Hallå!
jag har köpt en begagnad 40 fots container som är en ”high cube” modell och det menas att den är måtten är 12.20 meter lång, bredd 2.40 och 2.90 hög.

jag har tänkt att ha den som en tillfällig verkstad medans jag och min tjej bygger hus. Den ska reglas upp invändigt isoleras med cellplast och skivbekläs.

Nu till frågan? Kan jag såga upp fönster i containern och en dörr utan att konstruktionen blir svag? Jag har containern på mitt jobb och ska alltså flytta den till tomten sen när den är färdigbygg och klar. Är rädd att den kan vika ihop sig på mitten när man ska lyfta den med kranbil.
Då undrar ni såklart var jag ska ha fönster och dörr. Har gjort en liten modell på datorn hur det skulle kunna se ut.
Tror själv att jag kanske inte ska ha så långsmala fönster som på modellen.
3D-modell av en ombyggd container använd som tillfällig verkstad med möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Datorgenererad modell av en ombyggd container med fönster, dörr och inredning som tillfällig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Datorgenererad modell av en ombyggd container använd som verkstad med möbler och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd 40 fots high cube shippingcontainer står på grusunderlag med företagslogotyp och lastinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arbetsman i skyddsväst använder mobil nära staplade fraktcontainrar med texten "SAFETY FIRST".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För säkerhets skull: tänk på att söka bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du har en stålram som går runt hela containern men plåten är också bärande. Du kan såga upp hål men det är bättre om dom är höga och smala än tvärt om. Går fint att såga med cirkelsåg för metall.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Okej misstänkte det men ska nog försöka ha något fönster iallafall och se om jag kan svetsa dit något vinkeljärn runt dom hålen för att stagaupp den korrigerade plåten.
 
P_Olsson P_Olsson skrev:
Okej misstänkte det men ska nog försöka ha något fönster iallafall och se om jag kan svetsa dit något vinkeljärn runt dom hålen för att stagaupp den korrigerade plåten.
Plåten i sig är inte problemet utan du behöver nog sätta in nån pelare för att hålla upp taket
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Plåten i sig är inte problemet utan du behöver nog sätta in nån pelare för att hålla upp taket
Säker på detta? Har inte så mycket erfarenhet av 40-fortare, men på en 20-fotare kan man ju ta bort en hel långsida utan att det gör någon skada.
Är inte ramen på en 40-fotare gjord för att vara bärande i sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.