Men då har du ju drag mellan karm och kassett, inte konstigt det blir kallt i nederkant.
 
Skulle även tro att eftersom det blir fritt från kodens i hörnet när du duschar att du har för lite tilluft i rummet och när fläkten drar igång sugs luft in i hörnet mellan kasset och karm
 
T topmount skrev:
Men då har du ju drag mellan karm och kassett, inte konstigt det blir kallt i nederkant.
T topmount skrev:
Men då har du ju drag mellan karm och kassett, inte konstigt det blir kallt i nederkant.
Ja eller snarare mellan båge och kassett kanske....
Ja, det känns som nån typ av lokalt undertryck i hörnet.

Jag får nog börja med att kontakta glasmästaren. Så tröttsamt bara när man låter en fackman renovera och sen blir det ändå inte bra. Och ett takfönster är ju något otympligt-(

Närbild på hörn av takfönster med potentiella tätningsfel vid kassetten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett öppet takfönster med svarta ramar mot en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tänkte jag kunde lägga in det svar jag fick från glasmästaren: "Denna kassett har ett mkt bättre U-värde o släpper inte igenom någon värme som värme upp alla rutor. Den gamla var otät så luft kunde cirkulera"

Jag köper både att den nya rutan har ett bättre u-värde. Jag köper också att den gamla var otät eftersom det var därför jag bytte ut den (kondens mellan rutorna).

Och det är klart, är det så att i stället för att få kondensen emellan rutorna så får jag den nu på insidan? På grund av att det inte läcker ut någon värme som det gjorde på den gamla?

Har mätt fuktigheten och den är ca 47% när det varit ca +5 grader utomhus, och gick ner till ca 35% när det blev under nollan.

Jaja, det är väl bara att köra vidare även om jag inte begriper varför det blir kondens ö h t, och är insidan av glaset så kallt så är det ju lite märkligt.....
 
Det svaret hjälper dig inte ett dugg. Det visste du ju redan.
Hur var det nu, är det du eller glasmästaren som monterat fönstret?
Har du kollat om storleken på kassetten var samma på nya som på gamla? (Längd, bredd och tjocklek)

H hellohello skrev:
När jag tar fingret nere i vänstra hörnet blåser det runt fingret. Det känner man inte annars när duschen inte varit aktiv. Viss tendens till det även i högra nedre hörnet.
Det ska inte dra något någonstans runt ett fönster. Vare sig mellan båge och karm, eller mellan karm och vägg/tak.

Jag är inte klar över om det är mellan kassett och båge, eller mellan båge och karm det drar?

Är det mellan båge och karm så är inte tätlisterna bra. Antingen gamla och utslitna, trasiga, för små, eller dåligt monterade så att det finns en glipa i hörnen där listerna möts. Det är dock enkelt åtgärdat med nya lister av rätt storlek och noggrant monterade. Vet inte om det ingick i avtalet med den nya kassetten?

Är det mellan kassett och båge det drar så är kassetten inte monterad korrekt.
Gissar att glaskassetter är tätade med lister mot bågen? Oavsett så måste kassetten tas bort och tätning (list) åtgärdas. (Antar att man inte kan täta utifrån med monterad kassett?)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det svaret hjälper dig inte ett dugg. Det visste du ju redan.
Hur var det nu, är det du eller glasmästaren som monterat fönstret?
Har du kollat om storleken på kassetten var samma på nya som på gamla? (Längd, bredd och tjocklek)


Det ska inte dra något någonstans runt ett fönster. Vare sig mellan båge och karm, eller mellan karm och vägg/tak.

Jag är inte klar över om det är mellan kassett och båge, eller mellan båge och karm det drar?

Är det mellan båge och karm så är inte tätlisterna bra. Antingen gamla och utslitna, trasiga, för små, eller dåligt monterade så att det finns en glipa i hörnen där listerna möts. Det är dock enkelt åtgärdat med nya lister av rätt storlek och noggrant monterade. Vet inte om det ingick i avtalet med den nya kassetten?

Är det mellan kassett och båge det drar så är kassetten inte monterad korrekt.
Gissar att glaskassetter är tätade med lister mot bågen? Oavsett så måste kassetten tas bort och tätning (list) åtgärdas. (Antar att man inte kan täta utifrån med monterad kassett?)
Glasmästare har monterat.
Vet ej om det är samma då jag inte vet originalmåttet. Dock känns det som att glasrutan går längre förbi innerbågen. Men det borde ju vara omöjligt..... Har tyvärr ingen före/efterbild.

