackerna finns ju på svenska byggen idag och en svensk byggledare skulle aldrig godkänna en trött och okunnig polack. Vissa av dom går också med på fastpris. Annars får man styra upp effektiviteten. Tyvärr är mentaliteten sådan att tydliga "bossiga" direktiv tycks funka bäst. Är man inte en sådan person skall man kanske låta bli. Ibland får man skicka iväg någon på stående fot.

Oavsett, så är det bra med polacker kring allt grovjobb som gräva, röja, bygga murar, etc. Samt betong, puts, sten och kakel. I vissa fall även grovsnickeri. Det brukar dom klara av väl. Jag hade aldrig byggt ett nytt hus med enbart polacker. Aldrig att dom fått röra el, vvs eller finlir inomhus.

Sen är det husrum, verktyg och material som skall fram. Språksvårigheter kan ställa till det rejält men många talar engelska, tyska och rysska. I alla fall någon av dom, om man har flera. Oavsett så är dom i alla fall på plats, trevliga och jobbar, vilket man kan ha åsikter om bland svenska hantverkare. Ibland.

Byggnormerna har dom ingen aning om mer än var eluttag osv bör sitta på för höjder. Däremot är en del av dom riktigt vassa på tyska byggnormer vilket innebär bunkerbygge som klarar flyganfall. Kan bli dyrt. Fast å andra sidan finns det ju fuskande svenska hantverkare som trots kunskap om byggnormerna inte gör rätt.

Eftersom polackerna oftast köps in svart, gäller inga garantier. Köper man dom från företag gäller samma garantier som för svenska hantverkare. Så i praktiken är det samma som med svenskar.

Om man kan bygge och vet vad man håller på med, funkar det kanon med polacker. Annars så kör bara grovjobbet.
 
jag vill att polackerna ska göra alla jobb i Sverige! då skulle allt bli så mycket billigare, och det kan ju behövas när alla svenskar ska klara sej på A-kassa!
 
pellefant skrev:
jag vill att polackerna ska göra alla jobb i Sverige! då skulle allt bli så mycket billigare, och det kan ju behövas när alla svenskar ska klara sej på A-kassa!
Antar att det var ironiskt menat. Men om man ska titta på det du underförstått påstår att anlitande av billiga underentreprenörer leder till massarbetslöshet så pekar mycket på just det motsatta.
I The Economist för några veckor sedan påpekades just det sunda i att tillverkningsjobben försvann och ersattes av tjänstejobb. Det betyder att vi flyttar oss upp i värdekedjan.
Det har också påpekats många gånger att stängda gränser, protektionism och handelshinder leder till sämre konkurrenskraft vilket i längden leder till större arbetslöshet. Det är de flesta överens om.
Visst kommer det att försvinna en del tillverkningsarbeten för svenskarna men de kommer å andra sidan att kunna få tjänstejobb om de skaffar sig rätt utbildning. Det är den vägen vi bör och måste gå.
Om du inte håller med om detta så kom gärna med underbyggda förnuftsargument varför detta inte stämmer.

mvh
David
 
från tv4text söndag 13 nov: Siemens skär bort tusentals IT-jobb på konsultföretaget SBS med 3000 personer utanför Tyskland. SBS är ett av 8 Siemensföretag med anställda i Sverige....

David menar du att tex ovanstående är ett tillverkningsjobb? Känner även personer som utbildat sej inom IT med högskolestudier men pga neddragningar inom IT jobbar inom vården, så det hjälper inte alltid att utbilda sej om många har samma utbildning och det finns för lite arbeten inom det området.

Finns ju ett annat exempel med ett företag som Volvo anlitade med utländsk arbetskraft som väl inte ens fick lön, svårt att konkurrera med sådana.

IT jobb kan även utföras i tex Indien och Ryssland till lägre kostnader än i Sverige.

Eller menar du David att vi ska flytta oss högre upp i "näringskedjan" och bli politiker= dom riktiga rovdjuren som roffar åt sej...

