A Andreas12345 skrev:
Hoppas denna tråd lever.

Har köpt en Telldus temperatursensor/hygrometer som ska vara kompatibel med RFXtrx433 som jag kör via VeraLite.

Problemet är att min RFXtrx433 inte hittar sensorn trots att jag har satt på automatic creation. Mina Oregon-sensorer hittas utan problem. Vad kan vara fel?
Har du aktiverat rätt protokoll i RFX:en? Oregon kör väl med ett eget?
(vill bara minnas ur huvudet, själv håller jag på att ersätta allt mitt 433 så kunskaperna är inte up to date)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Enligt manualen sid 7 så ska det fungera.
http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Ha givarna närmre. Byt batteri kolla vilka protokoll som är aktiverade osv.


A Andreas12345 skrev:
Hoppas denna tråd lever.

Har köpt en Telldus temperatursensor/hygrometer som ska vara kompatibel med RFXtrx433 som jag kör via VeraLite.

Problemet är att min RFXtrx433 inte hittar sensorn trots att jag har satt på automatic creation. Mina Oregon-sensorer hittas utan problem. Vad kan vara fel?
 
Jag aktiverade alla i RFXtrx433 och då fick jag upp en sensor som nu funkar. Men den andra dyker inte upp trots att jag har lagt den precis bredvid. Den tredje dyker inte heller upp.

Måste man ställa in en annan kanal?
 
Redigerat:
A Andreas12345 skrev:
Jag aktiverade alla i RFXtrx433 och då fick jag upp en sensor som nu funkar. Men den andra dyker inte upp trots att jag har lagt den precis bredvid. Den tredje dyker inte heller upp.

Måste man ställa in en annan kanal?
Kolla vilket protokoll det är och aktivera enbart det.

Tänk på att vissa protokoll inte kan köras samtidigt.

Även jag håller på att fasa ut mina RFX och ersätter med ZigBee på grund av att det inte är så stabilt...
 
Nä, det funkar inte. Har stängt av alla protokoll utom Oregon och Fineset. De två andra sensorerna läggs ändå inte till.

Dessutom är det något skumt med den första sensorn. Temperaturerna hoppar mellan -2.2 (korrekt) till 2.8 och 6.3 i VeraLite trots att sensorn ligger på samma ställe och hela tiden visar samma temperatur.
 
Redigerat:
Det här var skumt.

Det visade sig att alla tre sensorer har lagts till men i VeraLite syns bara en sensor och värdena hoppar mellan värdena för de tre sensorerna. Därav hoppet mellan -2.2, 2.8 och 6.3.

Varför blir det så?
 
A Andreas12345 skrev:
Det här var skumt.

Det visade sig att alla tre sensorer har lagts till men i VeraLite syns bara en sensor och värdena hoppar mellan värdena för de tre sensorerna. Därav hoppet mellan -2.2, 2.8 och 6.3.

Varför blir det så?
Om jag inte minns fel finns det en bygel som kan flyttas vid batteriluckan. Kolla så de inte står på samma kanal.
 
Mindes fel.
Det var dipswitchar.
 
  • Illustration av dipswitchar med olika konfigurationer för kanalinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adamski74
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även jag håller på att fasa ut mina RFX och ersätter med ZigBee på grund av att det inte är så stabilt...
Hakar på din kommentar här. Det känns som att rfx-plugin i Veran börjar bli till åren (inte uppdaterats på typ 5 år) och även hela lösningen Vera + RFXtrx433 "trött". För min del har jag det för att mina gamla (dock välfungerande) Oregon temp/hum-sensorerna samt några stycken nexa utomhusswitchar ska fungera.

Vad har du för kontroller och vilka 433-enheter byter du till vad?
 
A Adamski74 skrev:
Hakar på din kommentar här. Det känns som att rfx-plugin i Veran börjar bli till åren (inte uppdaterats på typ 5 år) och även hela lösningen Vera + RFXtrx433 "trött". För min del har jag det för att mina gamla (dock välfungerande) Oregon temp/hum-sensorerna samt några stycken nexa utomhusswitchar ska fungera.

Vad har du för kontroller och vilka 433-enheter byter du till vad?
Jag kör nu en Raspberry Pi med Domoticz på (Home Assistant fungerar också bra, föredrar dick Domoticz då den kräver mindre pillande). På denna har jag en ConBee II ZigBee-pinne. Den fungerar kalas.

