K
Sent skall syndaren vakna! INR handukstorkarna som beställaren har bestämt sig för kräver tydligen apparatdosor.
Så det var bara till att rycka plåstret och damma ner halva stället, dosorna är på plats nu ialla fall. Skönt att det inte är tätskikt på väggen i tvättstugan, slapp man tänka på den biten också :D

I övrigt hanns det med att sätta klart det sista av golvet och även foga golv i duschen.
Tvättstugengolvet får vänta!
 
  • Renovering av badrum med nyligen installerade apparatdosor för handdukstork i väggen, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt läggning kring brunnen! Det är ett fint hantverk det. Bra jobbat :)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Men sluta Kjell! Jag klarar inte mer avundsjuka nu. :(

;)
 
  • Gilla
Fisotto och 1 till
  • Laddar…
K
Är det vardag får man göra "finjobb"...
Vart en sväng till IKEA och köpte hem några fronter till tvättstugan.
Förhandsfavoriten var Voxtorp mörkgrå, nästföljt av den grågröna Bodarp.. Voxtorp Valnöt köptes lite på impuls när jag väl var i varuhuset..

Mörkgråa kändes allt för mörk, bodarps gröna var fin, men passar inte riktigt in i detta projekt.
Valnöten har växt rätt mycket på mig, så det lutar starkt åt den faktiskt!

Passade även på att komplettera med uttag i brist på energi att göra stordåd som innefattar att blanda bruk eller stå med vinkelslipen :D
 
  • Tre skåpsfronter mot en kaklad vägg—Voxtorp mörkgrå, Voxtorp valnöt och Bodarp grågrön, med uttag och rör i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå kakelvägg med ett vitt eluttag för styrka och data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
TickyNucker
Blir en lyxig känsla med valnöt tycker jag. Bra jobbat!
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Absolut, dock lite rädd att den slukar ljuset, är rätt så inne på ek istället, lite ljusare och varmare men med bibehållen lyxkänsla.

Idag fortsatte jag med komplettering i duschen, minispottarna i nischerna åkte dit samt att duscharmaturen monterades. Bara en klinkerplatta i slukristen + duschdörr, så är duschen klar! Duschdörren är beställd, men det är några veckors leveranstid på den då den är måttbeställd.

Lite latjo upplevelse när alla armaturerna är från samma tillverkare och specade till 2700K, men dom i nischen upplevs som mycket varmare. Nu lyser allt 100%, men dom ligger på egna DALI-don allihopa, så det blir till att sätta ihop lite olika ljusscener senare.
 
  • Modernt kaklat badrum med inbyggda spotlights i duschnischen och monterad duscharmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Intressant med ljusscener i badrummet, kan du förklara lite mer vilka typer av ljusscener och hur det är tänkt att fungera här?
 
K
@crazytok Absolut, jag har KNX i grunden som installationsbusssystem, så alla fysiska knappar i huset är KNX med x-antal knappar per panel. på KNX bussen kan jag skicka ett telegram som skall återkalla ljusscen 1-64 i huset. Scenerna kan jag återkalla i reläaktorerna, dimmeraktorerna samt i detta fallet DALI-Gatewayen.
Varje reläutgång, dimmerutgång eller DALI-drivdon kan vara del i en eller flera ljussccener.

I det här fallet så har jag 4 scener i tvättstugan/duschen så fått scennumer 14, 15, 16 och 17.
Via appen kan jag individuellt ställa in respektive drivdon om det skall vara AV eller någonstans i spannet 1-100% ljusstyrka. När jag är nöjd med en scen, håller jag in knappen för den Scenen jag vill spara, så har systemet lärt sig in det, så nästa gång trycker på den knappen, så återkallar jag dom värdena. t.ex;

Knapp 1 / Scen 14 (Städbelysning):
Don 1 = 100%
Don 2 = 100%
Don 3 = 100%
Don 4 = 100%
Don 5 = 100%
Don 6 = 100%
Pannrum = Av

Knapp 2 / Scen 15 (Duscha):
Don 1 = 80%
Don 2 = 80%
Don 3 = 10%
Don 4 = 80%
Don 5 = 80%
Don 6 = 0%
Pannrum = Av

Knapp 3 / Scen 16 (Tvätta):
Don 1 = 10%
Don 2 = 10%
Don 3 = 0%
Don 4 = 80%
Don 5 = 80%
Don 6 = 100%
Pannrum = Av

Knapp 3 / Scen 17 (Passage till pannrum):
Don 1 = 0%
Don 2 = 0%
Don 3 = 0%
Don 4 = 80%
Don 5 = 0%
Don 6 = 0%
Pannrum = På
 
