D Dimitris76 skrev:
Hej alla hemmafixare!

Jag håller på renovera tvättstugan på en suterrängvilla byggd 1969. Jag tog initiativet att lyfta plastmattan som låg på oisolerat betonggolvet och det gjorde jag utan andningsskydd.
Tog bort cirka 0,5kvm av plastmattayta som släppte väldigt lätt, sedan rev jag även en gummiliknande matta som var limmat som stänkskydd på putsat och målad vägg. Väggens gummimatta är väldigt mjuk - nästan skumaktig - och sönderfallande så jag har använt en 8cm spackelspade någon som gjörde att limmet lyftande den röda färgen som släppte ifrån underliggande putsen på vissa ställe.
Jag tror att man har använt två olika sorts lim för att limma på vägg och på golvet.


Plastmattan var formsvetsade i hörnen om det spelar någon roll och både väggfärgens- och plastmattans skick såg väldigt fräsch ut för ett hus byggd för 51-år sedan. Kan det hända att de bytes till asbestfria material någon gång i 80-talet?

Snälla tag en titt på mina kort och berätta vad ni tycker. Skall det finnas asbest i plastmattan, väggmattan eller väggens gummimatta?

Tack på förhand och God Jul!
1) det är antagligen inte asbest det där.
2) även om det mot förmodan skulle vara asbest, så behöver du inte oroa dig för mycket kring det.
3) läs denna artikel, så får du en verklighetsbild kring asbest. http://www.amm.se/wp-content/uploads/2016/12/Faktablad_Asbest.pdf

Jag gillar den artikeln eftersom den till skillnad från andra artiklar inte är designad för att skrämma upp dig. Den fokuserar istället på statistiken.
 
  • Gilla
Llvin och 3 till
  • Laddar…
Vill också tillägga att du INTE ska läsa dom artiklar om asbest som är skrivna av asbestsanerare. Dom vill ju bara skrämma upp dig och anlita dom. Sen är ju asbestsanering en bra grej, men dom kommer inte ge dig verklighetsbilden.

Försiktigheten med asbest är främst riktad mot handverkare och elektriker som kan exponeras dagligen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
Vill också tillägga att du INTE ska läsa dom artiklar om asbest som är skrivna av asbestsanerare. Dom vill ju bara skrämma upp dig och anlita dom. Sen är ju asbestsanering en bra grej, men dom kommer inte ge dig verklighetsbilden.

Försiktigheten med asbest är främst riktad mot handverkare och elektriker som kan exponeras dagligen.
Tack så mycket för svaret och inormationslänken!
 
Staffans2000
S SomePenguin skrev:
handverkare och elektriker
Tack för det klargörandet. Elektriker är inte hantverkare!:D

För övrigt.
Den asbestfarlighetsinformation som postas här av folk som känner sig trampade på tårna när deras oro och rop på "proffssanerare" inte hörsammas av övriga forumsdeltagare, är nästan alltid riktad till yrkesmän som dagligen hanterar asbest.
Rökning kan orsaka lungcancer. Det vet alla numera. Men det är en sju tusan till skillnad på att ha rökt en cigarett en gång, eller dagligen i fyrtio år (och inte ens då, får alla lungcancer). Likadant är det med asbest.

Staffan "den asbestbepudrade"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag vet en som drabbades av pleuraplack som är mycket vanligare än cancer, hos de som utsatts för asbest. Det är fibrer som sätter sig i lungorna och orsakar mer eller mindre nedsättning av lungkapaciteten. En del märker inget men andra får svårt med syresättningen beroende på hur drabbade de blir.
Alla har inte oturen att utveckla cancer utan blir drabbade på annat sätt.

Den enda kopplingen de kunde hitta var att hans far arbetade med asbest under många år och kom hem efter jobbet och hängde arbetskläderna i hallen.

Så visst ska man vara försiktig, men det finns ingen anledning för hysteri. Jag är extra försiktig då jag ofta vistas i miljöer där det kan förekomma. Det är mitt val, andra får själv bedöma hur de ska göra.
Jag skulle inte medvetet riva i asbest i mitt hem, men om jag skulle råka göra det av misstag, så finns det ingen anledning att ligga sömnlös över det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tack för det klargörandet. Elektriker är inte hantverkare!:D

För övrigt.
Den asbestfarlighetsinformation som postas här av folk som känner sig trampade på tårna när deras oro och rop på "proffssanerare" inte hörsammas av övriga forumsdeltagare, är nästan alltid riktad till yrkesmän som dagligen hanterar asbest.
Rökning kan orsaka lungcancer. Det vet alla numera. Men det är en sju tusan till skillnad på att ha rökt en cigarett en gång, eller dagligen i fyrtio år (och inte ens då, får alla lungcancer). Likadant är det med asbest.

