Hej!
Någon som vet hur man kan laga en skada i ett bord med Björkfaner på bästa sätt? Med vänlig hälsning,
 
  • Skada på björkfaner med en liten bit som lossnat på ytan av bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en bit björkfanér tex på hbbybutik. Skär ute så att du får jämna kanter runt skadan. Använd sandpapper för att få till en bit fanér exakt rätt storlek för hålet. Limma fast med PVAlim. lägg i press - tvingar och regel eller något rejält tungt på. När limmet torkat, slipa så att det blir jämt och lacka.
 
  • Gilla
Andtor och 1 till
  • Laddar…
Är det ett stort bord?
Verkar finnas lite fuktskador eller annat — kanske lika bra att fanéra om hela bordsskivan? Lär bli svårt att lappa och laga utan att det syns tänker jag.

Reparationsvax kanske skulle funka men tror inte riktigt på det heller; det blir också en synlig lagning och jag vet inte hur hållbart det är.

Sedan kanske det inte är ett problem att lagningen syns, det får bli en del av bordets historia helt enkelt.
Googla på "Sashiko" som en jämförelse.
Lycka till med bordet! :)
//Ronnie
 
T
Reparationsvax eller kemiskt trä kanske skulle funkat. Sen är det ju inte säkert att det blir mindre synligt men det gör iaf så att risken blir mindre att du slår upp mer flisor.
 
Vilka fanerar om stora bord? Bor i Småland och har ingen jätte koll vet ni vad det kan kosta?
 
Säkert inget problem att hitta ett snickeri med fanérpress, frågan är hur stort ditt bord är?

Prisbilden har jag ingen uppfattning om, tyvärr.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.