Hej

Har ett parkett golv av EK som lades 4 år sedan.

Problemet är att golvet knarrar och jag undrar vad är det som kan orsaka detta knirrande. golvet under är betong på andra våningen.

Har för mig att golvet är till stor del jämnt max 2-3 mm skillnad mellan max och min på hela golvet.

Det knarrar enormt om jag inte varit hemma några dagar, sedan så knarrar det inte så mycket.
Det knarrar lite mer under vintern och mindre på sommaren.
 
Hej
Har det kommit nu, eller varit så från början? Är det ett ställe eller flera? Mitt på eller intill väggar, dörrar eller möbler?
 
Det knarrar mest vid dörrarna, men knarrar över hela golvet. Framför allt om man är borta några dagar då knarrar hela golvet enormt mycket, som sedan till stor del försvinner när man går på det.

Varit så här från början men tycker att det knackar mer idag.
 
P Pkalle120 skrev:
Det knarrar mest vid dörrarna, men knarrar över hela golvet. Framför allt om man är borta några dagar då knarrar hela golvet enormt mycket, som sedan till stor del försvinner när man går på det.

Varit så här från början men tycker att det knackar mer idag.
Nu är det vinter och torr luft, då torkar golv och drar ihop sig. Är det skiktlimmad parkett borde det inte röra sig så mycket. Jag gissar att det ligger flytande och är olimmat.
Inte lätt att fixa.
Möjligen att kolla så det inte sitter för tight vid golvlisterna. Är det ett oljat golv kanske en underhållsoljning hjälper (om man låter det verka lite i skarvarna)
Säkert att det inte är underlaget som låter. Ligger det skydd (plast och stegljudsdämpning) under?
 
Ja jag har plast och ljudämpande under.

Golvlisterna sitter nog rätt tight för jag skulle lossa på en och den satt tight mot golvet

Kan det vara så att golvet har svårt att röra på sig!
Med tanke på att golvet knarrar mest när man inte har gått på det och varit borta några dagar!
 
P Pkalle120 skrev:
Ja jag har plast och ljudämpande under.

Golvlisterna sitter nog rätt tight för jag skulle lossa på en och den satt tight mot golvet

Kan det vara så att golvet har svårt att röra på sig!
Med tanke på att golvet knarrar mest när man inte har gått på det och varit borta några dagar!
Är kanske inte rätt person att bergsäkert avgöra det, men det låter rimligt. Sitter det tight kan det vara svårt för golvet att röra sig själv, men när du går på det pressar du ihop stegljudsdämpningen, och då kan det röra sig. Och så knirrar det.
Inte orimligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat på golvet? Vi hade Tarkett hemma i vår förra lägenhet och de knarrade så mycket att dom la om golven och limmade golven. Det är ju vanligt att golv knarrar lite mer eller mindre beroende på årstid.

Vattenburen golvvärme under?
 
BirgitS
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad är det för fabrikat på golvet? Vi hade Tarkett hemma i vår förra lägenhet och de knarrade så mycket att dom la om golven och limmade golven. Det är ju vanligt att golv knarrar lite mer eller mindre beroende på årstid.

Vattenburen golvvärme under?
Vi har Tarkett och det knarrar inte så det är knappast fabrikatet i sig som är orsaken utan det brukar vara sånt som ojämnt underlag, för litet avstånd mot väggar, rör etc. eller att golvet inte kan röra sig för att det är fastlåst av golvlister, köksöar eller annat tungt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har Tarkett och det knarrar inte så det är knappast fabrikatet i sig som är orsaken utan det brukar vara sånt som ojämnt underlag, för litet avstånd mot väggar, rör etc. eller att golvet inte kan röra sig för att det är fastlåst av golvlister, köksöar eller annat tungt.
Tarkett hade en jättestor reklamation för några år sedan då de fick byta ut eller lägga om flera tusen kvadratmeter golv pga att toleranserna var för små i deras golv och dom fick lägga om alla golven i vår dåvarande lägenhet.

Du har helt rätt att det vanligtvis brukar vara som du beskriver, men eftersom TS har skrivit att det är betonggolv under och att det ara är några mm ojämnheter kanske vi kan utesluta detta. Jag ville förklara att vi haft problem med just Tarkett i vår dåvarande BRF och fick som sagt allt golv omlagt och då limmande dom golvet för att undvika att golvets fogar gnider mot varandra.
 
Tarkett hade problem runt 2015-16 så till den grad att en av våra större svenska bostadsbyggare valde att ta in annan, lite dyrare golvleverantör som standardgolv pga reklamationerna. Av de dryga 60 hus i mitt område har alla som valde Tarketts 13-14mm ek klickgolv knarrande golv.

Jävla skitgolv om du frågar mig.
 
Har Barlinek i hela lägenheten och ingen golvärme. Utan parkett på betonggolv
 
J JBa skrev:
Tarkett hade problem runt 2015-16 så till den grad att en av våra större svenska bostadsbyggare valde att ta in annan, lite dyrare golvleverantör som standardgolv pga reklamationerna. Av de dryga 60 hus i mitt område har alla som valde Tarketts 13-14mm ek klickgolv knarrande golv.

Jävla skitgolv om du frågar mig.
Fast köper man ett golv idag har de rimligen rättat till det...(?). Tycker deras shade-serier har både rimligt pris och är snygga. Men är allergisk mot knarr...
 
H hellohello skrev:
Fast köper man ett golv idag har de rimligen rättat till det...(?). Tycker deras shade-serier har både rimligt pris och är snygga. Men är allergisk mot knarr...
Nja är inte så säker. Tarkett hade en serie med mycket problem runt 2005-2008 (osäker på årtalen, men det var i vevan när vi byggde då), drog tillbaka den från marknaden. Kom ut med ”ny” serie men nästan samma spec som var mycket problem med. De har problem med toleransen i klickskarven vilket skapar rörelse. Det var den ”nya” serien vi och mängder med grannar drabbades av i serieproducerade hus 2016.

Vet inte hur Tarketts enklare 3-stavs ekparkett 13-14 mm är idag men jag håller mig borta från dem oavsett.
 
BirgitS
H hellohello skrev:
Fast köper man ett golv idag har de rimligen rättat till det...(?). Tycker deras shade-serier har både rimligt pris och är snygga. Men är allergisk mot knarr...
Något har de ju uppenbarligen åtgärdat eftersom vårt som väl blir 3 eller 4 år till våren inte knarrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.