Hej,
Jag är ny på yrken och vill ha hjälp med inkoppling. Hur kopplar man in för enskild detektor eller 2 st med seriekoppling. Tack för eran svar.
 
  • Skiss av enskild och seriekopplad detektor samt en öppen detektorkopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror främst på om det ska kopplas NO eller NC samt om det är enkelballanserat eller dubbelballanserat.

För att kunna svara mer exakt behövs mer information.

Elektriskt kopplingsschema som visar motstånd och switchar märkta med 5,6 kΩ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkopplingsschema som visar komponenter och resistorer med beteckningar S1, TAMP, G och motståndsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt kopplingsschema som visar 5,6 kΩ motstånd och terminaler märkta 'S1', 'TAMP' och 'G'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret. Jag verkligen uppskattar svaret.
1.Det ska var NO läge.
2. Använder 2,2 k
3. Vad gör jag med sabb kabeln?
 
Redigerat:
Schematisk illustration av anslutningar för en larmsensor med textbeskrivningar och olika terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av elektrisk komponent och dess mått, samt en produktbild av tillhörande utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortfarande för lite info. Istället för skärmdumpar så lägg upp länkar till prylarna.

Skulle tippa att en + & - från första glaskrossen går till plint 3&4, andra +&- går till nästa glaskross ena +&-, andra +&- på andra glaskrossen har ändmotståndet.

Sen hur ”kopplingslådan” ska kopplas mot larmcentralen beror på hur det ser ut i den änden.
 
Ja, vanligtvis kopplas de in/ut till nästa och sista ut till ett slutmotstånd

Schematisk bild av elektriska kopplingspunkter märkta Plint 3 och Plint 4 med slutmotstånd på 2,2K ohm.
 
S sampathkumar skrev:
Tack för svaret. Jag verkligen uppskattar svaret.
1.Det ska var NO läge.
2. Använder 2,2 k
3. Vad gör jag med sabb kabeln?
Är det själva glaskrossdetektorerna eller glaskrossinsamlingsheten du undrar över?

Glaskrossdetektorerna har ingen sabotagekabel.

Hur insamlingsenheten ska kopplas till larmet beror på hur larmingången är konfigurerad.


Schema som visar koppling av larmdetektorer med och utan sabotagebrytare till en larmcentral.
Här är exempel på hur en detektor med/utan sabotageskydd kopplas till en larmingång som klarar dubbelballanserad enhet.
Edit: bilden är tagen från installationsmanual av en larmcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.