Hej!

Är ny i detta forumet, vilken oas av information!

Jag har en Siemens diskmaskin från 2013/14 som sedan igår inte värmer vattnet eller torkar disken.
Programmet går klart, oavsett vilket, men efteråt piper den frekvent och "kransymbolen" blinkar.
(Har ingen display som visar felkod).
Någon som kan hjälpa med ett kvalificerat tips om vad som kan vara fel?

(Fastnade i tråden om E15 och packningar, men där står inget om värme eller att programmen man kör slutförs.)

God fortsättning!
 
S
Lyser kransymbolen, så skulle jag börja med att kolla vattenanslutningen, det brukar sitta ett filter där. Kransymbolen lyser när det inte kommer tillräckligt med vatten, det kan även i sin tur betyda att maskinen inte värmer vattnet
 
  • Gilla
OlofTV
  • Laddar…
S Screew skrev:
Lyser kransymbolen, så skulle jag börja med att kolla vattenanslutningen, det brukar sitta ett filter där. Kransymbolen lyser när det inte kommer tillräckligt med vatten, det kan även i sin tur betyda att maskinen inte värmer vattnet
Tack för tipset!
Hittade en beskrivning på hur man rengör denna på Siemens hemsida. Visst menar du filtret som sitter i anslutning till diskhon?

Det får bli morgondagens projekt!
 
S
O OlofTV skrev:
Tack för tipset!
Hittade en beskrivning på hur man rengör denna på Siemens hemsida. Visst menar du filtret som sitter i anslutning till diskhon?

Det får bli morgondagens projekt!
Det stämmer bra
 
Kan det vara så att du har en maskin med Zeolith?
Vad har du för e-nr? (Modellnummer alltså) SNxxxxxxx...
 
torbeno torbeno skrev:
Kan det vara så att du har en maskin med Zeolith?
Vad har du för e-nr? (Modellnummer alltså) SNxxxxxxx...
Tror inte det...den känns basic.
SN64E005EU/50
 
Ok. Har du kollat efter så att det inte finns vatten på botten? Med tanke på ålder är det inte osannolikt att den läcker vid packningen. Blinkande kran är typiskt för vattenläcka
 
torbeno torbeno skrev:
Ok. Har du kollat efter så att det inte finns vatten på botten? Med tanke på ålder är det inte osannolikt att den läcker vid packningen. Blinkande kran är typiskt för vattenläcka
under diskmaskinen är det snustorrt, men du menar kanske inuti?
Är lite osäker på hur jag skall öppna den för att undersöka det.
 
Ja, på bottentråget alltså. Du behöver inte dra fram den.
Du får skruva lossa träluckan. Torx 20 (de långa skruvarna, inte de korta)
Sen plåten längst ner som sitter med 2 skruvar, bänd lite om den kärvar. Bort med isolering och kika in, känn efter. (Strömlöst givetvis).
 
  • Gilla
OlofTV
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Ja, på bottentråget alltså. Du behöver inte dra fram den.
Du får skruva lossa träluckan. Torx 20 (de långa skruvarna, inte de korta)
Sen plåten längst ner som sitter med 2 skruvar, bänd lite om den kärvar. Bort med isolering och kika in, känn efter. (Strömlöst givetvis).
tack! Kollar på detta samtligt som jag checkar filtret!
 
Inget i filtret som satt fast och helt torrt i tråget under.
(Plockade ut den lilla röda ”silen” och spolade samt torkade av)
 
  • Insida av en vit apparat med kabeldragning och torkat tråg efter rengöring av filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Det är ju lite dumt att din maskin saknar display. Felkoden blinkande kran svarar för flera fel.
Om du har en multimeter kan du mäta på cirkulationspumpen, värmeelementet sitter integrerat i den. Det är lite trångt att komma åt men lossa den stora kontakten med lite grövre kabel och mäta mellan pinnarna. Typ 20 Ohm skall det vara
 
torbeno torbeno skrev:
Ok. Det är ju lite dumt att din maskin saknar display. Felkoden blinkande kran svarar för flera fel.
Om du har en multimeter kan du mäta på cirkulationspumpen, värmeelementet sitter integrerat i den. Det är lite trångt att komma åt men lossa den stora kontakten med lite grövre kabel och mäta mellan pinnarna. Typ 20 Ohm skall det vara

Där går min kompetensgräns i botten!
Jag får ringa Siemens och se vad de säger...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.