Hej!
I pannrummet i källaren finns en gjutjärnsbrunn. Vi har inte haft några problem med den förrän den en dag svämmade över med illaluktande vatten. Vi torkade och sanerade den. Denna gjutjärnsbrunn har som uppgift att eliminera kondensvatten som kommer från bergvärmens aggregat.
I nuläget eliminerar den tyvärr inte kondensvattnet. Jag har fått leda en slang till en glasburk istället. Jag vill rensa brunnen men kan inte hitta någon skruv eller öppning för att kunna köra igenom rensningsbandet. Finns det någon där ute med erfarenhet som kan hjälpa mig att lösa detta problem?
 
  • Rostig gjutjärnsbrunn i betong med synligt stagnerande vatten i botten, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med rörledningar och en slang ledd till en brunnslock på golvet, indikerar problem med kondensvattenhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Om den svämmade över utan att det spolades vatten i den ovanifrån så tyder det på stopp/halvstopp någon annanstans i avloppssystemet. (Hade detta problem i mitt hus när jag precis flyttat in; spolade i toaletten på ovanvåningen och innehållet kom upp i en brunn i källaren.) I så fall hjälper det inte att rensa brunnen, såvida det inte går att via den använda ett rensband för att komma åt stoppet längre ner. Ofta enklare att komma åt via en renslucka om det finns.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om den svämmade över utan att det spolades vatten i den ovanifrån så tyder det på stopp/halvstopp någon annanstans i avloppssystemet. (Hade detta problem i mitt hus när jag precis flyttat in; spolade i toaletten på ovanvåningen och innehållet kom upp i en brunn i källaren.) I så fall hjälper det inte att rensa brunnen, såvida det inte går att via den använda ett rensband för att komma åt stoppet längre ner. Ofta enklare att komma åt via en renslucka om det finns.
K Karim59 skrev:
Hej!
I pannrummet i källaren finns en gjutjärnsbrunn. Vi har inte haft några problem med den förrän den en dag svämmade över med illaluktande vatten. Vi torkade och sanerade den. Denna gjutjärnsbrunn har som uppgift att eliminera kondensvatten som kommer från bergvärmens aggregat.
I nuläget eliminerar den tyvärr inte kondensvattnet. Jag har fått leda en slang till en glasburk istället. Jag vill rensa brunnen men kan inte hitta någon skruv eller öppning för att kunna köra igenom rensningsbandet. Finns det någon där ute med erfarenhet som kan hjälpa mig att lösa detta problem?
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om den svämmade över utan att det spolades vatten i den ovanifrån så tyder det på stopp/halvstopp någon annanstans i avloppssystemet. (Hade detta problem i mitt hus när jag precis flyttat in; spolade i toaletten på ovanvåningen och innehållet kom upp i en brunn i källaren.) I så fall hjälper det inte att rensa brunnen, såvida det inte går att via den använda ett rensband för att komma åt stoppet längre ner. Ofta enklare att komma åt via en renslucka om det finns.
Hej Magnus och tack för ditt snabba svar, jag hade en spolarfirma hos mig och de spolade runt hemma hos mig utan att kunna lösa problemet.
Golvbrunnen har ingen öppning och går inte i nu lägget att köra igenom ett rensband och därför firman ville inte pilla i den och de var rädda att skada brunnen.
Det jag behöver veta är om hur man rensar ett sånt brunn själv.
Hade du ett sånt brunn i ditt gamla hus?
Mvh// Karim
 
Magnus E K
Jag har gjutjärnsbrunnar, men de ser annorlunda ut än på din bild. Mina har renspluggar som går att ta ur (åtminstone den ena, den andra nog fastrostad).

Förhoppningsvis är det någon annan som vet mer om den här typen av brunn.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har gjutjärnsbrunnar, men de ser annorlunda ut än på din bild. Mina har renspluggar som går att ta ur (åtminstone den ena, den andra nog fastrostad).

Förhoppningsvis är det någon annan som vet mer om den här typen av brunn.
ja faktiskt min gjutbrunn ser annorlunda ut och jag googlade runt och kunde inte hitt lik den.
Jag är lycklig lottad kanske
Tack Magnus och jag hoppas att någon som läser min fråga kan hjälpa mig.
 
Det är inte en brunn innehållande en oljeavskiljare? Finns en tråd om en dylik som inte är så gammal.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte en brunn innehållande en oljeavskiljare? Finns en tråd om en dylik som inte är så gammal.
Hej Fotografen och tack för ditt svar. Ärligt talat så vet jag inte om brunnen är en oljeavskiljare eller inte, eftersom jag köpta huset för 3 år sedan och förra ägaren använde brunnen som avlopp för att blir av med kondensen som kommer från bergvärme aggregatet.
 
O
Jag tror du har en brunn som måste skruvas lös.
Det bör finnas 4 skruvningar som förmodligen rostat bort. Dessa skruvar lossas och sedan lyfter man upp bottendelen. Då kommer man åt utloppet.
Tyvärr tror jag inte de går särskilt bra i ditt fall då jag ej ser några skruvskallar.
Det positiva är att du kan enkelt bila upp brunnen och ersätta med ny då du ej har nått tätskikt..
 
O
Det du kan göra är att fylla upp brunnen med vatten och pumpa med en "fosterfördrivare"
Kan du få tätt runt pumpen kan det räcka för att öppna blockeringen så att få till duglig avrinning.
 
O Ovation skrev:
Jag tror du har en brunn som måste skruvas lös.
Det bör finnas 4 skruvningar som förmodligen rostat bort. Dessa skruvar lossas och sedan lyfter man upp bottendelen. Då kommer man åt utloppet.
Tyvärr tror jag inte de går särskilt bra i ditt fall då jag ej ser några skruvskallar.
Det positiva är att du kan enkelt bila upp brunnen och ersätta med ny då du ej har nått tätskikt..
Tack Ovation för ditt tips
Jag har nu grävt försiktigt rung brunnen och tänker ta bort den för att komma åt hålet precis som du rekommenderade.

bifogar en bild Gammal brunnsring med rost och insyn i brunnen där en gul objekt syns längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.