Jag har bytt ut mina Temp-sensorer inomhus till Xiaomis små moduler. Sedan använder jag Ikeas IR-sensorer. Jag har även Ikeas vita lampor. Jag har Lidls RGBWW-lampor och även deras RGB-led-list. Jag har Xiaomis lilla "kub" som fjärrkontroll för att styra allt när jag inte kör med webbläsaren eller individuella appar.

Förutom detta har jag många Esp8266-baserade hemmabyggen (ofta baserade på kommersiella produkter där jag bytt ut original-firmware). Här har jag bland annat övervakning av FLVP, elförbrukning, min egenbyggda laddare till bilen, garageöppnare, motorstyrning till ventilationsfönster, elvärme på inglasningen, elvärme i garaget mm. Mitt senaste projekt är att bygga om några Sonoff-mini till styrning av golvvärmen i badrummen och farstun.

Där jag har kvar mina RFX-enheter är temperatur utomhus och nattbelysningen (den sistnämnda sköts genom att jag alltid slår på och av två gånger för att det skall fungera).
 
Tack för utförligt svar. Det känns som att du spelar i en högre liga ;)
Jag har flera z-wave-moduler som också ska vara med. Ska däremot testa Domoticz i Windows och se vad jag tycker om det.
 
Efter byte av kanal funkar allt. Tack!

Har alltid tyckt att Vera + RFXtrx433 har känts trött och 90-tal t o m när det var nytt. Nu funkar det visserligen ganska bra, men jag har länge tänkt byta till ett annat system. Upplevelsen med VeraLite har dock skrämt mig, och jag har inte riktigt lust att byta till ett annat system som inte heller funkar.
 
A Andreas12345 skrev:
Efter byte av kanal funkar allt. Tack!

Har alltid tyckt att Vera + RFXtrx433 har känts trött och 90-tal t o m när det var nytt. Nu funkar det visserligen ganska bra, men jag har länge tänkt byta till ett annat system. Upplevelsen med VeraLite har dock skrämt mig, och jag har inte riktigt lust att byta till ett annat system som inte heller funkar.
Funderar och funderar och är sugen på att byta system. Home Assistent, Domoticz känns som för mycket pill med för min smak. Vad finns det mer? Homey? ...kommer man bli sur på den också?
 
A Adamski74 skrev:
Funderar och funderar och är sugen på att byta system. Home Assistent, Domoticz känns som för mycket pill med för min smak. Vad finns det mer? Homey? ...kommer man bli sur på den också?
Vad du än väljer kommer du bli sur efter ett tag när du springer på någon begränsning... ;)
Jag kör Home Assistant och körde tidigare Open Hab.

Det är grymt i sina möjligheter.
Har bilen inkopplat via Volvo on Call, lokaltrafiken, barnens skolmat, HomeKit då vi kör Apple, Zigbee (Ikea, Hue, Osram, Xiaomi). RFXTRX, Shelly, Harmony, Broadcast, min IVT värmepump (via en fulkoppling iofs), chromecasts, Unifi nätverk, kameror etc...
Jag tror du fattar.. ;)

Det har varit ganska mycket YAML-kodknackande tidigare men rör sig mer och mer mot att alla integrationer hanteras via UI.
Nu senast kom en ny funktion som heter Blueprints som gör att man kan använda andras automationer och bara konfigurera vilka enheter som automationen ska jobba mot.
 
  • Gilla
Adamski74 och 1 till
  • Laddar…
E Emmet skrev:
Vad du än väljer kommer du bli sur efter ett tag när du springer på någon begränsning... ;)
Jag kör Home Assistant och körde tidigare Open Hab.

Det är grymt i sina möjligheter.
Har bilen inkopplat via Volvo on Call, lokaltrafiken, barnens skolmat, HomeKit då vi kör Apple, Zigbee (Ikea, Hue, Osram, Xiaomi). RFXTRX, Shelly, Harmony, Broadcast, min IVT värmepump (via en fulkoppling iofs), chromecasts, Unifi nätverk, kameror etc...
Jag tror du fattar.. ;)

Det har varit ganska mycket YAML-kodknackande tidigare men rör sig mer och mer mot att alla integrationer hanteras via UI.
Nu senast kom en ny funktion som heter Blueprints som gör att man kan använda andras automationer och bara konfigurera vilka enheter som automationen ska jobba mot.
Dammade av en RPi 3 B+ som har legat i lådan och nu är jag frälst. 2021 är året då gamla trotjänaren Vera + RFXtrx433 går i pension :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.