Har köpt en stuga utan el (kommer ej dra in det heller) och har läst mkt och det jag kommit fram till är att smartast är att köpa solceller som är kopplade till batterier för belysning, laddning av mobil och diverse jaktutrustning, och även för att se tv.
Gaskyl, vedspis, fotogenlampa och litet elverk för laddning av batterierna under vintertid/ molninga dagar.

Så min fråga är vad ska jag ha för solceller? Är ju en djungel för att hitta rätt märke, storlek, prylar som behövs till osv. Även hitta rätt ställe att köpa detta ifrån som inte kostar skjortan.

Är i stort behov av tips och råd så dela gärna med er av era kundskaper!
 
Hedman9 Hedman9 skrev:
Har köpt en stuga utan el (kommer ej dra in det heller) och har läst mkt och det jag kommit fram till är att smartast är att köpa solceller som är kopplade till batterier för belysning, laddning av mobil och diverse jaktutrustning, och även för att se tv.
Gaskyl, vedspis, fotogenlampa och litet elverk för laddning av batterierna under vintertid/ molninga dagar.

Så min fråga är vad ska jag ha för solceller? Är ju en djungel för att hitta rätt märke, storlek, prylar som behövs till osv. Även hitta rätt ställe att köpa detta ifrån som inte kostar skjortan.

Är i stort behov av tips och råd så dela gärna med er av era kundskaper!
Ingen expert men vi har samma upplägg — med gasolkyl — på vårt sommarställe ute i skärgården. Köpte första solcellen 1990 och nu har vi ett tiotal kanske på typ 5 familjer (farfar byggde första stugan på 40-talet och nu är tredje generationen i farten).

Allt beror på vad du har för kravbild och vilken belastning ni kommer att ha. Men — man kommer väldigt långt på billigast tänkbara utrustning. Typ ett par solceller, 100-150w, för sammanlagt 2-3 tusen med tillhörande laddregulator och ett par billiga bilbatterier (finns särskilda hobbybatterier för typ 500).

Belysning drar inget idag och mobiler/plattor kan man ladda i princip obegränsat. En mindre 12v TV kan du också se 2-3 timmar per dag på.

Däremot skulle ni knäcka ett sådant system om ni arbetade från en laptop, vill titta på en större tv osv. 220v-konvertrar slukar oxå riktigt mycket ström.

Nu har jag inte stenkoll på vad som finns på marknaden idag, men jag har alltid tyckt att man får väldigt lite för pengarna för paketen för 20-30 tusen som sålts på marknaden specialdesignade för stugor.

Å andra sidan kommer det riktigt grymma batterier från Tesla, LG Chem, BYD m.fl. som är väldigt prisvärda om man tittar på pris per kWh. Då kan man i princip leva i en 220v-miljö med några mindre begränsningar för typ 50-75 tusen. Om ni vill kunna bo i stugan, jobba på distans någon vecka här och där på höst/vinter, skulle jag rekommendera något sådant.
 
Placeringen är också viktigt. Tror exempelvis en solcell för under tusenlappen som är perfekt placerad (öppet åt alla riktningar) och ett gammalt bilbatteri fungerar bättre under typ en treveckorsperiod än något som detta paket — https://www.solorder.se/solpaneler-...QqwchPmN75dB93ydKNXETDUiDAJiN4KBoCnCoQAvD_BwE — på en stugvägg som skyms tidvis osv.

Mitt råd är att börja billigt och prova er fram, bygga på eftersom om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.