Mellan kasett och båge upplever jag att det drar nertill. Hur den är tätad vet jag inte, nåt svart klet.....

Jag mätte glastempen genom att tejpa fast en enkel termometer på glasrutan. Det är då i nedre hörnen 11 grader och i mitten nere 13,5 grader samt uppe i mitten 15 grader.

Utetemp 3,5 grader och innetemp 19 grader.

Läser på http://energy.extweb.sp.se/ffi/kondens.asp att på isolerutor är det kallare nertill så det stämmer ju. Frågan är hur det är med att det är kallare i hörnen.

Jag funderar även på om det kan bli nån typ av undertryck i hörnen, just i och med att glaskasetten går förbi den inre bågen, som gör att det känns som att det blåser.

Kontentan är väl att jag inte är mycket klokare, mer än att det känns konstigt att jag upplever att det virvlar. Det ställer ju till det att det är samma symptom om jag har dålig ventilation. Vilket jag kanske också har.... Tycker också att en ny ruta borde vara varmare på insidan än gammal och per definition stå emot ev kondens bättre oavsett om den gamla var trasig eller ej.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H hellohello skrev:
Mellan kasett och båge upplever jag att det drar nertill. Hur den är tätad vet jag inte, nåt svart klet.....
Det kan vara lite lurigt ibland att avgöra om det är drag utifrån eller om det är ett hyfsat kallras. Jag brukar passa på att känna runt fönstren när det blåser rejält ute på vintern. Man måste veta varifrån vinden kommer dock eftersom det bara är på den sida där vinden ligger på som vinden skapar ett övertryck mot fasaden/fönstren så att den kalla uteluften kan tryckas in. På läsidan sugs istället varm luft ut, men det kan man inte känna, utan får vackert vänta tills det blåser från det hållet.

Dock, om det märks skillnad med eller utan fläkt så är ju det ett mer kontrollerat sätt att testa. Dvs du skulle kunna testa genom att stänga badrumsdörren och ha fläkten avstängd när du känner först. Slå sedan på fläkten på fullt och känn igen. Känns det ngn skillnad? Om det är svårt så låt ngn annan vara med och slå fläkten på och av.

Om det drar utifrån, och alltså inte bara är kallras, och det är glasmästaren som monterat kassetten så är det bara att ringa ut glasmästaren som får göra om och göra rätt. Om vederbörande trilsknar så är det bara att låta dem själva känna när du manövrerar badrumsfläkten.

H hellohello skrev:
Läser på [länk] att på isolerutor är det kallare nertill så det stämmer ju. Frågan är hur det är med att det är kallare i hörnen.
Det är alltid kallast i hörnen. På alla fönster.

H hellohello skrev:
Jag funderar även på om det kan bli nån typ av undertryck i hörnen, just i och med att glaskasetten går förbi den inre bågen, som gör att det känns som att det blåser.
Nej.

H hellohello skrev:
Tycker också att en ny ruta borde vara varmare på insidan än gammal och per definition stå emot ev kondens bättre oavsett om den gamla var trasig eller ej.
Absolut! Så är det garanterat. Därför måste det vara ngt annat, såsom t ex dålig montering/tätning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Liten update. Har haft folk ute och kollat. De skulle ta in bågen och kolla.

Jag noterar dock att nu när det är kallt ute blir det is/fukt även på karmen och det blir just i hörnen nere. Det stannar även i hörnet eftersom det inte finns någon avrinning. Känns inte bra! Det blir alltså frost/is vilket det rimligen inte varit tidigare - då borde karmen ruttnat efter 45 år....

Min teori är att något är monterat på annat sätt än original så att fönstret inte sluter tätt när det stängs. Den varma inneluften kondenseras när den möter den kalla uteluften. Jag har också tyckt att ljud hörts tydligare in, vilket skulle ge stöd åt den teorin.
 
  • Frost- och fuktbelagda hörn på en fönsterkarm som visar brist på avrinning med snöig bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör man ljud tydligt så är det ett tecken på att det inte är tillräckligt tätt.

Ska bli intressant att höra vari problemet ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.