H
Fotografen Fotografen skrev:
Det är också en poäng. Kika efter ordentligt, uttaget (eller tomdosan) kan ha hamnat lite utom synhåll bakom skåpen.
Så här ser det ut bakom ugnen, kan den övre vara förberett uttag?
 
  • Eluttag på en vägg med en ansluten sladd och ett oanvänt, täckt uttag ovanför, möjligt förberett uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
H havskatt skrev:
Så här ser det ut bakom ugnen, kan den övre vara förberett uttag?
nej dosan är där kablarna kommer ur väggen, sen är dom skarvade i den för att räcka till uttaget du har där. Går troligen 3x6mm2 eller 3x4mm2 i det röret. Finns ingenting att hämta där så länge du fortfarande har enfas lägenhet.
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
nej dosan är där kablarna kommer ur väggen, sen är dom skarvade i den för att räcka till uttaget du har där. Går troligen 3x6mm2 eller 3x4mm2 i det röret. Finns ingenting att hämta där så länge du fortfarande har enfas lägenhet.
Ok tack
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
H
Vet någon vad som menas med "Omläggning elcentral till tillkommande gruppsäkring"
Jag har en "reserv-säkring" som ej används i elcentralen, är det att koppla på den som menas?
 
Finn de nå uttag ovan diskbänk eller lysknapp?
 
H
K Knight skrev:
Finn de nå uttag ovan diskbänk eller lysknapp?
Det finns uttag ovanför diskbänken men det är till typ vattenkokare och elvisp och går på samma säkring som annat i köket
 
E
H havskatt skrev:
Vet någon vad som menas med "Omläggning elcentral till tillkommande gruppsäkring"
Jag har en "reserv-säkring" som ej används i elcentralen, är det att koppla på den som menas?
Ja, jag gissar att det innebär att de planerar att lägga till en säkring, eventuellt en personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare och säkring) om elcentralen saknar jordfelsbrytare.

Just det jobbet, att lägga till en säkring, är inte vad som tar tid att utföra. Så även om du redan har en ledig gruppsäkring så är det jobbet med att täcka, fräsa, och dra rör och kabel som tar tid.
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
Jag tycker man möjligen kan ha synpunkter på att de vill vara två. Ser inte riktigt att det går att sysselsätta 2 man en hel dag i det projektet.
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
H
Tack för svar. Har nu kommit på att det vore mycket smidigare för oss att sätta eluttaget bakom spisen (kortare väg att dra elen och vi slipper dra fram fler stommar osv). Finns det något som hindrar att ha ett eluttag till diskmaskin bakom spisen? (Menar alltså att ny kabel dras fram men att själva uttaget sätts där i närheten av uttaget till spisen)
 
Sålänge sladden räcker spelar det väl ingen roll var den är inkopplad.
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
H
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Sålänge sladden räcker spelar det väl ingen roll var den är inkopplad.
Misstönkte det, tänkte om det fanns någon regel om det bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.