  • Ritning av elinstallation med markerade ljusscener och drivdon i olika rum, inkluderande tvättstuga och pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart hem-app visar belysningsscener för tvättstugan och duschen med alla ljus avstängda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JanneJanne123
Fantastiskt arbete och härlig tråd, är bara besviken på en sak och det är att tråden borde heta (Kjellarprojekt), men det kan jag leva med. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
SusSoderberg och 15 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
är bara besviken på en sak och det är att tråden borde heta (Kjellarprojekt), men det kan jag leva med. ;)
Det där har jag ansträngt mig i flera veckor för att låta bli att skriva. Kan bara hålla med!
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Hur sänkte du taket i källaren samt fäste gipsskivorna? Plåtreglar längst väggarna och plugg o skruv?
 
K
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fantastiskt arbete och härlig tråd, är bara besviken på en sak och det är att tråden borde heta (Kjellarprojekt), men det kan jag leva med. ;)
Haha, vaf-n, nu blir tom jag lite besviken :p Har garaget kvar, det får bli kjellarprojektet.

oscarwww oscarwww skrev:
Snyggt. Hur sänkte du taket i källaren samt fäste gipsskivorna? Plåtreglar längst väggarna och plugg o skruv?
Nej, jag ville sänka så lite som möjligt, bara få det plant och i våg. Så jag utgick från den lägsta punkten och satte sekundärreglar/hattprofilen dikt mot och körde plugg och skruv C-C 1000mm. Anväde kilar för att få reglerna i våg.
Sekundärreglarna satte jag C-C 300mm.
Gipsskivorna skruvade jag fast med vanliga gipsskuv för plåtregel.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 2 till
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Snyggt. Hur sänkte du taket i källaren samt fäste gipsskivorna? Plåtreglar längst väggarna och plugg o skruv?
Om du har betongvalv så kan du göra som jag gjorde, längs väggarna satte jag plåtprofil
https://www.bauhaus.se/kantprofil-norgips-flex-28x27mm-l-3000mm
Skruva den med lämplig skruv beroende på väggmaterialet.

Sen stoppade jag i vanlig 28x70 gles som passar perfekt i på lämpligt C-C och dom drog jag fast med betongskruv och justerade med pallningsbrickor/masonit/whatever.
Betongskruv är smidigt för det var bara att borra ett 10mm hål i glesen med träborr först, sen fortsätta med slagborren upp i valvet och till sist drar man i betongskruven, dra i den såpass att skallen försänker sig så det blir slätt när gipset ska på sen.
Vill man finjustera pallningen kan man backa skruven lite och dra åt igen utan problem
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER_7135/CLS_SCREW_ANCHORS_7135/r2523635

Inget klydd med plugg och bygghöjden kan som minst vara 28mm
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
K
Va ett tag sen jag uppdaterade..
- Golvet är färdigt och fogat.
- Satt ena innerdörren, den till pannrummet. Fodret väntar jag med tills alla innerdörrar är på plats.
- Skulle även sätta även den andra innerdörren som är ingången till tvättstugan. Men ville först lägga klart golvet utanför. När jag väl planerade för golvet insåg jag att en innervägg i passagen var dålig i nästan hela murverket så jag ville inte lägga klart golvet innan det var ordnat. Så jag rev ner den murade väggen och byggde upp en ny. Ville även få klart innertaket och måla det innan golvet läggs.
Så ja, "passagen" har snott en del tid.. men nu är allt i passagen redo för målning vilket bör vara slutfört imorgon.

Har dock hunnit med att montera upp duschdörren + handukstorkarna från INR och dom flesta stommarna inkl. testet med ELFA trådbackar.
En stomme är restnoterad tyvärr, i övrigt kvarstår valet av luckor..
 
  • Nyinstallerat kakelgolv med synlig golvbrunn och ofärdiga väggar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med nytt kakel och klinkergolv, duschavlopp i fokus, väntande innerdörrinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad innerdörr i ett renoverat rum med marmorerat golv och väggplattor, samt synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyrenoverad duschhörna med kaklade väggar och golv, redo för målning och slutgiltig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade duschdörrar och handdukstorkar i en pågående badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering av tvättstuga med kabinett under uppbyggnad, handdukstorkar och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_K och 11 till
  • Laddar…
Vackert!!! :D
Riktigt snygg skärning kring golvbrunnen! :ok:
 
  • Gilla
  • Älska
hjalle74 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.