H havskatt skrev:
Men när man ska fylla igen spåren efter att de fräst in in kabeln, kan man inte använda spackel bara då? Som jag förstod det skulle spåren bli ca 3 cm djupa att spackla igen..
Det kan jag inte svara på, är fd elmoj, inte fd målare eller murare.;)
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur jävla svårt är det att spackla igen en ränna som är 3 cm djup!?
Jag har sett folk misslyckas.
Är det tex en putsad, målad vägg är det inte helt enkelt att få samma yta på det ilagade området som det ursprungliga.
 
O
D Derbyboy skrev:
Hur jävla svårt är det att spackla igen en ränna som är 3 cm djup!?
Alla vet inte hur man gör. Därför detta forum finns
 
Lugn i stormen!

TS planerar att göra det själv och då är jag ganska säker på att han klarar det (med hjälp av forumet)

@Fotografens inlägg ovan gav sken av att det är jättesvårt.

Du behöver inte vara konditor för att göra en sockerkaka!

Eftersom TS själv skriver att han ska spackla och att väggen är målad så misstänker jag att det varken är plank eller en öppen tegelvägg.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
E
Vad är det för uttag, är det till diskmaskin?
Ska du fräsa kanske det är lika bra att fundera i banorna på framtidens kök efter renovering, ugnar och hällar flyttas och det behövs plötsligt massvis av uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Haha @El-Löken66 du skriver så mycket strunt att hälften vore nog.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Använd inte spackel, det tar sjukt lång tid att torka och det kommer dessutom att spricka. Du ska använda Husfix!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
A
H havskatt skrev:
Ok, tack för svar.
Exakt, försök inte med spackel, använd husfix, eller möjligen gipsbruk, det bränner fort och krymper inte som spackel. Dock blir det väldigt hårt, så försök få ett minimum av slipning.
 
H
O Ovation skrev:
Kabel för 30-40kr metern
Förbrukning klammer 300
Uttag och ram 150-200.

Hyra utrustning och slipning av klingor och täckmaterial kostar mest
T
D Derbyboy skrev:
Lugn i stormen!

TS planerar att göra det själv och då är jag ganska säker på att han klarar det (med hjälp av forumet)

@Fotografens inlägg ovan gav sken av att det är jättesvårt.

Du behöver inte vara konditor för att göra en sockerkaka!

Eftersom TS själv skriver att han ska spackla och att väggen är målad så misstänker jag att det varken är plank eller en öppen tegelvägg.
Har målat om hallen tidigare där det ska fräsas och då spacklat igen ett ganska djup hål, kanske bara 1,5 cm djupt dock. Minns inte vad det var för material men plank eller tegelvägg hade jag nog kommit ihåg om det var. Annars har jag inte gjort så mycket tidigare. Men man måste ju försöka för att lära sig tänker jag.
 
H havskatt skrev:
T


Har målat om hallen tidigare där det ska fräsas och då spacklat igen ett ganska djup hål, kanske bara 1,5 cm djupt dock. Minns inte vad det var för material men plank eller tegelvägg hade jag nog kommit ihåg om det var. Annars har jag inte gjort så mycket tidigare. Men man måste ju försöka för att lära sig tänker jag.
Äh är det inte putsat och i mönster så löser du det galant, ge det tid bara. Är ytan slät så är det ju inga svårigheter att få det vettigt. I annat fall finns det ju bara mer jobb åt en målare =)
 
Exakt, du skrapspacklar i Husfix, sen gör man slutfinish med vanligt sandspackel. Har inte använt gipsbruk för jag har bara sett det i större förpackningar. Husfix finns i både små och stora förpackningar. Finns även Husfix Rapid om det måste torka extra fort.
 
H havskatt skrev:
Har aldrig anlitat en elektriker förut och undrar om detta verkar rimligt:

Ska installera ett eluttag under diskhon, för detta behöver ny kabel dras från elcentralen från "lilla hallen" till "stora hallen" och sedan in i köket och bort till diskhon.

Elektrikern uppskattar arbetstiden till 16 h (en arbetsdag, 2 personer) för att täcka golv, frästa in kabeln i väggen, installera eluttaget och grovstäda. Arbetet skulle även innefatta "Omläggning elcentral till tillkommande gruppsäkring" Är det någon som vet vad som menas med det? Jag har en "reserv-säkring" som ej används i elcentralen, är det att koppla på den som menas?

Att genomföra detta ovan (16h) skulle landa på ca 8500 efter rotavdrag, sedan tillkommer materialkostnad.
Är det någon som har bättre koll som kan uppskatta om det är en rimlig kostnad? (Kabeln ska fräsas in i väggen i hallen).

Beroende på hur gammal din lägenhet är så brukar de har förberett för uttag under diskbänk. Redan 1968 så gjordes detta på många lägenheter i miljonprogrammet

Koll om de finns ett rör / hål i väggen under diskbänken. Det röret går till oftast placerat uttag ovan diskbänken på väggen. Ca 1m
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det är också en poäng. Kika efter ordentligt, uttaget (eller tomdosan) kan ha hamnat lite utom synhåll bakom skåpen.
 
H
Ska ta en extra koll i köket om det är förberett men jag har inte sett något hittills ialf. Huset är från senare 40-talet.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Jag skulle öppna uttaget ovan o kolla om de finns ett rör neråt o lyssna vart de slutar.. om du har tur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.