Jag har idag ett trådlöst larm från Securitas hemlarm, den gamla modellen innan 2018. Jag skulle vilja komplettera detta alarm med en trådbunden utomhussiren med bra krut i. Tänker att man borde kunna utnyttja befintlig trådlös innesiren genom att dra en kabel från högtalaren på denna till ett relä där man ansluter 12v samt utesirenen?

Vad tror ni, någon som har tips på hur man kan och borde göra, förutom att byta till ett ”riktigt” larm?
 
T
Idén som du har skulle ju funka.
Först behöver du lista ut hur mycket volt som högtalaren går på (behöver inte vara samma som batteristyrkan). Sen hitta ett relä som ligger i den spannet. Sen är det också en fördel att det relät inte drar så mycket ampere då batterierna kommer gå torsk ganska snabbt.

Men jag skulle kört på den idén, inte värt att köpa nytt larm utan att ha testat innan.


Nu vet jag inte vilken variant på larm som du har hos securitas. Men en annan lösning skulle ju vara att köpa en fjärrströmbrytare som man sätter i vägguttaget Men denna så styr man sen ett relä (förutsatt att det går att få till så att fjärrströmbrytaren slår på vid larm). Det blir ju en enklare lösning och du behöver inte riskera att paja din bef. siren.
 
  • Gilla
Frassemannen
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Idén som du har skulle ju funka.
Först behöver du lista ut hur mycket volt som högtalaren går på (behöver inte vara samma som batteristyrkan). Sen hitta ett relä som ligger i den spannet. Sen är det också en fördel att det relät inte drar så mycket ampere då batterierna kommer gå torsk ganska snabbt.

Men jag skulle kört på den idén, inte värt att köpa nytt larm utan att ha testat innan.


Nu vet jag inte vilken variant på larm som du har hos securitas. Men en annan lösning skulle ju vara att köpa en fjärrströmbrytare som man sätter i vägguttaget Men denna så styr man sen ett relä (förutsatt att det går att få till så att fjärrströmbrytaren slår på vid larm). Det blir ju en enklare lösning och du behöver inte riskera att paja din bef. siren.
intressant, du är något på spåret. Fjärrströmbrytaren till detta larm aktiveras endast med en knapp i appen, dvs inte vid larm. https://www.securitashome.se/product.html/fjarrstrombrytare-2?category_id=30

Kanske kan koppla in en strömadapter istället för batteri när man ändå är igång och bygger om den trådlösa sirenen :crysmile:
 
T
F Mahal skrev:
intressant, du är något på spåret. Fjärrströmbrytaren till detta larm aktiveras endast med en knapp i appen, dvs inte vid larm. [länk]

Kanske kan koppla in en strömadapter istället för batteri när man ändå är igång och bygger om den trådlösa sirenen :crysmile:
Nu vet jag inte vad sirenen går på för batterier, men är det AA eller AAA så kan man köpa någon av dessa för billig peng på Jula:
https://www.jula.se/search/?query=batterieliminator
Då behöver man inte bygga om utan bara byta "batterier".

För att lista ut vilken volt högtalaren gå på så kanske du kan ha tur och hitta någon märkning på själva högtalaren. Annars så får du köra skarpt test och slå på sirenen och samtidigt mäta över +/- på högtalaren.
 
T TechChad skrev:
Nu vet jag inte vad sirenen går på för batterier, men är det AA eller AAA så kan man köpa någon av dessa för billig peng på Jula:
[länk]
Då behöver man inte bygga om utan bara byta "batterier".

För att lista ut vilken volt högtalaren gå på så kanske du kan ha tur och hitta någon märkning på själva högtalaren. Annars så får du köra skarpt test och slå på sirenen och samtidigt mäta över +/- på högtalaren.
Batterieliminator var ju en kanonprodukt, har aldrig sett dem förut. Tyvärr har sirenen 4st LR20, ”stora batterier” så det funkar inte. Skall mäta sirenen i morgon.
 
T
  • Gilla
Frassemannen
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Varför inte köpa den utomhussirén som redan finns som färdigt tillbehör till ditt larm?
[länk]
Den har jag redan, ser snygg ut men helt värdelös. Har fått byta den 3 gånger eftersom den sitter på skorstenen och inte klarar av regn och blåst. Dessutom är sirenen så låg så du inte hör den när du står på marken 30m bort.
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.