Vad är enklaste sättet att ta loss en spikad betongpanna? Det är en panna i översta raden. Raden under är även den spikad och nockpannorna är också spikade.

- Med multifunktionsverktyg försöka komma åt att kapa hatten och lite till på spiken och hoppas att den sedan går att lirka loss? (kanske kräver att spikarna kapas på pannorna till vänster och höger också).

- Slå sönder pannan? Har en massa över sedan takläggningen för några år sedan. Kan då sedan dra loss spiken och sätta dit en ny panna.

- Annat förslag?
 
Det finns långa bågfilsblad som man kan sticka in under och såga av spikarna.
 
Ja, om jag inte når med multifunktionsverktyget så får jag testa med ett bågfilsblad.
 
Om du har en massa över är det ju bara rycka den.
 
Ja det är ju enklast, kanske dumt att ens fundera på något annat egentligen. Har alltid haft svårt mentalt för att ha sönder saker, men det är väl bara att ta fram hammaren =)
 
  • Gilla
vmark
  • Laddar…
J jonitz skrev:
Ja det är ju enklast, kanske dumt att ens fundera på något annat egentligen. Har alltid haft svårt mentalt för att ha sönder saker, men det är väl bara att ta fram hammaren =)
Hur gick det? Jag har samma problem. En panna som spruckit i raden längst upp.
Är rädd för att behöva ta ner alla nockpannor och även valmklocka, som är limmad...
 
Om jag minns rätt så gick det bra att komma åt med multifunktionsverktyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.