Å stängda gränser mm som du nämner har vi ju i och med att vi är med i EU.

Om vi nu flyttar oss högre upp i värdekedjan så sker väl det på bekostnad av att någon annan får betala för det?
 
Siemens skär bort tusentals IT-jobb på konsultföretaget SBS med 3000 personer utanför Tyskland. SBS är ett av 8 Siemensföretag med anställda i Sverige....

David menar du att tex ovanstående är ett tillverkningsjobb?
Nej, det gör jag inte. Alla omorganisationer drabbar inte tillverkningsindustrin. Det var nog inte det jag sa. Alla företag behöver kontinuerligt anpassa sig till konkurrenterna och marknaden. Det gäller inte bara blue-collar arbeten.

Känner även personer som utbildat sej inom IT med högskolestudier men pga neddragningar inom IT jobbar inom vården, så det hjälper inte alltid att utbilda sej om många har samma utbildning och det finns för lite arbeten inom det området.
Har själv en bakgrund från Internet/Mobilt Internet men jobbar inte inom det för tillfället. Inte för att det inte finns några jobb utan för att det är mer lönsamt inom min nuvarande bransch. Man kan inte förvänta sig att det alltid ska finnas jobb inom ens nuvarande yrke eller hembygd. Det gäller att hela tiden anpassa sig till situationen. Sysselsättning är inte något man får utan skaffar sig.

Finns ju ett annat exempel med ett företag som Volvo anlitade med utländsk arbetskraft som väl inte ens fick lön, svårt att konkurrera med sådana.
Ja det kan vara svårt att konkurrera med folk som inte får lön. ::) Det är väl inte det saken gäller.

IT jobb kan även utföras i tex Indien och Ryssland till lägre kostnader än i Sverige.
Perfekt. Det bidrar till lägre kostnader och därmed lägre priser för konsumenterna. Vi har exempelvis Kina att tacka för vår låga inflation och därmed vår låga ränta. Svenska företag och dess anställda får försöka konkurrera bäst man kan. Det finns en rad svenska konsultföretag som tillhandahåller utländska programmeringsteam med svensk projektledning. Kunden får en bra tjänst till låga priser. Har aldrig mött någon inom denna bransch som klagar på utländsk konkurrens.

Eller menar du David att vi ska flytta oss högre upp i "näringskedjan" och bli politiker= dom riktiga rovdjuren som roffar åt sej...
Gillar nog politiker ännu mindre än vad du gör. Använd gärna förnuftsargument i stället för att slänga ur dig saker.

Å stängda gränser mm som du nämner har vi ju i och med att vi är med i EU.
Vilket jag tycker är tråkigt. EU's handelshinder i kombination med stora bidrag till jordbruket ger höga kostnader för EU's medborgare och slår undan fötterna på företagare i U-länderna. Ingen vinner på detta i längden. Frihandel bör gälla globalt.

Om vi nu flyttar oss högre upp i värdekedjan så sker väl det på bekostnad av att någon annan får betala för det?
Om man inte är insatt kan det lätt verka så men frihandel ger inte ett nollsummespel. Titta på de länder som traditionellt inte haft frihandel såsom gamla Sovjetunionen, Nordkorea, Kuba etc. och jämför med länder som traditionellt haft en mer frisinnad syn på frihandel såsom USA etc. så har gemene man det mycket bättre ställt i frihandelsländer. Jag ser dock att det är på väg att bli en backlash i länder som USA, Sverige, Tyskland och Frankrike där pöbeln ropar på stängda gränser/handelstullar. Det kommer att leda till sämre reallöner etc. Mer jobb kommer det definitivt inte att leda till. Föregångslandet för dagen är Estland som lyckats mycket bra med en liberal politik. Wolodarski kallade Estland häromdagen för Europas turboekonomi. De kommer förresten att sänka sin platta skatt till 20% nästa år.

Men jag skulle vilja utmana dig, Pellefant, att berätta vad vi bör göra åt saken.
mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.