Jag hade tänkt att försöka få till detta med högtalare på något smart sätt i det nya huset. Skall installera 4 småhögtalare i tv-rummet, en i varje hörn (ska även ha center och subwoofer). För detta tänkte jag se till att dra högtalarkabel i vägg/tak så man slipper ha denna slingrande i rummet.

1) Finns det några smarta kontakter att sätt i väggen som man sedan ansluter resp. högtalare till samt förstärkaren?

2) Kan man installera fler hötalarpar i t.ex. kök och badrum på samma ljudanläggning (stärkare, cd etc.) Vad krävs då för detta, min stäkare stödjer inte A och B högtalare, finns det separata omkopplare som gör detta möjligt?

Givetvis tacksam för alla tips kring detta med högtalare och smart installationer men med traditionell teknik, skall inte ha IHC-system eller dylikt.
 
1. Jag drog 2x4 högtalarkablar i väggarna och avslutade med lödda vanliga högtalarterminaler som jag skruvade i väggen. De finns bl.a på Hifi Kit och på Biltema.
Det blev snyggt tycker jag, dock är teminalerna svarta så om de inte hamnar precis bakom högtalaren får man nog blåsa på lite vitfärg. Jag drog upp 5 såna, subben har ju linekabel.

2. Byt förstärkare. :) Börjar du seriekoppla och fixa kan du få oönskade effekter.
 
Visst gör det det. Jag tyckte bara att det såg gediget ut med skruvade terminaler....
Lister? Menar du kabelkanaler eller typ träsocklar med frästa spår?

Om du har möjlighet, dra kablarna i rör i väggarna istället..
 
DIN-kontakterna är från 70-talet, låt dom vara kvar där. Karl dussins kontakter ser bra ut, hade sett bättre ut i vitt, och man får in feta kablar, en vinnare!

När du lägger in kablarna i väggen blir dom betydligt längre än på golvet så satsa på ordentliga kablar med många kvmm, minimum 2,5. Det vore lite tråkigt att lasta 10000 på ett bra 5+1 (eller 6+1) och sedan låter det som morsan gamla luxor  ;D.
 
EKK är faktiskt en utsökt högtalarkabel, mycket transparent, framförallt mycket, mycket bättre än så kallade audiofilkablar. 1,5 kvmm för längder under 10 meter, 2,5 kvmm för längre sträckor. Hur man ska få in den styva kabeln i rör i väggen är en annan historia... En bra kabel ska vara enkardelig, som interconnectkabel är RG62 (ca 10 kr/meter på Elfa) mycket bra.

Det viktiga med kontaktdon är att hanen och honan är av samma material, om honkontakten är förnicklad och hankontakten guldpläterad så leder de galvaniska strömmarna snart till kontaktproblem. Det kan avhjälpas med att motionera kontakterna, men med samma material så slipper du det.
 
Håller med föregående talare att man kan antagligen prata ihjäl sig angående Hz och kablar  8) men det viktigaste är att man inte bygger för snålt.

Lägger man in ett 16 mm vp-rör idag och lägger dit 2 smala kablar blir man nog olycklig den dagen då man vill dra in fetare grejor och så får dom inte plats !!! Lägg ett vp-rör per kabel så är man rustad för framtida förbättringar
 
Kabelförlust för olika kabeldimensioner uttryckt i procent (%)

*0,5 mm 15 m ca 23% kabelförlust 30 m ca 46% kabelförlust
*0,75 mm 15 m ca 15% kabelförlust 30 m ca 30% kabelförlust
*1,5 mm 15 m ca 9% kabelförlust 30 m ca 18% kabelförlust
*2,5 mm 15 m ca 5% kabelförlust 30 m ca 11% kabelförlust
*4,0 mm 15 m ca 3,5% kabelförlust 30 m ca 7% kabelförlust
*10,0 mm 15 m ca 1,75% kabelförlust 30 m ca 3,25% kabelförlust

Så länge du inte kliver under minsta angivna impedansen på förstärkaren, så är det ingen risk att steget brinner...Men hur det låter är en annan sak.
Om det går, så förlägg signalkablar/högtalarkablar skiljt från kraftkablar.
/C 8)
 
Ok. Så om man ska ha riktigt bra ljud kan man ta sådan där kabel som man har till lastbilsbaterier?
 
Så länge den är enkardelig så...

Nä, nu ska jag sluta tjata. ;)
 
Undrar vad som är hörbart...5-10% i ett system kanske inte örat uppfattar. Föregående förlustdata är taget ifrån Ljudias hemsida.
/C 8)
 
Conny skrev:
Undrar vad som är hörbart...5-10% i ett system kanske inte örat uppfattar. Föregående förlustdata är taget ifrån Ljudias hemsida.
/C 8)
Nu vet jag inte vad det är frågan om för typ av förlust men är det effektförlust så lär du väl inte höra någon skillnad överhuvudtaget?
 
"Att byta högtalarkabel till grövre dimension och av bättre kvalité kan ge förbättrad diskant återgivning och en fastare bas"
http://www.ljudiabutikenost.com/kablar.htm

Är det enbart en effektförlust, så borde inte vara hörbart. När man håller på så här noggrannt, så är man på en nivå som "audiofreakar" bruka ligga på. Då krävs att hela utrustningen är "top of the line" för att resultat och återgivning ska kunna urskiljas. För en vanlig lyssnare med "vanliga" krav, räcker det nog med lite sunt förnuft och ev prova sig fram. Då tycker jag att placeringen av högtalarna är viktigare än kablaget fram till dom.
/C 8)
 
Precis. Har man allvarliga planer på att köpa Clas Ohlsons hemmabiosystem för tusen spänn så är det där med kablarna inte så jätteviktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.