Sen finns ju varianten med en ränna som är fräst/hyvlad som "vanlig" ränna. Alltså sett från sidan ser den ut som ett U, allt i ett stycke!
 
De här rännorna av två brädor, spikade i ett V, var vanliga på gamla torp. Vad jag minns så brukade de läcka rätt ordentligt i skarven. Man får nog underhålla dem flitigt. Mycket tjära behövs.
Annars kan du göra hängrännor som min morfar brukade göra. Han tog en trädstam, klöv den och holkade ur den med en skölp.
 
Jag har gjort såna hängrännor som finns på bilderna, funkar utmärkt. Men visst är det viktigt att tjära dom, speciellt där man har skarvat (på längden). Där la jag asfalt oxå.. det svåraste (jobbigaste) var att göra själva fästena, man ville ju ha lite snickarglädje ju.. ;)
 
Jag är inte riktigt säker på saken... hade lite bråttom när jag skulle "smyg-fota"!
Men jag tyckte det såg ut som att det låg en plåt-ränna inne i trä-rännan. Det blir i och för sig kanske dubbelt jobb, och mer kostnad, men tätt borde det väl bli!? :)
 
likblek skrev:
skiljer dessa sig ngt från skånska rännor från mitten 1800-tal
Nu vet jag inte var Kurtivan bor men för dig, likblek, är det stor idé att anamma lokal tradition. Jag misstänker att typ och fästen skiljer sig beroende på var i landet husen finns. I min Österlenska by finns fortfarande hus kvar med trähängränna. Arkitekten & jag var inne på att ta med denna idé i mitt nybygge. Nu blev det inte så, men mina stuprännorna rakt ner från hängrännan utan någon böj alls från taket. Huset blir mer slimmat på detta sätt men detta förutsätter naturligtvis att man inte har något takskägg = smidigast med papptak.

Idag regnar det, annars kan jag fixa en bild på hängrännan jag passerar på min morgonhundpromenad ;)
 
när det regnar så får man ju se hur det fungerar live ;D

här mellan malmö och trelleborg så har de äldre husen antingen halm/vass tak utan rännor eller så har man papptak med "inbyggd" ränna där det finns en list som vattnet samlas i och sedan rinner ut antingen på mitten av huset eller vanligare närmare kortsidorna i trattar med vinklade stuprör (alltså inte rundade rör)

ska se om jag kan sprida nån bild till forumet..
 
Jag vet att det finns en Norrman i Nordnorge som tillverkar helt osannolika hängrännor och stuprör(!) av trä med smidesbeslag, var länge sen jag såg brochyren, men dom var speciella i alla fall. Försökte googla men hittade inget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.