Staffan "den asbestbepudrade"
Ääh... du fattar väl vad jag menade :p borde kanske skrivit "hantverkare som t.ex. elektriker".
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Det är inte limmet som är största faran. Fram till 1977 såldes vinylmattor med ett millimetertjockt skikt av vit asbest under vinylen. Fibrer sprids vid rivning. Dessa mattor svetsades inte, allt tyder på att din matta är av homogen plast utan asbest.
Lim med asbestinnehåll är i regel svart, inte troligt att du råkat ut för asbestlim.
Tack för svaret!

Provet är skickad den 24:e fast det sitter fast på posten. Jag kommer inte att få något svar från labbet innan tisdag...

Ok den gröna plastmattan på golvet ser homogen ut. Vad tycker du om våtrumstapeten dock?
Den består av ett tunnt plast skickt på ytan och resten är vit homogen skumgummiliknande material - mjuk fast inte spröckig - som revs sönder på visa ställe där limmet satt fast på väggen.
 
Staffans2000
D Dimitris76 skrev:
Tack för svaret!

Provet är skickad den 24:e fast det sitter fast på posten. Jag kommer inte att få något svar från labbet innan tisdag...

Ok den gröna plastmattan på golvet ser homogen ut. Vad tycker du om våtrumstapeten dock?
Den består av ett tunnt plast skickt på ytan och resten är vit homogen skumgummiliknande material - mjuk fast inte spröckig - som revs sönder på visa ställe där limmet satt fast på väggen.
Våtrumstapetens baksida är någon form av "skumgummi". Jag satte upp sådana på sjuttiotalet, då det ansågs "nytt och fräscht" (låter det bekant:D). Så asbest? Det tror jag verkligen inte!

Staffan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Våtrumstapetens baksida är någon form av "skumgummi". Jag satte upp sådana på sjuttiotalet, då det ansågs "nytt och fräscht" (låter det bekant:D). Så asbest? Det tror jag verkligen inte!

Staffan
I Love you man!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Tack för svaret!

Provet är skickad den 24:e fast det sitter fast på posten. Jag kommer inte att få något svar från labbet innan tisdag...

Ok den gröna plastmattan på golvet ser homogen ut. Vad tycker du om våtrumstapeten dock?
Den består av ett tunnt plast skickt på ytan och resten är vit homogen skumgummiliknande material - mjuk fast inte spröckig - som revs sönder på visa ställe där limmet satt fast på väggen.
Kan naturligtvis inte svara tvärsäkert men skulle själv inte vara det minsta orolig. Har inte sett asbestskikt på tunna väggmattor men mycket vanligt att det finns ett skumplastskikt som blir "självförstörande" med åren.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Det finns inget asbest i det på bilderna iallafall. Det är som sagt det mjuka på baksidan av mattan som är kvar på väggen.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det finns inget asbest i det på bilderna iallafall. Det är som sagt det mjuka på baksidan av mattan som är kvar på väggen.
hscn hscn skrev:
Kan naturligtvis inte svara tvärsäkert men skulle själv inte vara det minsta orolig. Har inte sett asbestskikt på tunna väggmattor men mycket vanligt att det finns ett skumplastskikt som blir "självförstörande" med åren.
Här kan du ser hur tapeten såg bakom diskhon ut.
 
  • Vägg med sliten tapet och vattenskador bakom en avlägsnad diskho, synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis borttagen tapet bakom en diskbänk som avslöjar äldre orange och grön målning nedanför.
Och här ser man tapetens baksida. Syns tydligt var limmet står kvar på väggen och var följde med tapeten.
 
  • Baksidan av en tapet som skalar av en vägg med synliga limrester, över en rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tidigare, ser "asbestfritt" ut, men jag uttalar mig aldrig tvärsäkert utifrån bild.
Om asbestlager finns är det ungefär som tårtkartong men betydligt sprödare. Brukar se ut så här.
 
D Dimitris76 skrev:
Och här ser man tapetens baksida. Syns tydligt var limmet står kvar på väggen och var följde med tapeten.
Huga, det där var inte att leka med.
Det bör du sanera så snart som möjligt, för det ser ju fördjäkligt ut.
Känner igen både tapet och golvmatta från föräldrarnas hus, även om det har en brun nyans i golvet istället.

Tror att skadeverkan är större av att gå och se det där än eventuella risker med Asbest. :)

Som många sagt förut, sätt upp ett dammskydd mot resten av huset, ha på dig andninsmask när du river (helt oavsett innehåll i dammet så bör du skydda dina lungor från det.) och svabba av efteråt.

Kläder och annat som blir nedsmutsat går bra att tvätta. Asbest är bara farligt när det är luftburet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.