Hej!
Pysslar i min utomordentligt fina lada. Den delen av stallet där kossorna tidigare stod och utfodrades har ett "staket" med kryss som går att flytta sidledes. Öppna eller stänga för utfodring. Jag vet tyvärr inte korrekt term för denna del. Jag har för avsikt att behålla denna detalj som e naturlig skiljevägg mellan köksdel och "lounge" del.

Min fråga gäller behandling av den. Jag har redan högtryckspolat den ett par gånger men den är inte ren i mina ögon. Skall jag lacka den för att låsa in ev rester av bakterier/gödsel/annat guck?

Vad förslår ni för behandling. Helt ok om den går åt det gråa håller då golvet blir i betong.

Tacksam för svar
 
Jag hade tvättat så noga jag kan (högtrycken du redan kört känns mer än väl) sen kört över med ett desinfektionsmedel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade tvättat så noga jag kan (högtrycken du redan kört känns mer än väl) sen kört över med ett desinfektionsmedel.
desinfektionsmedel i stil med det som tex används inom vården eller menar du något man köper i färghandeln?

Har du några tankar på det här med att lacka allt?
 
Desinfektionsmedel hade jag siktat på nått riktat mot djurhållning. Borde gå att hitta på granngården eller någon djurbutik tänker jag mig.

Lacka hade jag undvikit, tror det är svårt att få det så tätt som du är ute efter.

Dessutom hade jag inte vara speciellt orolig över eventuella rester. Du har fått bort det man kommer komma åt med händerna genom tvätten, desinfektionen kommer nog åt ännu bättre.

Det lilla som eventuellt är kvar sitter så långt in att jag har väldigt svårt att tro att det skulle gå att komma åt, och utöver det tror jag inte det är speciellt farligt.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Toppen. Då fattar jag. Då ska jag bara fundera på ytbehandling för estetiken. (y)
 
Lycka till, återkom gärna med resultat.

Drömmer emellanåt att göra om lagården vid svärmors lilla stuga till en extra stuga, och just behålla utfodringsdelen som en inredningsdetalj.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Tar sikte på färgaffär och Granngården imorgon.

FYI:
Stallet är tömt på spiltväggar och socklar är bortslagna. Nytt betongskickt är gjutet och slipat en första vända.
Ny råspont ligger redo för att sättas upp på högtryckstvättade väggar. Villa ha liggande istället för stående panel.
Men först den lilla detaljen av skiljevägg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ladda gärna upp några bilder för att stilla min nyfikenhet, eller starta en tråd ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ska bli
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Loftet skrev:
Toppen. Då fattar jag. Då ska jag bara fundera på ytbehandling för estetiken. (y)
Om det är mer än några år sedan den var i användning är alla bakterier från den tiden redan döda. Om den inte borstar av sig smuts är den ren nog, ta det försiktigt med för hård rengöring, Lätt att städa bort fin patina...
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.